با اینکه انتظار می‌رفت بعد از پایان ایام سوگواری محرم و صفر فصل تازه‌ای از اجراهای زنده موسیقی پیش روی مخاطبان قرار گیرد، اما اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر، تعطیلی کنسرت‌ها را سه ماهه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ بسیاری از برنامه‌گذاران و تهیه‌کنندگان حوزه موسیقی بر اساس برنامه‌ریزی همیشگی و طبق روالی که در ایام بعد از سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) داشته‌اند، تمام تلاش و برنامه‌های خود را انجام داده بودند تا از ابتدای ربیع‌الاول، نسبت به برگزاری کنسرت‌های خوانندگان و گروه‌های طرف قراردادشان اقدامات لازم را انجام دهند. اقداماتی که طبیعتاً اخذ نوبت از سالن‌های برگزاری کنسرت و موارد مشابه جزو اولین اولویت‌های آن‌ها قرار داشت و تا آنجا که از گزارش‌های میدانی احصا شده، اغلب سالن‌های بالای ۱۰۰۰ نفر با انبوه تقاضای گروه‌هایی مواجه بودند که خود را برای برپایی کنسرت‌ها آماده کرده بودند.

فصل جدید برگزاری کنسرت‌های موسیقی قرار بود در حالی پیش روی مخاطبان قرار گیرد که حتی تعدادی از خوانندگانی که تاکنون موفق به دریافت مجوز اجرای زنده نشده بودند نیز قصد داشتند دور تازه فعالیت‌های خود را با افزایش نسبی قیمت بلیت‌ها آغاز کنند که از این میان می‌توان به آرمین زارعی، حامیم، رضا نیک زاده، معین زد، رضایا اشاره کرد. گفته می‌شد گویا مجوز این خوانندگان برای برگزاری کنسرت صادر شده است.

خاموشی چراغ کنسرت‌ها سه ماهه شد/مذاکرات پشت پرده به نتیجه می‌رسد؟

اما گویی طلسم پیچیده‌ای که در این سال‌ها و در سایه کرونا فرآیند اقتصادی موسیقی ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود با فروکش کردن این بیماری هم قصد شکستن ندارد و اهالی موسیقی و تئاتر فعلاً باید در آرزوی شرایط متعادل برای ادامه فعالیت‌هایشان بمانند. در چنین شرایطی ناآرامی‌ها و اتفاقات اخیر کشور فضای بسیار عجیب و غریبی را برای این گروه رقم زده است که هنوز نمی‌توانند همچون دوره‌های گذشته فصل تازه برگزاری کنسرت‌ها و اجرای نمایش‌ها را رقم بزنند.

ماجرا به گونه‌ای پیش رفته که تهیه‌کنندگان و صاحبان آثار موسیقایی متأثر از ناآرامی‌های اخیر طی یک ماهه گذشته اقدامی برای برگزاری کنسرت نداشته‌اند. از سوی دیگر شرایط برگزاری کنسرت در سالن‌های بالای ۱۰۰۰ نفر نیز گویا به گونه‌ای نیست که مدیران و تهیه‌کنندگان بتوانند در رابطه با آن به تصمیم‌گیری مشخصی برسند.

به هر حال طی یک ماه اخیر تقریباً هیچ کنسرتی غیر از کنسرت ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار نشده است. شرایطی که به شدت نظام اقتصادی موسیقی ایران را در همه گونه‌ها تحت‌تاثیر قرار داده و فعالان این عرصه را با مسیری مواجه کرده که می‌تواند برای آن‌ها دربرگیرنده ضررهای جبران‌ناپذیری به لحاظ اقتصادی باشد.

این تهدید، در گونه‌های جدی حوزه موسیقی به ویژه موسیقی ایرانی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی بیشتر خود را عیان کرده است و باید دید که طی روزهای آینده از سوی نهادهای سیاستگذار از جمله دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تهیه‌کنندگان و فعالان موسیقی چه تصمیماتی برای آینده کنسرت‌ها در شرایط فعلی اتخاذ خواهد شد.

خاموشی چراغ کنسرت‌ها سه ماهه شد/مذاکرات پشت پرده به نتیجه می‌رسد؟

طبق آخرین پیگیری‌های خبرنگار مهر از منابع موثق خبری، قرار بر این است که طی روزهای پیش‌رو جلساتی با حضور تهیه‌کنندگان و فعالان عرصه موسیقی و تعدادی دیگری از مجموعه‌های مرتبط با برگزاری کنسرت‌ها برگزار و تصمیماتی درباره نحوه از سر گیری اجراها اتخاد شود.

البته تا به امروز خروجی مشخصی از این قبیل جلسات پشت‌پرده از سوی دیگر اهالی موسیقی، رسانه‌ای نشده است. اما باید منتظر ماند و دید که طی روزهای پیش رو به ویژه با نزدیک شدن به جشنواره موسیقی نواحی، جشنواره موسیقی جوان و جشنواره موسیقی فجر که گروه‌ها و هنرمندان متعددی در آن حضور پیدا می‌کنند، چه سرنوشتی در انتظار اجراهای زنده حوزه موسیقی خواهد بود.