پروفسور محسن اسدی، محقق ایرانی مقیم نروژ برای اولین بار در جهان یک توربین گازی را با هیدروژن کاملاً خالص تولید کرده و به کار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبر تحلیلی فناوری و نوآوری، به نقل از نیواطلس، تغییرات ایجاد شده در این توربین و نیز سیستم‌های سوخت و زیرساخت گاز طبیعی، می‌تواند برای تبدیل توربین‌های دیگر به توربین‌هایی با آلایندگی صفر مورد استفاده واقع شود.

توربین‌های گازی در هواپیما، قطار، کشتی، ژنراتور، پمپ‌ها، کمپرسورها و انواع مکان‌های دیگر یافت می‌شوند. آنها می‌توانند با سوخت‌های مختلفی کار کنند، اما حدود ۹۰ درصد توربین‌ها در حال حاضر با گاز طبیعی کار می‌کنند، سوخت فسیلی که هنگام سوزاندن آن دی اکسید کربن تولید شده و موجب آلودگی کره زمین می‌شود.

در رقابت برای رسیدن به آلایندگی صفر تا سال ۲۰۵۰، توربین‌های گازی یا باید با شرایط جدید سازگار شوند یا کنار گذاشته شوند. چندین شرکت فناوری، از جمله جنرال الکتریک، به دنبال ایجاد تغییرات در توربین‌های گازی برای سوزاندن هیدروژن سبز به عنوان منبع سوخت پاک هستند. جنرال الکتریک بیش از ۱۰۰ توربین دارد که با حداقل ۵ درصد سوخت هیدروژن بر حسب حجم کار می‌کنند و قصد دارد در آینده از سوخت ۱۰۰ درصد هیدروژنی استفاده کند.

محققان دانشگاه استاوینگر در نروژ می‌گویند در اواسط ماه مه امسال یک توربین گازی ۱۰۰ درصد هیدروژن‌سوز تولید کرده‌اند. این دانشگاه نیروگاه میکرو گاز خود را راه اندازی کرده و توربین گاز آن گرما، برق و آب گرم برای گرمایش تولید می‌کند.

پروفسور محسن اسدی، سرپرست این گروه تحقیقاتی می‌گوید: «ما رکورد جهانی احتراق هیدروژن در توربین‌های میکروگازی را به ثبت رسانده‌ایم. هیچ‌کس قبلاً قادر به ساخت چنین توربینی در این سطح نبوده است. بازده راه اندازی توربین گازی با هیدروژن تا حدودی کمتر از توربین‌های گازسوز خواهد بود. تحقیقات گروه ما نه تنها بر تنظیم محفظه احتراق برای هیدروژن، بلکه بر تطبیق سیستم سوخت و زیرساخت گاز طبیعی موجود برای مدیریت این گاز بسیار متفاوت متمرکز بود.»

قبل از اینکه استفاده از این نوع توربین‌ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه شوند، قیمت هیدروژن سبز باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد. اخذ مالیات بر کربن باعث کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و افزایش تمایل به استفاده از توربین‌های هیدروژن سوز می‌شود.