پرویز کرمی رئیس مرکز و دبیر ستاد‌ فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مناسبت تاسیس سرویس علمی و فناوری برنا یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری  پرویز کرمی رئیس مرکز و دبیر ستاد‌ فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی یادداشتی اختصاصی به مناسبت تاسیس سرویس علمی و فناوری خبرگزاری برنا نوشت:

هنوز هم «برنا» را خانه خودم می‌دانم؛ خانه رسانه‌ای. خاطرات دلنشین بسیاری در دوره ای که در آنچا بودم را اندوخته ام. کار کردن با جوانان و برای جوانان، برای من موسپید، هم انگیزه می آورد و هم انرژی و هم امید. راستش زیاد پیش می آید که به حال جوانان امروز غبطه بخورم یا حتی حسودی کنم. شرایطی که پیش روی این عزیزان هست، استثنایی است. موقعیت های عجیب و منحصربه فردی را در اختیار دارند. 

زیست بوم نوآوری و خلاق ، موهبت بزرگی است که امروز در گام دوم انقلاب اسلامی، به جوانان ایران هدیه شده است. این زیست بوم، حاصل جوانی جوانان دیروز است که در جبهه های مختلف دفاع مقدس ، اقتصادی ، فرهنگی ، علمی وفناوری و اجتماعی، جانفشانی ها و جانبازی ها و ایثارگری ها  و خستگی ناپذیری، پیشه کردند. اینک زیست بوم نوآوری و فناوری ، زمین خاصلخیزی است که جوانان باهوش ما هر ایده ای در آن بکارند، به سرعت جوانه می زند و کاشت و داشت و برداشت اش، در کمترین زمان انجام می شود. 

 

حالا، جوانان و خانواده ها  آهسته و مطمئن دارند به این نتیجه می رسد که فقط به فکر  پیدا کردن شغل در محیط اداری و استخدام  نباشند. نگران بیکاری بعد از سال ها درست خواندن و دانشگاه رفتن نباشند. به جوانان شان اعتماد می کنند و برای ایده و اندیشه شان، ارزش قائل اند. معلم ها، به جای موضوع انشای «علم بهتر است یا ثروت»، به دانش آموزان می آموزانند که علم ودانش  خوب، باید ثمره و ثروت به همراه بیاورد. و از همه مهم تر اینکه، جوانان، سقف امیدواری شان به بلندای آسمان شده است و کف آرزوهایشان به گستره زمین. 

علاوه بر اینها، در سال «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین»، اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی وخلاق نیز، موج تازه ای در کشور ایجاد کرده و کمک حال پویا و سرزنده شدن اقتصاد دانش بنیان شده است. در ادامه آن نیز، خانه های خلاق و نوآوری، همچون محیط وپناهگاهی مهارت افزا وامید افرین  ، در سراسر کشور، یک به یک سر بر می آورد و برآمدن روزگاری تازه را نوید می دهد. صاحبان فکر و جویندگان فردای روشن با داشتن این امکانات، تنها کاری که دیگر نمی توانند بکنند، ناامیدی و یأس از فردایشان است. میدان مهیاست. همانطور که با کمک شرکت های دانش بنیان وخلاق و دانشمندان و فناوران مان، توانستیم بر تحریم های ظالمانه و هجوم ناجوانمردانه ویروس کرونا، غلبه کنیم و سربلندانه از این کارزار، بیرون بیاییم، با کمک اقتصاد خلاق و به میزبانی خانه های خلاق و نوآوری که تولید گر شرکت های خلاقند  نیز می توانیم، راه برتری و سربلندی را هموار کنیم. 

اینک، وقت عمل است. نیرو و توان جوانی، رمز عبور از همه موانع و راه رسیدن به خواستن ها و اثبات توانستن هاست. دنیای امروز، برپایه اطلاعات و ارتباطات، بنا شده است. پلتفرم های چشمگیر و راهگشایی ظهور کرده اند که سبک زندگی و نوع بینش آدم ها را تغییر داده اند. مدل های درآمدی و رسیدن به خواسته و افزایش داشته ها، متفاوت از دیروز شده است. همه اینها بر کاکل تکنولوژی های مانند هوش مصنوعی ، واقعیت ترکیبی (XR)و تولید محتوا و علوشناختی می چرخد و هدایت می شود. تولید محتوا، حالا جوهره اش را بیش و پیش از همیشه، به رخ می کشاند. جوانان هم، همچون همیشه طلایه دار این آوردگاه هستند. استراتژی مشخص است. مقصد؛ معلوم. هنگامه پیش رفتن است. یک دست سلاح دانش است و یک دست سپر ایمان. براساس تجربه ام می گویم که جوان ایرانی اینک توانایی جهانگشایی دارد. جهانگشایی از جنس مفهوم و محتوا. هیچ استیلایی، بدون زبان و اندیشه میسر نیست. اینها را ما داریم و فقط می باید که قوی تر و بی نقص تر و صریح تر کنیم‌شان. 

بعد از آنکه شنیدم، خبرگزاری برنا، گروه علم و فناوری اش را راه اندازی کرده، بسیار خوشحال شدم و تصمیم گرفتم حرف های دلم را با جوانانی که پاره تن و جگرگوشه همه ما هستند، در میان بگذارم. امیدوارم همه جوانان ما در راه درست و پاک و هموار قرار بگیرند و با کمک دانش و فناوری به آرزوهایشان برسند و کشور عزیزمان را آبادتر کنند. وظیفه رسانه ها از جمله همین برنای عزیز که بهترین مخاطبان را دارد، ایجاد زمینه مناسب برای آنان و ارائه دادن راه حل های مختلف و همچنین انعکاس خواسته های آنان و نمایش صلابت شان است. برای برنا و گروه جدید علم و فناوری اش آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم "برنا"ی ما در جهاد تبیین، سدی در مقابل پمپاژ سیاه‌نمایی‌ها وناامیدسازی‌ها در کنار همه رسانه‌های خوب سرزمینم و جوانان عزیزتر از جانم، باشد.

بهترین آرزوها را برای شما ومخاطبان دارم.