رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: لازم است تا ظرفیت گسترده مناطق آزاد به یاری زیست‌بوم فناوری و نوآوری بیاید و رویکرد دانش‌بنیان در این مناطق حکم‌فرما شود.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی این تفاهم‌نامه همکاری را منعقد کردند تا زمینه برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، خانه‌های خلاق و نوآوری و توسعه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه در این مناطق فراهم شود.

ترویج رویکرد دانش‌بنیان و خلاق در مناطق آزاد و ویژه

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم با بیان این‌که شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق جایگاه درخور توجهی در اقتصاد کشور به خود اختصاص داده‌اند، افزود: سهم این شرکت‌ها از ارزش افزوده و اشتغال‌زایی به میزانی رسیده است که به عنوان یکی از تکیه‌گاه‌های اصلی در اقتصاد به حساب می‌آیند. شرکت‌هایی که می‌توانند سهم قابل توجهی از اقتصاد بین المللی کشور را با توجه به ظرفیت گسترده ایران به خود اختصاص دهند.

وی با بیان این‌که نقش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق کلیدی و راهگشا خواهد بود، ادامه داد: شرکت های دانش‌بنیان به اشتغال قابل توجهی رسیده‌اند و سهم قابل توجهی از اقتصاد را به خود اختصاص داده‌اند. لازم است تا ظرفیت گسترده مناطق آزاد به یاری زیست‌بوم فناوری و نوآوری بیاید و رویکرد دانش‌بنیان در این مناطق حکم‌فرما شود.

ستاری با تاکید بر تغییر رویکرد مناطق آزاد به سوی این شرکت‌ها و اهتمام جدی برای حمایت از توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری گفت: اگرچه در سال‌های اخیر در مناطق آزاد اقدام‌هایی برای استقرار و استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق صورت گرفته اما آن‌طور که باید، نتوانستیم در مناطق آزاد آن زیست بومی را که برای رشد و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق نیاز است شکل دهیم.

وی با بیان این‌که تفاهم‌نامه همکاری در راستای پیاده سازی جدی رویکرد دانش‌بنیان در مناطق آزاد به امضا رسیده است، ادامه داد: امیدداریم که بر مبنای این تفاهم نامه همکاری، رویکرد و نگرشی تازه به زیست بوم فناوری و نوآوری، در مناطق آزاد ایجاد شود و با توجه به تغییراتی که در مناطق آزاد صورت گرفته، این مهم محقق خواهد شد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به نقشی که مناطق آزاد می‌تواند در تحول صادرات محصولات دانش‌بنیان و خلاق ایران‌ساخت ایفا کند، افزود: در سال‌های اخیر تلاش کردیم با تعریف و حمایت از مفاهیم مختلف، راه را برای توسعه محصولات ایران‌ساخت هموار کنیم؛ خانه های صادرات فناوری ایران ساخت را در سایر کشورها داریم که منطقه آزاد می‌تواند با ظرفیت بسیار خوبی که از آن برخوردار است، به صادرات محصولات ایران‌ساخت کمک کند.

ستاری، راه اندازی خانه‌‌های خلاق و نوآوری را فرصتی برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در این مناطق دانست و گفت: راه اندازی خانه های خلاق و نوآوری با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و نقش آفرینی در توسعه صنایع خلاق، یکی از محورهایی است که بر مبنای این تفاهم‌نامه همکاری دنبال می‌شود.

وی افزود: امیدوارم این تفاهم نامه زمینه را برای توسعه زیست بوم دانش بنیان و خلاق در این مناطق فراهم کند چراکه جمعیت دانشجویی و مرزهای مشترک در مناطق مستعد و نزدیک مناطق آزاد می تواند برای شرکت های دانش بنیان و خلاق جذاب و راهگشا باشد.

رشد و شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در مناطق آزاد

سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به لزوم حرکت جدی‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: با توجه به شعار سال و اهتمام مقام معظم رهبری، در حوزه دانش بنیان باید نقش آفرینی پررنگی تری صورت بگیرد.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه آماده شده باعث تسهیل گری فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و حرکت شرکت‌های خلاق و خانه‌های خلاق و نوآوری در منطقه آزاد می‌شود.

محمد با بیان اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی ظرفیت خوبی وجود دارد، افزود: در منطقه آزاد میزان صادرات از واردات پیشی گرفته و آمار صادرات مثبت شده است. بازاریابی صحیح، حرکت به سوی دانش و محصولات نو و متنوع، باعث می‌شود صادرات رونق  بگیرد که این موضوع اهمیت توجه به شرکت‌های دانش بنیان را بیش از پیش می‌کند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به اینکه در 9 ماهه منتهی به خرداد امسال در منطقه آزاد 35هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری اتفاق افتاده که باعث رشد 58 درصدی شده است، گفت: ارتباط شرکت‌های دانش بنیان و صنعت برای انجام کارهای جدی حرکت خوبی است که توجه به شرکت های دانش بنیان در منطقه آزاد باعث  افزایش تولید، صادرات، اشتغال و تولید ناخالص داخلی می‌شود.

وی با بیان اینکه500 شرکت دانش بنیان در منطق آزاد فعال هستند، افزود: در منطقه آزاد حوزه ها از تنوع خوبی برخوردار هستند، برخی حوزه های شرکت های دانش بنیان شامل مباحث نو کشاورزی، بومی سازی تجهیزات پزشکی می‌شوند اما در حوزه ict  تعداد بیشتری شرکت فعال هستند.

محمد، با اشاره به افزوده شدن 7 منطق آزاد و فعالیت  ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی گفت: بخش عمده شرکت های دانش بنیان در مناطق ویژه اقتصادی شکل گرفته‌اند و دارای تنوع بسیار بالایی هستند.

محورهای تفاهم‌نامه

از محورهای این تفاهم‌نامه می‌توان به استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در مناطق آزاد و ویژه با رویکرد تولید صادراتی، جذب سرمایه خارجی و تولید مشترک با شرکت خارجی همکاری فناورانه، تسهیل صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، عرضه محصولات دانش‌بنیان و خلاق به تجار خارجی با هدف ایجاد پایگاه و نمایشگاه دائمی محصولات ایران‌ساخت، راه اندازی خانه های خلاق و نوآوری با هدف استقرار کسب و کارهای نوآورانه دارای ظرفیت همکاری صادراتی اشاره کرد.