عضویت کامل ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای گام بلندی در جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای عضو این سازمان را رقم خواهد زد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ دکتر محمدحسین فضلی رییس رویداد ایران اگزیسکو گفت: عضویت کامل و امضاء تعهدات جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سمرقند بستری بزرگ برای تعاملات تجاری و اقتصادی و فناورانه را برای فعالان این حوزه ها می‌گشاید و ضرورت دارد که برنامه‌ای مفصل و متناسب با بازار چند میلیارد نفری سازمان همکاری‌های شانگهای داشته باشیم. این به این معناست که توجهی جدی به حوزه‌هایی که صادرات و مناسبات تجاری ما را هدفمند گسترش می دهند داشته باشیم.

 وی افزود: یکی از گروه‌های کالایی که در نمایشگاه ایران اگزیسکو پیگیری خواهیم کرد، حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی و شتاب‌دهنده ها هستند. شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های اخیر رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. متخصصان و جوانان و فعالان در این حوزه دستاوردهای باکیفیت و مطلوبی را به سرانجام رسانده اند  که بازار کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند مقصد جذابی برای این شرکت‌ها باشد. به‌عنوان مثال محصولات زیست فناوری یکی از زیر شاخه های حوزه دانش بنیان ها است، قابلیت‌های مؤثری در صادرات خواهند داشت در حال حاضر ایران در میان پنج تولیدکننده برتر آسیا در حوزه تولید محصولات زیست فناورانه است و این حوزه دارای شاخه‌های متفاوت و متعددی است که می‌توانند در حیات اقتصاد و تجارت نقش مهمی ایفا کنند.

 محمدحسین فضلی اضافه کرد: چندین هزار شرکت دانش بنیان و ده‌ها هزار متخصص در پارک‌های علم و فناوری و دیگر مراکز، فعال هستند و می‌توان آن‌ها را به بازار کشورهای عضو همکاری‌های شانگهای، کشورهای عضو همکاری‌های اسلامی و اتحادیه اقتصادی اوراسیا متصل کرد. یکی از کارویژه‌های مهم ما در رویداد ایران اگزیسکو، اتصال این حوزه‌ها به بازارهای متعدد بین‌المللی است.

رییس رویداد ایران اگزیسکو گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و گسترده‌ای که آمریکا علیه کشورمان اعمال کرده،شرکت‌های دانش بنیان و مراکز توسعه فناوری‌های نوین می‌توانند نقش مهمی در عبور اقتصاد کشورمان از شرایط سخت فعلی ایفا کنند و محصولات از این‌دست می‌توانند مقاومت اقتصاد در برابر تحریم‌ها را بیشتر کرده و تحریم‌ها را بی‌اثر کنند.

وی ادامه داد: رویدادی مانند ایران اگزیسکو باید بتواند شرکت‌های دانش بنیان را که با وجود تحریم‌های ظالمانه، هم‌اکنون فعالانه به تولید علم و ثروت می‌پردازند را با حمایت دولت بیش‌از پیش وارد بازارهای بزرگ سازمان همکاری‌های شانگهای و سازمان همکاری‌های اسلامی کند چراکه ایده‌ها و محصولات حوزه دانش بنیان قابلیت تبدیل شدن به بازوی قدرتمند ایران در پهنه تجارت بین‌المللی را دارند.

نمایشگاه اگزیسکو که در ماه های آتی برگزار می شود بسترساز آشنایی تجار و فعالان صنایع در ایران با ظرفیت های باز شده ناشی از عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای است. این نمایشگاه با دعوت از بزرگان و فعالان صنایع در کشورهای عضو شانگهای و برخی کشورهای همسایه زمینه ساز ارتباط و تبادل اطلاعات اهالی صنعت و اقتصاد در ایران با این شرکت ها خواهد بود و می تواند به نوعی روشن کند که فردای عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای چه کارهایی باید بکنیم و در چه زمینه هایی فعال شویم.