آیین رونمایی از خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا با حضور رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق و مدیر عامل خبرگزاری آنا برگزار شد.

پرویز کرمی رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به این‌که دستاوردهای فناورانه و نوآورانه توسط شرکت‌های خلاق و توانمند حوزه تولید محتوا و رسانه به گوش جامعه می‌رسد ادامه داد: هنوز هم خودم را فردی از اهالی رسانه می دانم و اعتقاد دارم، نقش رسانه‌ها در ترویج، آگاهی بخشی و اصلاح رویکرد جامعه نسبت به توانمندی‌های شرکت‌ های دانش بنیان و خلاق، نقشی کلیدی و راهبردی است.

 

کرمی، با تأکید بر این‌که رسوخ نوآوری و فناوری به رسانه‌های ما می‌تواند ما را در تحقق «جهاد تبیین» که رهبر فرزانه انقلاب بر آن تأکید دارند، یاری کند ادامه داد: گرچه مقام معظم رهبری تأکید فرمودند که هر کس مردم را ناامید کند برای دشمن کار می‌کند،  اما متاسفانه این روند در کشورمان اتفاق می افتد. رسانه ها باید نقشی جهادی و تبیینی در اصلاح این روند ایجاد کنند. و با بیان هنرمندانه، عالمانه و صادقانه فتوحات جهاد علم و فناوری ایرانیان در عصر حاضر امید آفرینی و نشاط در جامعه داشته باشند.

 

وی با اشاره به ضرورت اصلاح رویکرد جامعه نسبت به توانمندی‌ها دستاوردها و فعالیت‌های زیست‌بوم فناوری و نوآوری به استناد پایگاه های علم سنجی علیرغم تحریم ها از 15 سال پیش وارد باشگاه دارندگان فناوری فضایی شده ایم. و در سه حوزه سامانه‌های زمینی، پرتابگرها و ماهواره ها به توانمندی های ویژه رسیده ایم که داشته و توانمندی کاملاً بومی و ایرانی است اما انعکاس رسانه‌ای این دستاوردها، در حوزه های مختلف آنگونه که باید نیست و  نیازمند نوآوری‌هایی است که به دست شرکت‌های خلاق محقق می‌شود.

کرمی با نأکید بر این که باید جوانان خوش فکر به حوزه تولید محتوا در اشکال نوآورانه وارد شوند، ادامه داد: برای تحول آفرینی در حوزه رسانه به دست شرکت‌های دانش بنیان و خلاق، استفاده از فناوری های روز  از جمله هوش مصنوعی، علوم شناختی و سایر فناوری‌ها، اجتناب ناپذیر است در این راه خانه های خلاق و نوآوری با هدایتگری و راهبری ایده های نوآورانه زمینه توسعه محصول و تجاری سازی این فناوری ها و تحول رسانه ای را فراهم می کنند.

 

رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت:  تربیت منتور با حمایت معاونت علمی و فناوری در دانشگاه صنعتی شریف برای حضور درخانه های خلاق و نوآوری، حمایت های مالی و مشاوره‌ای، تنها بخشی از حمایت‌ها برای رونق شرکت‌های خلاق و دانش بنیان بر بستر خانه‌های خلاق و نوآوری است. هدف و رسالت خانه های خلاق و نوآوری، تولید شرکت و محصول خلاق است؛ در دل این خانه های خلاق و نوآوری، زمینه ای شکل می گیرد که تیم های خلاق و جوان از حمایت های تسهیلات مالی و توسعه بازار منتوری مشاوره و تیم سازی تا صادرات بهره ببرند و بروز و ظهور آن در خلق ارزش افزوده و اشتغال در شکلشرکت های دانش بنیان و خلاق تبلور پیدا کند.

نیمی از دانشجویان ما در حوزه علوم انسانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگ وهنر تحصیل می کنند و خانه های خلاق و توآوری محلی برای ظهور و بروز نوآوری ها و ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده برای این فارغ التحصیلان می تواند باشد.

وی با اشاره به توجه دولت مردمی به ایجاد خانه‌های خلاق و نوآوری در مصوبات سفرهای استانی گفت: در سفر های استانی آیت الله رئیسی رییس محترم جمهوری تاسیس حداقل ۵ خانه خلاق و نوآوری در هر استان تصویب شده است تا بر مبنای عدم تمرکز و عدالت محوری و برخورداری از امکانات، فرصت مناسب را برای تبدیل ایده های نوآورانه و فناورانه به محصول پیدا کنند.

کرمی با بیان این‌که معاونت علمی و فناوری ایجاد کارخانه های نوآوری، مراکز نوآوری و خانه های خلاق و نوآوری را در هر استان دنبال می کند، افزود: اخیراً با تاکید مقام معظم رهبری و حمایت و هدایتگری ایشان، بر توجه به زیست‌بوم خلاق تاکید شد. ایشان در پاسخ به نامه معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری مبنی بر حمایت از صنایع خلاق، در نامه ای به سران سه قوه تاکید فرمودند که به صنایع خلاق و فناوری های نرم توجه ویژه صورت بگیرد.

رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق گفت: ۷۵ خانه خلاق و نوآوری در سراسر کشور داریم که نیمی از آن ها افتتاح قطعی شده و تعدادی از ان ها در شرف افتتاح است که پراکندگی خوبی در سراسر کشور دارد و هدف این خانه ها ایجاد یک کار تحول آفرین و در راستای رسوخ فناوری و نوآوری در کسب و کارها است که در حقیقت اصلاح یک روند و کمک به بهبود جامعه را ایفا می کند.

 

آنا و رسالت معرفی نوآوری‌ها و خلاقیت ها

علی قجری مدیرعامل خبرگزاری آنا با اشاره به رویکرد این خبرگزاری برای معرفی توانمندی دستاوردهای علمی، فناورانه و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق کشور گفت: خبرگزاری آنا با این رویکرد که تلاش ها در حوزه صنایع خلاق، شرکت های دانش بنیان و خلاق نیازمند یک بازوی رسانه ای است که در ترویج و عمومی سازی این حوزه نقش آفرینی کند.

 

قجری با بیان این‌که خوشبختانه رشد خانه های خلاق و نوآوری، قابل توجه بوده و به تعداد خوبی رسیده است ، افزود: این شرکت‌ها اما نیاز به یک خانه خلاق و نوآوری تخصصی احساس می شد که دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ظرفیت های بالای رسانه ای خود تصمیم گرفت ظرفیت خود را در حوزه تبدیل ایده های نوآورانه به شرکت های خلاق فراهم کند و منشا اثر باشد.

 

مدیر خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا، با بیان این‌که در دوره کنونی ادبیات نواوری و فناوری رشد خوبی در بعد فرهنگی و فرهنگسازی داشته و این برگ زرینی در کارنامه جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پرچمدار این حوزه بوده و در حوزه رسانه ای نیز به رسانه ای که صدای رسای حوزه علمی و فناوری بوده و جریان سازی علم و فناوری به معنای عمومی سازی را صورت دهد. تمام اقشار جامعه از توانمندی‌های علمی مطلع باشد و آن را بخش مهمی از هویت خود دانسته و به عنوان یک بخش از میراث ملی خود آن را بشناسند. خبرگزاری آنا نیز ناظر به همین رویکرد فعالیت خود را در راستای تحقق شعار سال پیش ببرد.

 

تفاهم نامه خانه خلاق و نوآوری

در این مراسم، تفاهم نامه خلاق و نوآوری رسانه آنا به امضای پرویز کرمی رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری‌های نرم و صنایع خلاق و علی قجری مدیرعامل خبرگزاری آنا رسید. بر اساس این تفاهم نامه همکاری‌، راه‌اندازی خانه خلاق و نوآوری آنا به منظور بسترسازی توسعه کسب و کارهای نو و فراهم ساختن زمینه‌های توسعه کاربرد و تجاری سازی محصولات نوآورانه، استفاده از ظرفیت‌های مجری در قالب مسئولیت اجتماعی برای راه اندازی و توسعه خانه خلاق و نوآوری رسانه آنا، فعالیت در حوزه تولید محتوا ، رسانه ، تبلیغات ، اطلاع رسانی، آموزش و بازاریابی حوزه ماموریتی خانه خلاق و نوآوری در دستور کار قرار گرفته است