سازمان فضایی ملی چین(CNSA) داده های جدیدی از مدارگرد مریخی «تیان ون یک» و کاوشگر ژورونگ منتشر کرده که نشان می دهد در دوران باستان اقیانوسی از آب در سیاره وجود داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ به نقل از اسپیس، تیان ون یک همراه لندر و کاوشگر ژورونگ در جولای ۲۰۲۰ میلادی به فضا پرتاب شد و در فوریه ۲۰۲۱ میلادی به مدار مریخ رسید. اکنون حدود ۸۰۰ روز از فعالیت این مدارگرد مریخی می گذرد. کاوشگر و لندر سه ماه بعد از فوریه ۲۰۲۱ میلادی روی سطح سیاره فرود آمدند. از آن زمان تاکنون ژورونگ ۱۹۲۱ متر روی مریخ طی کرده است.

طبق گزارش شبکه دولتیCGTN چین، مدارگرد و کاوشگر مریخی ۱۴۸۰ گیگابایت داده خام به زمین ارسال کرده اند که برخی از آنها فرضیه ای مبنی برآنکه اقیانوسی باستانی در منطقه Utopia Planitia( منطقه ای وسیع در مریخ) را تایید می کند.

محققان با تحلیل اطلاعات متوجه شدند مواد معدنی دارای آب در قشر سخت سطح سیاره (یک لایه معدنی سخت که روی خاک قرار دارد و به طور معمول به دلیل تبخیر آب روی سطح به وجود می آید) وجود دارد.

آنها معتقدند چنین یافته ای نشان می دهد در بازه زمانی خاصی از چند میلیارد سال گذشته، در منطقه مذکور از مریخ انبوهی از آب مایع وجود داشته است. همچنین محققان به این نتیجه رسیدند که خاک مریخ دارای پارامترهایی است که نشان از قدرت بالا و سایش اندک است که نشان می دهد دلیل فرسایش خاک باد، آب یا هر دو بوده است.

تیان ون یک و ژورونگ همچنان به کاوش مریخ و جستجو برای شواهد مربوط به آب ادامه می دهند.