با حضور رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری و معاون اقتصادی استانداری کرمان، «نخستین خانه خلاق و نوآوری فرامهارت» حوزه رباتیک با هدف شکل دهی به شرکت های خلاق در جنوب شرق کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبر تحلیلی فناوری و نوآوری، این خانه خلاق با هدف تجاری سازی ایده‌های خلاق و اشتغال‌زایی برای دانشجویان و مهارت آموختگان حوزه رباتیک در استان کرمان راه‌اندازی شد تا زمینه حمایت و ترویج مهارت‌های حوزه رباتیک و الکترونیک برای فعالان این حوزه فراهم شود.

پرویز کرمی رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری در آیین افتتاح خانه خلاق و نوآوری فرامهارت با اشاره به اینکه ظرفیت و توانمندی جوانان کشورمان در حوزه رباتیک بالا است، گفت: حمایت از این جوانان می تواند توسعه علمی و فناوری این حوزه در کشور را در پی داشته باشد. این افراد استعدادها و نیروی انسانی ارزشمندی هستند که می توانند به عنوان بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری نقشی موثر در تحقق شعار سال داشته باشند.

کرمی افزود: در این خانه خلاق و نوآوری حمایت‌هایی چون پذیرش و ارائه فضای فیزیکی، دریافت هدایت و مشاوره‌های فنی و تخصصی، توسعه محصول و بازار و تجاری سازی محصولات فناورانه، تجهیزات و تسهیلات مالی به تیم‌های منتخب ارائه می شود این کار به نخبه پروری با استفاده از ظرفیت افراد المپیادی و مقام آور سال‌های اخیر مسابقات ملی مهارت کمک خواهد کرد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: هدف و ماموریت اصلی معاونت علمی و فناوری طی چند سال اخیر، استفاده بهینه از توان تخصصی و دانشی متخصصان و نخبگان علمی در بخش‌های مختلف صنعتی و فناوری و ایجاد ارتباطی مستمر و موثر میان صنعت، دانشگاه و دولت است. ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری در کنار کارخانه های نوآوری هم در همین راستا و با هدف اتصال جامعه دانشگاهی و نیروهای مستعد و نخبه علمی به صنایع مختلف کشور و تامین نیازهای آنها با استفاده از توان بومی و داخلی کشور انجام می شود.

رئیس ستاد اجرایی‌سازی سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در ادامه گفت: در حال حاضر 70 خانه خلاق و نوآوری در سراسر کشور ایجاد شده است که خانه خلاق و نوآوری فرامهارت نیز به این لیست افزوده شد تا گامی مثبت و بزرگ برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری کشور برداشته شود.

کرمی همچنین اظهار کرد: تیم هایی که در دل خانه های خلاق و نوآوری شکل می‌گیرند در نهایت می‌توانند شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق ایجاد کنند و نقشی اثرگذار در جهش اقتصادی و خودکفایی کشور در رسیدن به اقتصاد خلاق داشته باشند.

رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری در حاشیه این مراسم در محل برگزاری پنجمین مسابقه ملی رباتیک با عنوان نبرد ربات ها که در دو لیگ 30 و 60 کیلوگرم برگزار می‌شود و طی آن ربات‌ها، با سلاح‌های مخربی که در اختیار دارند، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند؛ نیز حاضر شد و از نحوه برگزاری این مسابقات بازدید و با شرکت کنندگان در این مسابقات گفت و گو و از برندگان و دست اندرکاران آن با ارائه لوح تقدیر و جوائز نقدی تقدیر کرد.

این مسابقات با حضور ۱۱ تیم در وزن  ۶۰ کیلوگرم و ۱۸ تیم در وزن ۳۰کیلوگرم طی ۵ روز برگزار شد. در لیگ ۶۰ کیلوگرم تیم‌های ایداس پلاس از تهران، آیرون  ایداس از تهران و استینگر (هایپر اسپین) از تهران مقام‌های اول تا سوم را کسب کردند و در لیگ ۳۰ کیلوگرم تیم‌های پارسیس از اصفهان، تایسون از شیراز و دانشگاه یادگار‌ امام (کرار) در رتبه های اول تا سوم ایستادند.

همچنین قهرمانی گلادیاتور ۳۰ کیلوگرم این دوره به تیم دراگون از کرمان رسید و قهرمان گلادیاتور ۶۰ کیلوگرم نیز تیم ایداس از تهران بود. جوائز این مسابقات از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین شده است.

هدف اصلی از برگزاری این مسابقات که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و اداره کل آموزش فنی حرفه ای کرمان از 30 اردیبهشت‌ماه آغاز شد؛ این است که جوانان و نوجوانان با علوم مهارتی و فناوری حوزه رباتیک آشنا شوند تا بتوانند از این علوم برای تولید محصولات فناورانه و صنایع خلاق در نوآوری استفاده کنند.

 

خانه خلاق و نوآوری فرامهارت

خانه خلاق و نوآوری فرامهارت در استان کرمان با ظرفیت آموزشی 100 نفر در طی هر دوره  به‌صورت متمرکز و 300 نفره به‌صورت غیر متمرکز ایجاد شده است و برای برگزاری رویداد نیز هر ساله طی 2 مرحله این ظرفیت فراهم و خانه خلاق و نوآوری میزبان 500 نفر رقابت کننده و 500 نفر تماشاچی از سراسر ایران است.

در این مرکز کلاس‌های آموزشی، فضای کار اشتراکی، فضای بازی تفریح و سرگرمی، فضای برگزاری رویداد، کارگاه‌های عملی ساخت‌وساز، کافه  سالن کنفرانس و همایش و حضور منتورها و سرمایه گذاران در نظر گرفته شده و در اختیار تیم‌ها قرار می‌گیرد.