مجموعه سامانه کلرزن خطی وسیله ای است که می تواند با کم ترین امکانات، بهداشت آب را در مناطق دوردست فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری میلاد کرملو عضو هیات مدیره شرکت فنی و مهندسی هوشمندسازان بیسیم غرب با اشاره به این که پکیج کلرزن خطی نمونه خارجی ندارد، گفت: پکیج کلرزنی خطی وسیله ای است که بدون استفاده از برق، عملیات تزریق کلر در آب را انجام می دهد و در مناطق دوردست به کار می آید.

 

استفاده از نیروی تحت فشار

پکیج کلرزن خطی حتی نیاز به تجهیزاتی خاص نظیر موتورخانه و سایر لوازم را ندارد و در یک حوضچه کوچک در نزدیکی مخازن آب نصب می شود و کلرزنی با استفاده از نیروی تحت فشار صورت می گیرد.

کلرزن های موجود در بازار جهانی نیاز به مصرف برق دارند و به همین علت استفاده از نمونه ایران ساخت، هزینه ها را کاهش می دهد. کلرزن های ایران ساخت هزینه نگهداری پایینی دارند و در میان مدت نیازی به تعمیر و سرویس نخواهند داشت و طبق برنامه تعیین شده کلر در زمان مشخص به آب تزریق می شود.

این مدیر حوزه دانش بنیان توضیح داد: مهم ترین کاربرد پکیج کلرزن خطی در مناطق روستایی برای تامین آب شرب سالم است اما متاسفانه حمایت های لازم صورت نگرفته و فقط در 12 روستای استان همدان این دستگاه نصب شده است.

 

تامین آب شرب منطق روستایی

در صورتی که سایر دستگاه ها حمایت های لازم را انجام دهند می توان در مدت زمانی کوتاهی بسیاری از روستاهای کشور را از طریق نصب دستگاه کلرزن خطی برایشان آب شرب سالم فراهم کرد و فرصت های شغلی فراوانی ایجاد کرد.

با این وجود در حال حاضر در شرکت فنی و مهندسی هوشمندسازان بیسیم غرب 10 فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد شده است. این دستگاه به علت این که در مصرف برق نیز صرفه جویی می کند قابلیت صادرات دارد و می تواند در حوزه ارزآوری برای کشور نیز موثر واقع شود.