با حضور رئیس بنیاد ملی نخبگان و وزیر صنعت، معدن و‌ تجارت؛ «نشست هم‌اندیشی ارتقای تولید دانش بنیان در شرکت‌های بزرگ» برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری   سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محمد رضا فاطمی امین وزیر صمت، در نشست هم اندیشی ارتقای تولید دانش بنیان در شرکت های بزرگ در سالی که به نام «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده است حضور یافتند تا راهکارهای توسعه بازار شرکت های دانش بنیان و چگونگی رفع موانع گسترش کسب و‌کار این شرکت ها و دانش بنیان شدن شرکت های بزرگ و صنایع را بررسی کنند.

ستاری در این نشست با اشاره به اینکه برخی از بخش های دولتی و شرکت های خصوصی از نوآوری استقبال نمی کنند، گفت: این مجموعه ها به دلیل پشت گرمی مالی که دارند، چندان رغبتی به استقبال از نوآوری ندارند در حالیکه این کار سرمایه و ارزش افزوده آنها را چندین برابر خواهد کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افزود: طی چند سال اخیر برای شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور زحمات زیادی کشیده شد و مشکلات زیادی را متحمل شدیم. اما با وجود همه موانع، این هدف محقق شد. خوشبختانه همکاری ها و همدلی ها برای حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان و خلاق افزایش یافته است.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه زیست بوم فناوری و نوآوری از دانشگاه ها آغاز شده است و تا بازار ادامه می یابد، تصریح کرد: در این میان سهم صنایع بزرگ زیاد نیست و باید تلاش کنیم این سهم را افزایش دهیم.

ستاری ادامه داد: صنعت با کارخانه فرق دارد و باید بپذیریم که کارخانه داری به توسعه کشور منتج نمی شود. باید خود ما از طراحی و تولید خط و استفاده از دانش فنی بومی برای ایجاد صنعت استفاده کنیم نه اینکه خط تولید را از دیگر کشورها بخریم و صرفا تولیدکننده شویم.

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه صنایع برای توسعه یافتن به توان شرکت های دانش بنیان نیاز دارند گفت: هر جاییکه شرکت های دانش بنیان ورود کردند مشکلات کمتر شد؛ اما برخی صنایع چون کشاورزی که هنوز فناوری به خوبی در آنها رخنه نکرده با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و حجم واردات در این حوزه بالا است.

ستاری با تشبیه دولت نفتی به دولت چاق و غیرچابک، بیان کرد: دولتی که وابسته به نفت باشد، قوانین دست و پاگیر و بخش سنتی آن به سختی با با نوآوری همراه می شوند؛ اما ثابت شده است که عدم استقبال از نوآوری یعنی شکست صنایع سنتی. دانشگاهی که به نفت وابسته باشد مشکلات جامعه را حل نخواهد کرد. کلید شکل گیری دانشگاه های نسل ۳و ۴ در کشور در گرو‌ نوآوری ها و فروش فناوری به صنعت و تعریف رفع نیازهای صنعت در دانشگاه است.

معاون علمی وفناوری ریس جمهور افزود: شرکت های دانش بنیان یعنی سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش. در واقع مشکلات جامعه، مردم و صنایع را محصولات دانش بنیان رفع می کنند.به همین دلیل باید زیست بوم شرکت های دانش بنیان را توسعه دهیم.

ستاری با ابراز خرسندی از ایجاد یک همدلی ملی برای توسعه شرکت های دانش بنیان، اظهار کرد: این اتفاق نتایج خوب و اثربخشی برای کشور رقم خواهد زد و شاهد بروز اتفاقات خوبی برای آینده این زیست بوم خواهیم بود. امیدواریم این همدلی ها ادامه داشته باشد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به همکاری های خوب میان معاونت علمی و وزارت صمت، گفت: همکاری دو جانبه شکل گرفته و همراهی دولت می تواند اتفاقات خوبی رقم بزند و امیدواریم به زودی شرایط برای فعالیت شرکت های دانش بنیان وخلاق بیشتر از قبل فراهم شود.

شرکت های دانش بنیان لوکوموتیو اقتصاد کشور هستند

در این نشست سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت هم با تشبیه شرکت های دانش بنیان به لوکوموتیو اقتصادی کشور گفت: این مجموعه ها همچون لوکوموتیوی هستند که دیگر واگن های صنعتی را هم به حرکت درمی آورند. باید سهم این شرکت ها در توسعه کشور ارتقا یابد.

وی افزود: ضروری است که سهم شرکت های دانش بنیان در تولید دانش بیشتر شود. یعنی نگاه وزارت صمت این است که اقتصاد دانش بنیان تولید را در کشور افزایش دهد.

فاطمی امین ادامه داد: طی سال های گذشته در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان اقدامات موثری انجام شده, زیست بوم این مجموعه ها در کشور رشد معناداری کرده و زیرساخت های آن همچون صندوق ها شرکت ها و خدمات مورد نیاز برای فعالیت آنها شکل گرفته است.

به گفته وزیر صمت، در نشست امروز ۵۰ شرکت دانش بنیان و ۳۰ شرکت بزرگ اقتصادی حضور دارند. ما معتقدیم که در زیست بوم نوآوری و‌فناوری طرف عرضه خیلی خوب شکل گرفته و شرکت های دانش بنیان ارائه خدمات می کنند اما تعداد شرکت های متقاضی هنوز  به نقطه مطلوب نرسیده است.

وی با اشاره به خالی بودن جای شرکت های بزرگ در زبست بوم فناوری و نوآوری گفت: بزرگ شدن اقتصاد دانش بنیان نیازمند ورود این شرکت ها به این عرصه است. این نشست هم با هدف اتصال شرکت های بزرگ اقتصادی به مجموعه های دانش بنیان و خدمات و بازار آنها برگزار شد.

فاطمی امین معتقد است که اقتصاد دانش بنیان علاوه بر نیروی انسانی و سرمایه به دانش نیز نیاز  دارد. سهم دانش در رشد و توسعه کشور بسیار بالا است و باید تلاش کنیم صنابع دانشی هم کشور ایجاد شود‌.

فاطمی امین کاربردی کردن مقالات علمی را هم ضروری دانست و بیان کرد: مقالات علمی زمانی کاربردی می شوند که مبتنی بر نیازهای جامعه تعریف شوند.