آیین رونمایی از خانه خلاق و نوآوری روزنامه دنیای اقتصاد با حضور رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق و جمعی از فعالان حوزه زیست بوم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبر تحلیلی فناوری و نوآوری، بنگاه رسانه‌ای دنیای اقتصاد، در راستای فعالیت‌های نوین و همگام با دانش روز و در راستای بهره گیری از فناوری های نرم حوزه رسانه اقدام به تاسیس خانه خلاق و نوآوری کرد. در این آئین، تفاهم‌نامه ایجاد خانه خلاق و نوآوری دنیای اقتصاد با ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز امضا شد.

 

ناگزیریم از فناوری‌ها و نوآوری‌های روز استفاده کنیم

پرویز کرمی رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق با ابراز خرسندی از ورود بنگاه رسانه‌ای دنیای اقتصاد مانند خبرگزاری‌های فارس و مهر و روزنامه‌های همشهری و جام‌جم، در حوزه تشکیل خانه خلاق و نوآوری، گفت: دنیای پیش رو، دنیایی است که ما باید موفقیت در کارها، از فناوری‌ها و نوآوری‌های روز استفاده کنیم.

کرمی با اشاره به این حقیقت که دیگر، فعالیت رسانه‌ها و تولیدات رسانه‌ای به صورت قبل امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: همان‌طور که خیلی از علوم به صورت علوم بین‌رشته‌ای درآمده‌اند، تولید خبر برای مخاطبان و تولیدات رسانه‌ای باید از فناوری‌های نو بهره‌گیری کنند. دیگر نمی‌توانیم رسانه و بنگاه رسانه‌ای داشته باشیم و از فناوری‌هایی چون واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بلاک چین، NFT و فناوری های نرم در کار تولید محتوا استفاده نکنیم.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: ما نمی‌توانیم به آینده‌ای که متاورس در دنیا وعده می‌دهد نزدیک شویم بی‌آن‌که خودمان نتوانیم از آن ارتباطات، نرم‌افزارها و توانایی‌هایی که برای ورود به این دنیا نیاز داریم، استفاده کنیم. بلاکچین، رمزارزها  هوش مصنوعی، it و نرم افزارهای هوشمند سازی و تولیداتی که از طریق رسانه‌ها برای شخصی‌سازی و استفاده بهتر مخاطب انجام می گیرد، همه در دنیای پیش روی ماست. این کار اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه همگان دور هم جمع شوند و این رویداد را رقم بزنند.

فرآیند ایده تا محصول در دل خانه خلاق و نوآوری دنیای اقتصاد تکمیل می‌شود

رییس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق با بیان اینکه خانه خلاق و نوآوری در کنار مراکز و کارخانه‌های نوآوری، تولید و زایش شرکت های دانش بنیان و خلاق برای انجام و رفع نیازها است، گفت: خوشحالم که روزنامه دنیای اقتصاد به این موضوع واقف شد و این خانه‌ خلاق و نوآوری را ایجاد کرد تا دانشجویان و افراد صاحب ایده بیایند و زنجیره ایده تا محصول را زیر نظر منتورها و سرمایه‌گذاران و فرآیند شتابدهی در یک محیطی که برای پرورش این استعدادها آماده شده است و فرآیند ایده تا محصول را در دل این خانه خلاق و نوآوری تکمیل کنند.

کرمی با بیان اینکه ما آموزش و توانمندسازی توسعه محصول و بازار و تولید و فروش را در یک زنجیره انجام می‌دهیم که نام آن زنجیره، زیست‌بوم فناوری و نوآوری است، اذعان کرد: یعنی هم‌زمان که یک فردی به ایده‌ای فکر می‌کند، باید برای خط تولید تبدیل ایده به محصول بازار یابی فروش توزیع و صادارت آماده باشد. اکنون خانه‌های خلاق و نوآوری در حوزه فناوری‌های نرم، مراکز نوآوری در حوزه پزشکی و کشاورزی و کارخانه‌های نوآوری در حوزه صنایع فنی و مهندسی، این نقش را بر عهده دارند؛ نقشی که تا دیروز دولت و سازمان های دولتی به عهده داشته است اما این بخش باید به مردم و بخش خصوصی واگذارشود.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در هیچ کجای دنیا، محصول تولید نمی‌کنند، گفت: تولید علم، نظریه و پرورش نیروی انسانی، در دل دانشگاه‌ها اتفاق می افتد اما محصول و خدمت، در دل شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان انجام می‌شود. خانه‌های خلاق و نوآوری، مراکز و کارخانه‌های نوآوری، حلقه واسط بین تولید علم و تولید محصول و خدمت در جامعه هستند و اگر قرار است اتفاقی در حوزه اقتصاد خلاق و دانش‌بنیان رخ دهد، این اتفاق از طریق این مراکز از جمله خانه‌های خلاق و نوآوری رخ می‌دهد.

زیست‌بوم نوآوری کشور در خدمت بهبود زندگی مردم

همچنین در این آیین، محمدرضا حکمی رئیس شورای سیاست‌گذاری خانه خلاق و نوآوری روزنامه دنیای اقتصاد، زیست‌بوم نوآوری کشور را یک حرکت رو به جلو در زمینه بهبود زندگی مردم ایران عنوان کرد و افزود: زیست‌بوم نوآوری، به خلق ارزشهایی در جامعه ایران می‌انجامد و به همین جهت، دنیای اقتصاد در تلاش است تا با ایجاد این خانه خلاق و نوآوری، پل معتبری میان اقتصاد سنتی و صنعتی با اقتصاد نوآورانه به وجود بیاورد. در این مسیر است که ما به سرمایه‌ها و اندیشه‌های جدید نیاز داریم.

خدمات به شرکت‌های خلاق بیشتر می‌شود

محمدی، مدیر خانه خلاق و نوآوری دنیای اقتصاد نیز با اشاره به اینکه قبل از افتتاح این خانه، برخی امور از جمله پذیرش شرکت‌های خلاق و آماده‌سازی فضاها را به انجام رسانده‌ایم، گفت: ازجمله خدمات نوآوری در خانه خلاق و نوآوری روزنامه دنیای اقتصاد می‌توان به تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری، مشاوره سرمایه‌گذاری و کسب ‌وکار، خدمات به شرکت‌های خلاق، شراکت استراتژیک و رویداد و آموزش اشاره کرد.

در پایان این آئین امضاء راه اندازی خانه خلاق و نوآوری دنیای اقتصاد میان پرویز کرمی و بختیاری مدیر بنگاه دنیای اقتصاد در حضور فعالان زیست‌بوم فناوری صورت گرفت.

همچنین در این مراسم مدیران عامل شرکت های زیست بوم از جمله شناسا، انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران، تکنوتجارت، مدیریت ثروت ستارگان، سرمایه‌گذاری خطرپذیر آفرینش و مرکز نوآوری جهش به ذکر دیدگاه های خود پرداختند.