ایالت کالیفرنیا لایحه ای تصویب کرده که در صورت اجرایی شدن پلتفرم های آنلاین را ملزم به اتخاذ اقداماتی برای ایمن سازی سرویس ها برای کودکان و نوجوانان می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ به نقل از سی ان بی سی، مجلس ایالت کالیفرنیا قانون «طراحی سن مناسب» را تایید کرد. این لایحه پلتفرم های آنلاین را ملزم می کند تا به طور منظم و فعال خطرات محصولات و سرویس هایشان را برای افراد زیر سن قانونی (از جمله الگوریتم ها و تبلیغات هدفمند) در نظر بگیرند.

این مجلس قبلا نسخه ای از لایحه را تصویب کرده بود که باید توسط گوین نیوسام فرماندار ایالت تصویب شود. البته لایحه مذکور در صورت امضای فرماندار تا ۲۰۲۴ میلادی اجرا نمی شود.

لایحه مورد نظر سرویس های آنلاین را ملزم می کند اقدامات امنیتی را برای محافظت از کاربران زیر ۱۸ سال انجام دهند از جمله آنکه باید بالاترین سطح تنظیمات امنیتی در بیشتر موارد برای این کاربران به طور پیش فرض اجرا شود. علاوه بر آن پلتفرم ها ملزم خواهند بود در صورتیکه موقعیت مکانی کاربر زیر سن قانونی توسط افراد دیگر رصد می شود، با سیگنالی واضح به وی اطلاع رسانی کنند.

همچنین استفاده از الگوهای تاریکی که افراد زیر سن قانونی را تشویق می کند داده های شخصی شان را در اختیار سرویس ها بگذارند، ممنوع خواهد شد. منظور از الگوهای تاریک ترفندهایی است که طوری طراحی شده اند تا کاربر را به سمت گزینه خاصی سوق دهند.

قانون کالیفرنیا احتمالا زیربنایی برای اقداماتی مشابه در ایالت های دیگر یا دولت فدرال فراهم می کند یا حتی ممکن است به مشوقی برای پلتفرم ها تبدیل شود تا آنها سرویس هایشان در سراسر آمریکا را تغییر دهند.

البته این لایحه شبیه قانونی است که چندی قبل در انگلیس اعلام شد و هدف آن ایجاد زیربنایی برای حفاظت از کودکان در اینترنت است. قانون گذاران دولت فدرال آمریکا مانند سناتور اد مارکی با اشاره به قانون محافظت از کودکان در فضای آنلاین در انگلیس پیشنهاد کرده بودند اقدامات مشابهی در این کشور انجام شود.

البته ایده اجرای اقداماتی برای محافظت از کودکان در آمریکا پس از افشاگری فرانسیس هوگن درباره اسناد داخلی متا و آگاهی مدیران این شرکت از خطرات فیس بوک و اینستاگرام برای سلامت ذهنی کاربران زیر سن قانونی شدت گرفته است.