ماهنامه «زیست‌بوم خلاق» ویژه خردادماه 1401 به همت ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق با مطالب متنوعی از این حوزه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبر تحلیلی فناوری و نوآوری، «خلاقیت» مفهومی است که در گستره عمومی کاربردهای گسترده‌ای دارد و معطوف به حوزه‌ای خاص نیست، اما وقتی صحبت از انه‌های خلاق و نوآوری، شرکت‌های خلاق و فعالان‌ این نوع کسب و کارها به میان می‌آید، موضوع اهمیتی ویژه پیدا می‌کند. چراکه شکوفا شدن ظرفیت‌های کشور، خلق ارزش افزوده و اشتغال آفرینی، تنها بخشی از برکات خانه‌های خلاق و نوآوری و شرکت‌های خلاق برای کشور است.

 

از لازمه‌های شکوفایی زیست‌بوم شرکت‌های خلاق و نقش آفرینی آن‌ها در مسیر تحول آفرینی، شناخت مفاهیم کلیدی، آخرین دستاوردهای این حوزه و آشنایی با آخرین تحولات و رویدادهای داخلی و بین‌المللی زیست بوم خلاق است و ماهنامه آموزشی، علمی، خبری و تحلیلی زیست بوم خلاق با تنوعی از محتواهای مکتوب و چند رسانه‌ای، تلاش می‌کند آن‌ها را ترویج، اطلاع‌رسانی کند.

 

ما مقصریم!

پرویز کرمی مدیر مسئول و سردبیر ماهنامه زیست‌بوم خلاق، به نقش رسانه‌ها در اشاعه دستاوردهای زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور اشاره داشته و در بخشی از سرمقاله خود در این ماهنامه نوشته است: «ا بدهکار این جماعت  افتخارآفرین هستیم. با این‌که می‌دانیم مثل و مانند این عزیزان در دنیا کمیاب است اما با حساسیت، دقت و مداومت به تولید محتوا در این‌باره نمی‌پردازیم و در معرفی و شناساندن دانشمندان خود هم کم توفیق هستیم...»

 

خلاق‌ها در اینوتکس

در بخش دیگری از این ماهنامه، به بهانه حضور خانه‌های خلاق و نوآوری در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری Inotex 2022، که به همت ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری صورت گرفت، گزارشی از چهارمین دوره برگزاری رویداد «اینوتکسی‌کاپ» را می‌خوانیم. رویدادی که در راستای اجرایی سازی تفاهم نامه منعقد شده میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش در فروردین ماه 1401 صورت گرفت تا از ظرفیت‌های رویداد اینوتکسی‌کاپچ برای توسعه زیست بوم صنایع خلاق در حوزه آموزش و یادگیری استفاده شود.

 

خانه‌ای خلاق در دل یک بنای تاریخی

«ساختمان دادگستری زاهدان از جمله بناهای اولیه این شهر است که در تقاطع خیابان‌های آیت الله کفعمی و امام خمینی قرار دارد. تاریخ ساخت این بنای تاریخی به دوره پهلوی اول بازمی‌گردد که در دو طبقه احداق شده و در آن، شیوه‌خای مختلف قوس برای اجرای طاق به کار رفته، دارای سه در ورودی است.»

ماهنامه زیست‌بوم خلاق، با این مقدمه به سراغ یکی از بناهای زیبا و تاریخی کشور رفته است که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قرار است محلی باشد برای توسعه محصولات خلاق و  صنایع فرهنگی.

ماهنامه زیست‌بوم خلاق در این گزارش، با مدیر خانه خلاق و نوآوری سیستان و بلوچستان، که با حمایت معاونت علمی و فناوری، پارک علم و فناوری سیستان و بلوچسنان و همکاری میراث فرهنگی، به عنوان اولین خانه صنایع دستی کشور احداث و راه اندازی شده، گفت و گویی داشته است.

 

مأمنی برای تجاری‌سازی محتوا

در بخشی دیگر این شماره از ماهنامه، خانه خلاق و نوآوری تجاری سازی محتوا که به اختصار تم نامیده می‌شود و از دل مجمع ایران‌نوشت شکل گرفته، معرفی شده است. در طول یک دهه فعالیت مجمع ایران نوشت در حوزه تولید نوشت افزار با محتوای ایرانی اسلامی، کم کم این نیاز پدید آمد که در سایر حوزه های صنایع فرهنگی نیز به سمت توسعه استفاده از محتوای ایرانی حرکت شود و در حقیقت صنعت مرچندایزینگ را در محصولات مختلف حول کاراکترها و محتوای ایرانی اسلامی ایجاد کنیم.

ناظر به همین ضرورت، ماهنامه زیست‌بوم خلاق در گفت‌وگویی با مدیر خانه خلاق و نوآوری تم، دستاوردها و فعالیت‌های این خانه خلاق در حوزه تجاری سازی محتوا را مورد بررسی قرار داده است.

 

طراحی فرآیندهای آموزشی

«تریبون اول» بخش ویژه‌ای در ماهنامه زیست بوم خلاق است که به معرفی شرکت‌های خلاق از زبان بنیان‌گذاران و فعالان این کسب و کارها اختصاص دارد. تریبون اول این شماره به معرفی شرکت نمو کودکان ایرانیان یا نموبال اختصاص دارد که فرآیندهای آموزشی و مهارتی را برای دانش آموزان طراحی می‌کند. ایده این شرکت خلاق در جریان سفر گروهی از خیرین و فعالان حوزه آموزشی به استان سیستان بلوچستان شکل می‌گیرد.

با مشاهده نقصان آموزشی-فرهنگی کودکان این منطقه در کنار کمبود سایر امکانات، تیم حاضر با توجه به تخصص و تجربه شان تصمیم به برداشتن گامی ماندگار برای کودکان آن منطقه و بهبود شرایطشان می‌گیرند. گامی که شرح آن را در این شماره از ماهنامه می‌توانید به طور مفصل دنبال کنید.

 

راه چاره برای پیشرفت و اعتلای خلاقیت

به رسم شماره‌های پیشین ماهنامه، در این شماره نیز بخش «گیمینگ» علاوه بر معرفی تازه‌های حوزه بازی، به معرفی و مرور مفاهیم و مقالاتی ویژه در این حوزه پرداخته است. در ماهنامه زیست‌بوم خلاق شماره خردادماه، به طور مفصل به مفهوم هشت وجهی  تاثیرگذاری این مفهوم در طراحی بازی پرداخته شده است. مقاله‌ای که می‌توانید شرح آن را در این شماره بخوانید.

 

علاوه بر این مطالب، مخاطبان می‌توانند آخرین اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به زیستبوم خلاق، یادداشت‌ها و مقالات تخصصی معرفی کتاب‌های تخصصی این حوزه، معرفی خانه های خلاق و نوآوری ایران، کتاب های کارآفرینی، گفت‌وگو با فعالان شرکت‌های خلاق و بسیاری از مطالب خواندنی دیگر را در این شماره از ماهنامه مطالعه کنند.

 

جدیدترین شماره ماهنامه زیست‌بوم خلاق ویژه خردادماه 1401، به همت دبیرخانه برنامه توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق، در 38 صفحه منتشر شده شده است. مخاطبان می‌توانند این شماره از ماهنامه را از این لینک دریافت و مطالعه کنند.