با حضور رئیس ستاد اجرایی‌سازی سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم و جمعی از فعالان حوزه اسباب بازی، در روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فروسی از بازی رومیزی هفت‌خان رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبر تحلیلی فناوری و نوآوری، این بازی که به همت یکی از شرکت های خلاق و با حمایت خانه خلاق و نوآوری ایلسا تولید شده، الگوهای کهن فارسی را دستمایه قرار داده است. طبق این بازی، آشنایی‌سازی خوبی میان کودکان و نوجوانان با قهرمانان و اساطیر ملی و شاهنامه فردوسی صورت می‌گیرد.

پرویز کرمی در مراسم رونمایی بازی هفت خان و با گرامی‌داشت سالروز شاعر حماسه سرای ایران حکیم ابوالقاسم فردوسی، بیت جاودانه توانا بود هر که دانا بود، ز دانش دل پیر برنا بود این شاعر توانمند را مطابق با فرمان امسال مقام معظم رهبری عنوان کرد و به توانمندی جوانان خلاق ایران زمین در قالب شرکت های دانش بنیان و خلاق صحه گذاشت.

کرمی با اشاره به اینکه بازی اصیل ایرانی هفت‌خان، دستاورد یکی از شرکت‌های خلاق است که در دل خانه خلاق و نوآوری ایلسا و با حمایت آنها شکل گرفته است، گفت: این بازی با توجه به معطوف شدن بر هویت‌های ملی، مذهبی و با بهره گیری از اسطوره های شاهنامه فردوسی از خلاقیت خوبی در این زمینه بهره گرفته است.

 

اسباب‌بازی‌؛ کالای ثروت‌آفرین و اشتغال‌زا

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی با بیان اینکه وقتی از بازی، یاد می‌کنیم، در نگاه اول فکر می‌کنیم که بازی تنها متعلق به کودک و نوجوان و صرفا برای سرگرمی است، اما اکنون بازی و سرگرمی به یک اقتصاد تبدیل شده و کاملا ثروت‌آفرین و اشتغال‌زا است و جزو صنایع فرهنگی خلاق به شمار می‌رود، افزود:  بازی صرفا برای پر کردن سرگرمی و اوقات فراغت نیست  از زمان پیدایش بشر، هیچ جامعه‌ای، بدون بازی نبوده است و این بازی‌ها، در قرون مختلف، تغییر شکل یافته اما کارکرد و ماهیت اصلی خودشان را که آموزشی است حفظ کرده‌اند.

کرمی با اشاره به اینکه اگر قالب و محتوای بازی تغییر کرده اما ماهیت و کارکرد آن در کنار سرگرمی و گذران اوقات فراغت، آموزش و یادگیری بوده و این آموزش و یادگیری، همیشه جان مایه اصلی بازی بوده است، گفت: در تمام دوران‌ها، ساختن کاراکتر و یا انتخاب شخصیت‌های ملی، مذهبی و اسطوره‌های وطنی برای کشورها، اقوام، با توجه به جغرافیا و موضوعات ملی و مذهبی خمیرمایه های اصلی بازی بوده و خوشبختانه این بازی هفت‌خان نیز به معرفی اسطوره‌های دینی و ملی ما توجه کرده است و به نوعی آموزش حکمی، شاهنامه را خمیرمایه کار خودش قرار داده است.

یک بازی اصیل و ایران‌ساخت

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه حکیم ابوالقاسم فردوسی در مقایسه با سایر ادبا و عرفای کشور، از جایگاه ممتازی در حفظ و ماندگار زبان فارسی برخوردار است، افزود: در جای‌جای ابیات شاهنامه، حکمت و رابطه بین انسان و خداوند و رابطه بین تفکرات و رفتار آدم‌ها و شخصیت های شاهنامه این را به خوبی نشان می‌دهد. این عامل بسیار مهم است که فعالان در خانه خلاق و نوآوری ایلسا در تلاش هستند تا با شخصیت‌های شاهنامه و با المان‌ها و نمادهای درون شاهنامه، مخاطب خود را تشویق کنند که در حین بازی ضمن آموزش و یادگیری مثلا با اشخاص کلماتی چون اسفندیار، سیمرغ یا رخش آشنا شدند، بتواند از بزرگترها و یا در فضای مجازی، درباره آن تحقیق کند و با زبان و ادب پارسی و اسطوره ها و حکمت هایش آشنا شوند. این دوستان توانستند یک بازی ایرانی و اسلامی را آماده کنند که کاملا ایران‌ساخت است.

کرمی با بیان این ضرورت که بازی، نقش آموزش‌گری و یادگیری خود را دارد و با تفنن و سرگرمی همراه است، گفت: بازی، در کنار سرگرمی یک‌سری جذابیت در آموزش ایجاد می‌کند که در شکل آموزش سخت با رویکرد سنتی ما نیست و چون در بازی تکرارپذیری را داریم، به یادگیری عمیق‌تر و ماندگارتر کمک می‌کند.

رئیس ستاد اجرایی‌سازی سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم با اشاره به شکل‌گیری حمایت‌های معاونت علمی و فناوری در تولید این بازی گفت: در اواخر اسفندماه سال گذشته، و اوایل سال جاری با حمایت معاونت، علمی برای اولین‌بار، در حوزه اسباب­بازی و سرگرمی، در این صنعت فرهنگی، یک اقدام صادراتی خوب داشته­ایم و آن ایجاد پاویونی در نمایشگاه اسباب‌بازی ترکیه بود. معاونت در حد مقدورات خود کمک کرد و ماحصل کار، یک کارستان خوب شد. در حوزه صادرات اسباب بازی های ایران ساخت به همت تولید کنندگان این حوزه رسید.

 

می‌توانیم بدون واردات، نیاز داخل را تامین کنیم

کرمی با اشاره به اینکه از 100 میلیارد دلار گردش مالی اسباب‌بازی در دنیا، 350 میلیون دلار واردات اسباب‌بازی است که اکنون چیزی حدود 20 میلیون دلار ساخت اسباب‌بازی بومی ما در ایران است، گفت: اگر اکنون، تمام مرزهای کشور را ببندند و اجازه هیچ وارداتی را برای داخل ندهند، بازی‌سازها و تولیدکنندگان اسباب‌بازی ما به راحتی می‌توانند نیازها را تامین کنند. ما در حوزه فناوری‌های اقتدارآفرین، هیچ کم‌وکسری نداریم پس چرا نباید در حوزه اسباب‌بازی، این جایگاه‌ ملی و جهانی را کسب کنیم؟

دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی با اعلام اینکه این ستاد، افتخار آن را دارد که متعاقب ابلاغ سند توسعه ملی فناوری‌های نرم و صنایع خلاق، حمایت‌هایی را به ویژه از صنف بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی داشته باشد، گفت: ما باید خانه‌های خلاق و نوآوری را در این حوزه، ایجاد و حمایت کنیم. نقش خانه‌های خلاق و نوآوری، ساخت و تولید شرکت‌های خلاق است در حوزه فناوری های نرم و صنایع خلاق که در راستای اشتغال‌زایی، تولید ثروت از علم، خلاقیت و جوهره نوآوری است.

 

توافق با شهرداری تهران

کرمی با بیان اینکه توافقاتی با شهرداری تهران صورت داده‌ایم تا نحوه کار در دل فرهنگ‌سراهای سطح شهر تهران با کمک فناوری و نوآوری روز و شرکت های خلاق انجام گیرد و این مهم بر دوش خانه‌های خلاق و نوآوری و با کمک شرکت‌های خلاق و دانش بنیان است، گفت: در این زمینه، پذیرای ایده‌ها، نظرات و پیشنهادات فعالان و علاقمندان و شرکت های دانش بنیان این حوزه هستیم تا بتوانیم این کار را با حمایت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در فرهنگ‌سراهای شهر تهران و سپس در سایر، کلان‌شهرها و سایر استان‌ها انجام دهیم. خوشبختانه برابر موافقت رئیس‌جمهور محترم جناب آقای دکتر رئیسی، در سفرهای استانی، حدودا 5 خانه خلاق و نوآوری برای هر استان، جزو مصوبات سفرهای استانی رییس جمهوری آمده است که با کمک پارک های علمی و فناوری و فعالان استان در سفرهای استانی دولت سیزدهم مصوب شده است. این مهم مستلزم آن است که خانه‌های خلاق و نوآوری بتوانند نیروی انسانی متخصص و متعهد را آموزش دهند و این نیروها بتوانند در دل این خانه‌های خلاق و نوآوری که از این پس در استان ها شکل می‌گیرند، مستقر شوند تا این حرکت خوب و نوآور را به کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق در سراسر کشور جاری کنند.

کرمی با اشاره به اینکه امروز، 70 خانه خلاق و نوآوری در حوزه های مختلف صنایع خلاق در سراسر کشور مشغول به کار هستند، اذعان کرد: کشور ما بیش از 400 شهر دارد که همه شهرهای ما حداقل باید یک خانه خلاق و نوآوری داشته باشد که پذیرای ایده‌های خلاق جوانان باشد. 50 درصد فارغ‌التحصیل‌های دانشگاه‌های ما، جوانانی هستند که در حوزه‌های فرهنگی، هنری، علوم انسانی و اقتصادی و آن چیزی که ما به آنها فناوری‌های نرم، می گوئیم تحصیل کرده‌اند و نباید این دغدغه را داشته باشند که پس از تحصیل برای اشتغال چه کنند بلکه باید در دل مراکز و خانه‌های خلاق و نوآوری و شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان خودشان بروند تا بتوانند آن چیزی که رهبر فرزانه انقلاب، تولید ثروت از علم نام نهادند را عملیاتی کنند.

 

دوبرابر شدن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان

سخنگوی معاونت علمی و فناوری با اشاره به تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان اعلام کرد اینکه یکی از فرامین اصلی رهبر فرزانه انقلاب در سال جاری، دوبرابر شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و دوبرابر شدن اشتغال فارغ‌التحصیلان است، ادامه داد: این فرمایش عملیاتی نمی‌شود مگر اینکه ما کمک کنیم شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان فعلی، جهش داشته باشند و رشد کرده و بزرگ‌تر شوند تا بتوانند افرادی مانند خود را تکثیر کنند و این مهم از طریق هم افزایی و مشارکت میان شرکت های دانش بنیان  و خلاق و شرکت های تولیدی و صنعتی بزرگ امکان پذیر است.

کرمی با اشاره به روح  مطالبه‌گری از بخش‌های مختلف، سازمان‌ها و نهادهای بزرگی که می‌توانند به این موضوع ورود کنند، گفت: به نظر من، شرکت های بزرگ دولتی و خصوصی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد و غیره می‌توانند به این موضوع ورود کرده و کارخانه‌های بزرگ، صنایع فرهنگی خلاق و اسباب بازی را ایجاد کنند و بیایند حامی شرکت های دانش بنیان این حوزه باشند. حتی برخی از مردم به جای اینکه پول‌هایشان را در ارز، سکه، خودرو و غیره که برای کشور مضر است، سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند این سرمایه سرگردان را به جای کارهای غیرمولد، در کارهای تولید که یکی از مصادیق آن اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های رایانه ای و شرکت‌های دانش بنیان و خلاق است، سرمایه‌گذاری کنند.

بازی هفت خان توسط شرکت خلاق نابعه هوشمند و با حمایت خانه خلاق و نوآوری ایلسا آماده و به بازار ارائه شد.