محققان سوئیسی و چینی با همکاری یکدیگر موفق به ساخت ربات هوشمندی شدند که مانند سرآشپزهای حرفه‌ای غذا را در روغن داغ تفت می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به نقل از تک اکسپلور، پختن غذا با تفت دادن سریع در روغن داغ یکی از شیوه‌های بسیار دشوار آشپزی است که تنها سرآشپزهای حرفه‌ای می‌توانند به خوبی آن را انجام داده و از سوختن غذا جلوگیری کنند.

در این روش از روغن به مقدار کم استفاده می‌شود و سبزیجات، گوشت و مواد غذایی در حالی که به‌طور دائم به‌هم زده می‌شوند، حرارت داده می‌شوند. معمولاً در این روش از ماهیتابه یا ماهیتابه چینی استفاده می‌شود. پیچیدگی و ظرافت این روش آشپزی موجب شده تا اجرای آن به صورت رباتیک ممکن نباشد.

اگرچه ربات‌های خدمات خانگی در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی توسعه یافته‌اند، اما تولید یک سرآشپز ربات برای کار در محیط آشپزخانه همچنان یک چالش بزرگ است. آماده سازی غذا و پخت و پز دو فعالیت مهم در خانه است و یک سرآشپز روبات که می‌تواند دستورالعمل‌های دلخواه را دنبال کند و به طور خودکار آشپزی کند، یک تجربه تعاملی جدید را به ارمغان می‌آورد.

برای دستیابی به توان پیچیده‌ای مانند سرخ کردن، یک مدل هوشمند هماهنگی با الهام از عملکرد انسان‌ها برای ربات مذکور طراحی شد. این مکانیسم هماهنگی انتقال متوالی ماهیتابه بین دو بازوی ربات را ممکن کرده و حرکت هر بازو با توجه به بازخورد بصری تنظیم می‌شود تا از برخورد و اختلال جلوگیری شود.

انتظار می‌رود این مدل جدید ربات در نهایت منجر به ساخت روبات‌هایی شود که بتوانند غذا را هم در خانه و هم در خارج از خانه بپزند. همچنین می‌توان از آن برای ساخت روبات‌هایی استفاده کرد که می‌توانند کارهای دیگری را که شامل استفاده از دو بازو و دو دست است، انجام دهند. یکی از نمونه‌های خوب این نوع ربات‌ها، ربات پیتزا ساز است.