"سامانتا کریستوفورتی" فضانورد آژانس فضایی اروپا(ESA) با ارسال اولین ویدیو از ایستگاه فضایی بین‌المللی در شبکه اجتماعی تیک‌تاک(TikTok) تاریخ‌ساز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری  "سامانتا کریستوفورتی" فضانورد ایتالیایی آژانس فضایی اروپا(ESA) اولین ویدیو را از ایستگاه فضایی بین‌المللی در شبکه اجتماعی تیک‌تاک منتشر کرد و نوشت: من را دنبال کنید تا جسورانه به جایی بروید که قبلاً هیچ تیک‌تاکری نرفته است.

وی که در حال حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت دارد، اولین ویدیوی تیک‌تاک را از ایستگاه فضایی بین‌المللی در حالی که مأموریت شش ماهه خود را در مدار زمین از تاریخ پنج مه ۲۰۲۲ آغاز کرده است، به اشتراک گذاشت.

وی با انتشار این ویدیو در شبکه اجتماعی تیک‌تاک، اولین فردی نام گرفت که در این شبکه اجتماعی از فضا ویدیو منتشر کرده است. البته احتمالا یکی از دوستان یا همکارانش این ویدیو را برای او از روی زمین پست کرده است، اما در هر صورت، تصاویر مستقیم از فضا برای اولین بار در این شبکه اجتماعی منتشر شده است.

"کریستوفورتی" عضوی از مأموریت "کرو-۴" است که توسط شرکت "اسپیس‌ایکس" انجام می‌شود. وی برای آغاز اقامت شش ماهه خود در تاریخ ۲۷ آوریل با کپسول "دراگون" به ایستگاه فضایی رسید.

وی در این ویدیوی ۸۸ ثانیه‌ای، بینندگان را به محل راه‌اندازی "کرو-۴" می‌برد و آنها را با دو نشانگر گرانش صفر، یک عروسک لاک‌پشت مخملی به نام "زیپی"(Zippy) و یک میمون عروسکی به نام اتا(Etta) آشنا می‌کند.

"کریستوفورتی" در این ویدیو می‌گوید: Etta ساده شده‌ی کلمه «scimmietta» است که در زبان ایتالیایی به معنای «میمون کوچک» است.

این فقط یک میمون کوچک نیست، بلکه اولین اسباب بازی مخملی بوده که "کریستوفورتی" برای دخترش "کلسی" خریده است.

تاریخ‌سازی از ایستگاه فضایی با ارسال اولین ویدیوی تیک‌تاک

"کریستوفورتی" همچنین می‌گوید که چند روز اول حضور "کرو-۴" در ایستگاه بسیار شلوغ بوده است، زیرا فضانوردان به دنبال آموختن هر آنچه که می‌توانستند از تیم "کرو-۳" بودند که قرار بود به زمین بازگردند.

ماموریت "کرو-۳" روز پنجشنبه پنجم مه ایستگاه فضایی را ترک کرد و یک روز بعد در سواحل فلوریدا فرود آمد.

"کریستوفورتی" در انتهای ویدیو در حالی که در مقابل یکی از پنجره‌های ایستگاه فضایی در حالت شناور است، از مخاطبانش می‌پرسد: چه سوالی در مورد زندگی در ایستگاه فضایی دارید؟ در نظرات به من بگویید و به یاد داشته باشید که من را دنبال کنید تا جسورانه به جایی بروید که قبلاً هیچ تیک‌تاکری نرفته است.

افزایش مخاطب حساب کاربری "کریستوفورتی" در تیک‌تاک جای تعجب ندارد. مقامات آژانس فضایی اروپا قبل از پرتاب "کرو-۴" گفته بودند که "کریستوفورتی" اولین فضانورد حرفه‌ای است که در این شبکه اجتماعی حضور می‌یابد و محتوای فضایی و تحقیقات اروپایی را برای مخاطبان گسترده‌تری ارائه می‌کند.

"کریستوفورتی" قبلاً تعدادی ویدیوی توضیحی درباره فضا را در TikTok منتشر کرده بود، اما این اولین فیلمی بود که او از خود فضا ارسال کرد.

گفتنی است که ماموریت "کرو-۴" دومین پرواز فضایی "کریستوفورتی" است. وی قبلاً از نوامبر ۲۰۱۴ تا ژوئن ۲۰۱۵ در ایستگاه فضایی اقامت داشته است، اما در آن زمان شبکه اجتماعی TikTok وجود نداشت، چرا که این پلتفرم برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ عرضه شد.

این در حالی است که انتشار ویدیو از فضا کار جدیدی نیست، اما بسیاری از فضانوردان از جمله خود "کریستوفورتی" تجربیات فضایی خود را به صورت زنده از طریق شبکه اجتماعی توییتر به اشتراک می‌گذارند.

اولین فضانوردی که از توییتر در فضا استفاده کرد، "مایکل ماسیمینو" فضانورد ناسا بود که اولین توییت فضایی را در طول مأموریت سرویس تلسکوپ فضایی "هابل" موسوم به "STS-۱۲۵" در ماه مه ۲۰۰۹ نوشت.