گروهی از محققان ایرانی و همکارانشان یک نانو جاذب مبتنی بر سلولز ابداع کرده اند که عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی در بدن مبتلایان به سرطان را کاهش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛  سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان به حساب می‌آید که سالانه میلیون‌ها نفر قربانی آن می‌شوند.

هرچند شیمی درمانی یکی از معمول‌ترین روش‌های درمان سرطان در جهان است، اما عوارض جانبی جدی در بیماران ایجاد می‌کند.

البته باید توجه داشت که در بسیاری از موارد می‌توان شیمی درمانی را به طور موضعی انجام داد تا تأثیرگذاری دارو بیشتر شود اما سیستم گردش دارو در بدن عوارض جانبی نامطلوبی را در پی دارد.

در همین راستا گروهی از محققان با همکاری علی خادم حسینی، امیر شیخی و ریحانه حق نیاز یک ماده نانو جاذب مبتنی بر سلولز ابداع کرده اند که هر گرم آن می‌تواند در شرایط فیزیولوژیکی قادر به جذب بیش از ۶ هزار میلی گرم دوکسوروبیسین (DOX) به عنوان یکی از داروهای پر مصرف شیمی‌درمانی باشد.

چنین ظرفیت جذب دارویی ۳۲۰۰ درصد بیشتر از قابلیت سایر نانوجاذب ها، مانند پلتفرم‌های مبتنی بر دی ان ای است.

همچنین محققان نشان دادند چگونه نانوکریستال‌های سلولزی آنیونی که به عنوان سلولز نانوکریستالی تثبیت‌شده الکترواستری (ENCC) نیز شناخته می‌شوند به داروهای دارای بار مثبت در سرم انسانی متصل شوند و بلافاصله DOX را بدون تحمیل هیچ گونه عوارض ناشی از سمیت سلولی و همولیتیک جذب می‌کنند.

در اینجا منظور از آنیون ذراتی است که یون منفی دارند و یک یا چند الکترون گرفته‌اند.

چنین پژوهشی زمینه را برای توسعه نسل آتی افزودنی‌ها و دستگاه‌های جذب دارو هموار می‌کند.