وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد دفتر توانمندی‌های استراتژیک این کشور به برنامه خود برای ساخت و راه اندازی یک رآکتور هسته‌ای کوچک با قابلیت جابجایی ادامه خواهد داد.

چراغ سبز وزارت دفاع آمریکا به ساخت ریزراکتور سیار هسته‌ای


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از نیواطلس، این راکتور سیار قادر به تولید بین ۱ تا ۵ مگاوات برق برای حداقل سه سال خواهد بود.

تولید این راکتور کوچک در قالب «پروژه پله» انجام می‌شود. قرار است راکتور مذکور در آزمایشگاه ملی آیداهو مونتاژ شده و سپس مورد بهره برداری قرار گیرد. این اولین راکتور هسته‌ای «نسل چهارم» ساخت آمریکا برای تولید برق خواهد بود.

ساخت این راکتور اهداف متعددی وجود دارد. ارتش ایالات متحده در جابجایی‌های خود از میزان زیادی انرژی استفاده می‌کند، بنابراین ساخت راکتورهای متحرک برای آن ارزش استراتژیک خواهند داشت. اما امنیت انرژی نیز یک موضوع اساسی امنیت ملی برای این کشور است و وزارت دفاع آمریکا تعدادی برنامه طراحی شده برای تسریع پیشرفت‌های فناوری تجاری خود دارد.

دکتر جف واکسمن، مدیر برنامه پروژه پله، در یک بیانیه مطبوعاتی گفته است: انرژی هسته‌ای پیشرفته این پتانسیل را دارد که بازی استراتژیک را برای ایالات متحده، وزارت دفاع و بخش تجاری تغییر دهد. در مورد اینکه چه شرکتی این راکتور را طراحی خواهد کرد، هنوز تصمیمی گرفته نشده است. شرکت برنده اواخر بهار امسال معرفی خواهد شد.