با بهره‌برداری از اَبَرپروژه آبرسانی به شهر همدان، مردم این شهر پس از دو دهه به صورت پایدار با مشکل آب شرب خداحافظی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ ظهور ادبیات تنش آبی در دولت قبل یک پرونده جدید به اصطلاح علمی را در ادبیات مدیریت منابع آب کشور باز کرد. بر این اساس نظریه‌پردازهای رسانه‌ای دولت روحانی با طرح مسئله تنش آبی موضوع محدودیت منابع آب با محوریت آب شرب را به مسائل آب و هوایی و اقلیمی گره زدند و حل این مسئله را منوط به آمارهای خارج از دسترس نظیر میزان بارش کردند و از سوی دیگر مسئله سازگاری با شرایط تنش آبی و کمبود منابع آبی را طرح کردند.

این تغییر ادبیات در حوزه منابع آب در حالی به پیش می‌رفت که مطابق منابع بین‌المللی موجود در حوزه مدیریت منابع آب، تنش آبی به جای اینکه یک مسئله مرتبط با پدیده‌های اقلیمی باشد، یک مسئله مدیریت است که در قالب استقرار سیاست‌های توسعه عرضه و مدیریت تقاضا قابل حل است.

به معنای ساده‌تر، ناترازی میان منابع و مصارف آب در هر منطقه مطابق هر مشترک تعریف اساسی تنش آبی است و این مسئله به وسیله صرفه‌جویی در مصرف و توسعه زیرساخت به منظور بهبود شرایط منابع حل شدنی است.

تغییر رویکرد دولت سیزدهم و حرکت به سوی حل مسئله تنش آبی

با توجه به ارائه معنای واقعی پدیده تنش آبی، دولت سیزدهم بر خلاف دولت قبل به جای گره زدن حل موضوع به میزان بارش علاوه بر اعمال سیاست‌های مدیریت مصرف به سوی استقرار زیرساخت‌های متنوع برای رسیدن به پایان تنش آبی اقدام کرد.

در همین راستا یکی از شهرهایی که به طور گسترده در دو دهه گذشته با تنش آبی مواجه بوده، شهر همدان در مرکز کشور است. نکته قابل توجه اینکه در طی ۲۰ سال گذشته اَبرپروژه آبرسانی به همدان در دستور کار قرار داشت اما به واسطه ترک‌فعل صورت گرفته در دولت‌های قبل این پروژه ۱۷ سال به صورت ناتمام با پیشرفت کمتر از ۳۰ درصد رها شده بود.

بر این اساس، با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش برای حل مسئله تنش آبی، مسئله همدان با تسریع در ۲ پروژه بزرگ در قالب اَبَر طرح آبرسانی در دستور کار قرار گرفت.

جزئیات بهره‌برداری از اَبَرپروژه آبرسانی به همدان

بر این اساس با گذشت یک سال از فعالیت دولت سیزدهم، هم اکنون این پروژه بزرگ به صورت کامل در فاز اول به بهره‌برداری رسید و ۶۰۰ لیتر آب شرب بهداشتی با کیفیت در هر ثانیه روانه همدان می‌شود.

در همین راستا، ناصر علیزاده هوشیار، مشاور مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ضمن اشاره به بهره‌برداری از اَبَرپروژه آبرسانی به همدان گفت: با بسیج امکانات انجام شده فاز اول پروژه بزرگ آبرسانی به همدان به ظرفیت تأمین آب ۶۰۰ لیتر در ثانیه به بهره‌برداری رسید و هم‌اکنون مخازن تعبیه شده در این سامانه آبرسانی در حال آبگیری هستند.

مشاور مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در تشریح جزئیات این پروژه گفت: این پروژه بزرگ از ۳ ایستگاه پمپاژ تشکیل شده که ایستگاه اول آب را برای اختلاف ارتفاع ۲۲۰ متر از طریق یک خط لوله با قطر یک متر و ۲۰ سانت به سمت ایستگاه پمپاژ شماره ۲ روانه می‌کند.

وی افزود: ایستگاه شماره ۲ متشکل از ۳ الکترو موتور آب را برای اختلاف ارتفاع ۲۲۰ متر از طریق یک لوله به قطر یک متر و ۲۰ سانتی متر و یک متر و ۶۰ سانتی‌متر به ایستگاه پمپاژ شماره ۳ ارسال می‌کند و در ایستگاه شماره ۳ نیز یک الکتروموتور به ظرفیت ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب را به سمت همدان روانه می‌کند.

مشاور مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب: رینگ آبرسانی شهر همدان تکمیل شد

علیزاده با اشاره به تکمیل رینگ آبرسانی شهر همدان همزمان با اَبَرپروژه آبرسانی این شهر گفت: متأسفانه شهر همدان در سال‌های اخیر هیچ سامانه رینگ آبرسانی نداشت اما با تلاش جهادی نیروهای عملیاتی صنعت آب کشور و تاکید وزیر نیرو، سامانه رینگ ۱۶.۵ کیلومتری همدان که از خط لوله ۷۰۰ از نوع چدن داکتایل نیز برنامه‌ریزی شد و به اتمام رسید.

پایان مسأله آب شُرب همدان پس از ۲ دهه

به گزارش خبرنگار مهر، با تکمیل اَبَرپروژه آبرسانی همدان مسئله آب شرب این شهر به صورت پایدار پس از ۲ دهه حل خواهد شد.