محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید غذای آبزیان با استفاده از پساب خروجی مزارع پرورش ماهی شدند که می توان از آن به عنوان نخستین بانک غذای زنده آبزیان کشور یاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تولید غذای زنده آبزیان از جمله موارد مهمی است که کمک بسیاری به تکثیر و چرخه حیات گونه‌های مختلف ماهی می‌کند.این غذاهای زنده، گستردگی زیادی دارند و از جلبک‌های آب شیرین، جلبک‌های آب شور، پلانکتون، برخی کرم‌ها و لاروهای حشرات و... را شامل می‌شود.

یکی از اهمیت‌های این غذاهای زنده آن است که این نوع غذا، برای بسیاری از آبزیان مخصوصا در دوران لارو، ضرورت دارد چرا که هم متناسب با اندازه دهان آنها است و هم از قابلیت هضم راحت‌تری برخوردار است.

تولید زیست‌توده آرتمیا در استخرهای با عایق ژئوممبران به‌صورت متراکم و مدار بسته در جهت تامین امنیت غذایی آبزیان پرورشی، از دیگر کارکردهای این طرح است. تولید بیومس دافنی ماگنا در استخرهای خامی و بتنی با استفاده از پساب خروجی مزارع پرورش ماهی نیز دیگر خدمتی است که با اجرای این طرح محقق شده است.

روح‌الله حبیبی‌فرد رئیس هیئت ‌مدیره یک شرکت دانش بنیان با بیان اینکه این طرح در بخش‌کشاورزی، تکثیر و پرورش آبزیان مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: ازجمله شاخصه‌های این طرح می‌توان به تولید غذای آبزیان با استفاده از پساب خروجی مزارع پرورش ماهی و تولید متراکم آرتمیا به‌دور از منابع آب شور اشاره کرد.

وی گفت: با اجرای این طرح، نخستین بانک غذای زنده کشور ایجاد شد. در این بانک، انواع غذاهای زنده ذخیره‌سازی شده است. نمونه‌های این غذاها خالص‌سازی شده است و به‌صورت زنده نگهداری می‌شوند. بنابراین هر پرورش‌دهنده‌ای که نیاز پیدا کند، این غذاها به سرعت در دسترس آنها قرار می‌گیرد.

به گفته وی، با توجه به وجود این بانک غذای زنده در کشور و با توجه به مشکلات ارز و تحریم، پرورش‌دهندگان، دیگر نیازی به تهیه آرتمیای وارداتی ندارند.