معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: سراهای نوآوری مشمول حمایت ها و امکانات طرح جهش تولید دانش بنیان می شوند.

به گزارش پایگاه خبر تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری از نمایشگاه و رویداد ملی عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی بازدید کرد و با شرکت های دانش بنیان و خلاق این حوزه به گفت‌وگو پرداخت.

ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بازدید از نمایشگاه عصر امید با بیان اینکه از زمانیکه دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد را به عهده گرفته اند و با آمدن دکتر دهقانی اتفاقات خیلی خوبی از نظر توسعه فرهنگ نوآوری و کارآفرینی در این دانشگاه افتاده است، گفت: اینکه امروز شاهد فعالیت تعداد بالایی از شرکت های خلاق و استارت اپ ها در دانشگاه آزاد هستیم نتیجه چند سال فعالیت شبانه روزی است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: نکته ای که برای دانشگاه آزاد مهم است این است که منبع درآمدی دیگری در کنار شهریه ها برای خود ایجاد کند. قطعا خود دانشگاه آزاد هم به این نتیجه رسیده که تنها با اتکا به پول شهریه نمی تواند دانشگاه را اداره کند. وقتی چنین سرمایه های علمی و دانشی در داخل دانشگاه آزاد است باید از آنها برای کسب درآمد و توسعه فناوری داشته باشد و عدد قابل توجهی از درآمد خود را از راه توسعه شرکت های خلاق، شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری، سراهای نوآوری و صندوق ها تامین کند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: باید به سمتی پیش رویم که دانشگاه آزاد خود سهام دار شرکت های بزرگی در کشور باشد. این کار هم به جوانانی که کسب و کار دارند یا درس می خوانند در دانشگاه، انگیزه می دهد تا بل دیدن نمونه های موفق، به توسعه کارآفرینی تشویق و ترغیب شوند. بچه های دانشگاه آزاد نسبت به دیگر دانشجویان، مزایای خاصی دارند مثلا اینکه خودشان پول تحصیلشان را تامین می کنند و این یعنی اینکه انها معنای کسب وکار و اررش پول را می فهمند و درک می کنند.

ستاری معتقد است که باید بر روی نمونه های موفق کسب و کار در دانشگاه آزاد کارهای تبلیغاتی خوبی انجام شود تا قصه موفقیت تیم های بزرگ به گوش بقیه دانشجویان و علاقه مندان هم برسد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به اینکه دانشگاه آراد زیرساخت های زیادی ایجاد کرده که هنوز منطبق با نوآوری نیستند. نیاز است تا در این مورد هم اصلاحات و تحولات جدی ایجاد شود. ما پروژه های مشترک زیادی با دانشگاه آزاد داشتیم و این دانشگاه امکانات خوب و بزرگی و بهترین ساختمان های خود را به این کار اختصاص می دهد.

ستاری با اشاره به قانون جهش دانش بنیان، گفت: این قانون که هفته پیش ابلاغ شد بسیار کمک کننده برای دانشگاه آزاد است چون هر جا که پارک های فناوری هستند سراهای نوآوری را هم مشمول همان حمایت ها و امکانات می کند. این قانون ۱۲ آیین نامه دارد که خیلی از بخش های این قانون به آیین نامه نیاز ندارد و ابلاغ شده است، برخی باید توسط دستگاه ها ابلاغ شود و تنها تعداد کمی از آنها آیین نامه های چالشی دارند. بقیه موارد قانونی آن هم با مکاتبات ساده قابل پیاده سازی است‌.