حفظ محیط‌زیست اگر بیشتر از تامین نیازهای بشر اهمیت نداشته باشد قطعا به همان اندازه ضروری و مهم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری به همین دلیل هیچ عذر و بهانه‌ای برای تخریب طبیعت با هدف پاسخ به نیازهای بشر وجود ندارد و کارشناسان و دوستداران محیط زیست معتقدند که باید از روش ها و شیوه‌هایی استفاده کنیم که با کمترین آسیب به محیط زیست؛ آینده و نیازهای بشر را تامین کند. کشاورزی و باغداری یکی از صنایع مهم و پایه در تامین اصلی‌ترین نیاز انسان یعنی غذا محسوب می شود؛ اما بی مبالاتی در استفاده از کودهای شیمیایی و آب در این صنایع می تواند زنگ خطری برای تخریب محیط زیست و طبیعت باشد.

همین مهم باعث شده که دغدغه‌مندان زیست محیطی با کمک زیست فناورانه در تلاش باشند تا با تولید کودها و آفت کش های زیستی، راه نجاتی برای زمین از شر تخریب‌های انسانی بیابند. روشی مرسوم که کشاورزان در سراسر دنیا از آن استفاده می کنند. در ایران هر چند هنوز این شیوه به شکل همه گیر مورد استفاده قرار نگرفته اما تلاش شرکت های دانش بنیان و نهادهای مرتبط این است که با تولیدات و محصولات خود؛ استفاده از کود و آفت کش های زیستی را در میان کشاورزان افزایش دهند.

در همین راستا در حال حاضر 3 پروژه ملی برای تولید کود و آفت‌کش‌های زیستی با همکاری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال اجرا است که می تواند از خروج 3 میلیارد دلار ارز کشور جلوگیری کند.

«تولید کود زیستی استرووایت از طریق تصفیه پساب دامداری، شهری و صنعتی»، «تولید صنعتی آفت کش گیاهی دایابون» و «کود تخصصی آمینواسیدی  استحصال شده از ضایعات کارخانجات صنایع غذایی»؛ 3 پروژه‌ای هستند که در این زمینه اجرایی شده اند.

ترویج استفاده از کودهای زیستی و آموزش به کشاورزان برای ترغیب به خرید و مصرف این محصولات بهترین روشی است که به این کار سرعت می دهد. پرداخت مشوق به تولیدکنندگان محصولات سالم و تسهیل گری در تولید و فروش این محصولات هم می تواند در این زمینه موثر باشد.