نشست کارگروه آموزش و یادگیری سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم با حضور رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق و اعضای این کارگروه برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبر تحلیلی فناوری و نوآوری، در نخستین نشست کارگروه آموزش و یادگیری سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم، ضمن بررسی چالش های حوزه اموزش و یادگیری در کشور و نقش نهادهای بخش خصوصی در کنار نهادها و سازمانهای حاکمیتی، زمینه‌های چگونگی ایجاد و راه اندازی یک زیست‌بوم نواوری در حوزه یادگیری و آموزش به کمک خانه‌های خلاق و نوآوری و شرکت‌های خلاق، و دانش بنیان به طوری که زمینه پرورش نیروی انسانی خلاق و توانمند آینده را به بهترین شکل و با بهره گیری از نواوری ها و فناوری های روز امد مدیریت کند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نقش کلیدی خانه‌های خلاق و نوآوری، در ارتقای زیست‌بوم آموزش و یادگیری

پرویز کرمی رئیس ستاد اجرایی‌سازی سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم، با تأکید بر نقش راهبردی خانه‌های خلاق و نوآوری، شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در تسهیل دسترس‌پذیری، ایجاد عدالت آموزشی و ارتقای نظام آموزش و یادگیری عنوان کرد: زیست‌بوم خلاق که با تدوین، تصویب و ابلاغ این سند، مسیر پیش روی خود را روشن‌تر و هموارتر از پیش می‌بیند، می‌تواند با کاربست ظرفیت‌های بالقوه خود و بر اساس یک راهبرد، نقشی اساسی و مهم در تحول آموزش و یادگیری کشور ایفا کند. امروزه در دنیا از ابزارها و تکنیک های نوین آموزشی که به دست همین شرکت‌های دانش بنیان و خلاق طراحی و توسعه یافته است، برای ساخت آینده خود بهره می‌برند و نه تنها در فناوری‌های فرهنگی و نرم که در فناوری‌های سخت و پیشرفته نیز به مدد نیروی انسانی تربیت شده و دانش آموخته، به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده‌اند. حرکت این قطار آغاز شده است و ما نیز در مسیر توسعه صنایع خلاق، نباید تعلل کنیم.

رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق، ظرفیت خانه‌های خلاق و نوآوری، شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، علاوه بر ارائه محصولات ایران‌ساخت در حوزه ارائه خدمات تکنیک های تدریس و اموزش در کنار نرم افزار وسخت افزارهای روزامد و بکارگیری نواوری وفناوری های نو در تولید محتوا های اموزش ویادگیری  که جای بسیاری برای اشتغال آفرینی و خلق ارزش افزوده دارد. بنابراین، می‌باید با شناخت و اولویت‌بندی محورهای یادشده در سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم که ناظر بر به کارگیری ظرفیت زیست‌بوم خلاق در امر آموزش، تربیت و یادگیری است، راه برای تحقق ایجاد تحول آموزشی به کمک این زیست‌بوم هموار شود.

کرمی با اشاره به ایجاد شرکت‌های دانش بنیان وخلاق توانمند در حوزه آموزش و یادگیری در کنار توسعه همکاری‌ها برای ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری تخصصی این حوزه گفت: ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری، با پیگیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که در سال‌های اخیر انجام داده است، توانسته بستر لازم را برای حضور و نقش آفرینی خانه‌های خلاق و نوآوری و شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در حوزه آموزش و یادگیری ایجاد کند که در همین راستا نیز ذیل تعامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با وزارت آموزش و پرورش، سازمان فنی وحرف ای در کنار دانشگاهها گام‌هایی را برای این منظور برداشته است تا ظرفیت های موجود در تولید محتوا، محصولات و خدمات حوزه آموزش و یادگیری، به طرف تقاضا برسد.

شناخت اولویت‌ها و نقش آفرینان اثرگذار

با توجه به این که یادگیری مؤثر صرفاً به کودکان و جوانان محدود نمی‌شود و بزرگسالان نیز به طور فزاینده‌ای به دلیل تغییر شغل و ارتباط بین فرزندان، اولیا و مربیان، نیاز به تجدید دانش و کسب مهارت‌های جدید دارند، نقش آموزش و یادگیری در ارتقای جامعه به کمک توسعه فناوری‌های آموزشی، در شمار اولویت‌های ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق قرار دارد.

بر همین اساس، در نشست کارگروه یادگیری سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم مطرح شد که فناوری و نوآوری و فناوری آموزشی می‌تواند به عنوان روشی مناسب برای حل مشکلات و دغدغه‌های آموزشی شامل انگیزه، نظم و انضباط، عدالت آموزشی، شوق آموختن، مهارت‌آموزی، استعدادیابی، مهارت‌های اساسی و تفکر انتقادی تلقی شود.

برای دسترسی به این هدف ابتدا مشکل شناسایی می‌شود، سپس تجزیه و تحلیل عوامل مسئله انجام شده و در انتها راه‌حل‌های ممکن برای حل مسئله ارائه می‌شود. در این نشست نقش بخش خصوصی، حاکمیت و رسانه برای توسعه این تفکر و ایجاد مسیری برای پیاده‌سازی موضوعات یادگیری، فرهنگی و آموزشی مبتنی بر نوآوری و فناوری آینده‌ای بهتر بررسی شد.

در نشست کارگروه یادگیری و آموزش سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم، نقش و ظرفیت‌های سازمان‌ها، نهادهای ذی‌ربط و وزارتخانه‌ها متناسب با مأموریت‌ها و ماهیت هریک از دستگاه‌ها، مورد بررسی قرار گرفت همچنین نقش و جایگاه وزارت آموزش و پرورش، سازمان‌های فنی و حرفه‌ای، بهزیستی، تبلیغات اسلامی، سازمان صدا و سیما، خانه‌های خلاق و نوآوری، فعالان حوزه آموزش، خیرین و سازمان‌های مردم نهاد نیز مورد توجه و بررسی قرار گرفت.

ارائه پیشنهادها

در این نشست، با هدف چابک کردن ساختار آموزش و یادگیری و افزایش شوق آموختن در فراگیران پیشنهادهایی گوناگونی مطرح شد که از مهم‌ترین این پیشنهادات می‌توان به برگزاری جلسات منظم و مشخص با دستگاه‌های مختلف برای استخراج نیازها، برگزاری نشست‌های تخصصی با خانه‌های خلاق و استخراج ظرفیت های این‌ خانه‌ها و سایر شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان فعال در این حوزه، فراخوان شناسایی محصولات و خدمات فناورانه و نوآورانه در حوزه آموزش به کمک شرکت‌های خلاق اشاره کرد.

همچنین ایجاد مدل های آموزشی یاددهی – یادگیری با هدف افزایش مهارت های نرم،  تدوین مدل‌های استانداردهای محصولات و خدمات آموزشی، تسهیل فرآیندهای توسعه شرکت های خلاق، استفاده از ظرفیت‌های موجود برای ایجاد خانه‌های خلاق و توجه به نقش آموزگاران در توسعه فعالیت های نرم و فرهنگی مطرح شد.

ضرورت شناخت شاخص‌های اولویت‌دار و زمینه‌سازی برای هم افزایی

در پایان این نشست، بر اساس جمع‌بندی‌های صورت گرفته موضوعاتی چون تعیین شاخص های نوآوری در ارزیابی محصولات و خدمات و فراگیران، مدرسان و مراکز آموزشی، تدوین فرآیند تولید محتوای آموزشی، ایجاد مدل توسعه مهارت افزایی فراگیران بر اساس نیاز جامعه، برگزاری رویدادهای تخصصی در حوزه نوآوری و فناوری آموزشی با هدف بازارسازی و رفع نیاز سازمان ها و استفاده از مراکز فنی و حرفه ای و پژوهش سراها به خانه های یخلاق و نوآوری و ایجاد شبکه ایده تا محصول در دستور کار قرار گرفت.

شایسته یادآوری است، کارگروه آموزش و یادگیری سند ملی توسعه فناوری های فرهنگی و نرم با هدف ایجاد نگرشی نوآورانه و آینده نگارانه با شناختی نیازهاى روز جامعه در عرصه آموزش و پژوهش تا تولید، توزیع، بازار شکل گرفته است.

همچنین تقویت هم‌افزایى، هم تکاملى، شبکه‌سازى، همکارى و هماهنگى و تعامل در سطوح مختلف ملى درون شاخه‌ها و بین شاخه‌هاى در آموزش، توجه به ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و توانمندى‌هاى فرهنگى، دانشى، فناورانه و صنعتى کشور از دیگر اهداف این کارگروه تخصصی به شمار می‌رود.

اتخاذ رویکرد درونزا و برون‌نگر در توسعه فناوری‌هاى فرهنگى و نرم، افزایش بهره‌ورى و توسعه نظام فرهنگى، اجتماعى و اقتصادى مبتنى بر فناوری‌هاى نرم،  تأکید حداکثرى بر مشارکت مردمى به ویژه نسل جوان از دیگر اولویت‌های این کارگروه به شمار می‌رود.