ژاپن به طور موفقیت آمیز  یک سیستم مبتنی بر  انرژی اعماق اقیانوس ابداع کرده که می تواند نوعی از انرژی تجدیدپذیر  قابل اطمینان و مستمر را فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبر تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، شرکت IHI Corp که در زمینه تولید ماشین آلات سنگین ژاپنی فعالیت می‌کند، این سیستم را ابداع کرده است. شرکت مذکور از ۱۰ سال قبل مشغول توسعه یک توربین زیردریایی است که انرژی جریان‌های اعماق اقیانوس را مهار می‌کند.

توربین دریایی عظیم کایریو (Kairyu) شبیه یک هواپیمای ۳۳۰ تنی است که دو پروانه دارد که در جهت مخالف می‌چرخند و به یک بدنه عظیم متصل شده اند. این توربین که در عمق ۳۰ تا ۵۰ متری دریا شناور می‌ماند به وسیله یک لنگر به کف دریا متصل است.

IHI Corp برنامه‌های بلندپراوازانه ای دارد و تصمیم دارد توربین‌هایش را در مسیر یکی از قدرتمندترین جریان‌های دریایی جهان (جریان کوروشیو) قرار دهد و به وسیله کابل‌های زیردریایی برق را منتقل کند. سازمان توسعه انرژی‌های نو و فناوری‌های صنعتی(NEDO) تخمین می‌زند با استفاده از این جریان بتوان حدود ۲۰۰ گیگاوات انرژی تولید کرد.

این میزان انرژی معادل ۶۰ درصد ظرفیت تولید برق فعلی ژاپن است.

کن تاکاگی استاد سیاست گذاری فناوری اقیانوسی در دانشگاه توکیو می‌گوید: جریان‌های اقیانوسی برای ژاپن مزیت مهم دارند زیرا می‌توان به آنها دسترسی یافت. انرژی بادی از لحاظ جغرافیایی برای اروپا مناسب‌تر است که در معرض بادهای غربی است و در ارتفاع بالاتری نسبت به سطح دریا قرار دارد.

خبرگزاری مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید