شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با ورود به عرصه‌های مختلف فناورانه، جهش تولید را در کشور رقم زدند و با محصولات خود؛ بازار داخلی را توسعه دادند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محصولاتی که طی چند سال اخیر نقشی موثر در کاهش وابستگی ایران به بازار جهانی در عرصه‌های مختلف فناورانه داشته‌اند. حوزه‌هایی چون ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی، دارو، تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع فرهنگی و علوم انسانی، زیست فناوری و غیره.

از جمله عرصه‌هایی که با تلاش این شرکت‌ها در مسیر توسعه‌یافتگی قرار گرفته حوزه «کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی» است که در 4 بخش «مواد اولیه و فرمولاسیون غذایی»، «تولیدات گیاهی»، «تولیدات دام، طیور و آبزیان»، «زنبور عسل و گرده افشان» و «محصولات مبتنی بر میکروارگانیسم» بازارشان رونق گرفته است.

در حال حاضر و بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ 298 شرکت دانش‌بنیان و خلاق در حوزه کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی تلاش می‌کنند و محصولاتشان به بازار داخلی و جهانی پیوند خورده است.

از جمله این شرکت‌ها می توان به «زیست پالایشگاه ریز جلبک قشم»، «چشمه سازان پردیس»، «زیست‌فناوران آیریس کشت تبریز»، «آرویج آکام خزر»، «آمین مکمل یارا نوین»، «بذر زیست‌فناور سهند»، «ریزافزا باران»، «مهندسی هزاره سوم علوم ملل» اشاره کرد.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری