طبق تحقیق دانشگاه کمبریج، نیروی پلیس انگلیس هنگام استفاده از فناوری «شناسایی چهره زنده»(LFR) حداقل استانداردهای اخلاقی و حقوقی را رعایت نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ به نقل از انگجت، محققان پس از تحلیل شیوه استفاده از LFR توسط پلیس متروپولیتن و ساوث ولز به این نتیجه رسیدند که فناوری مذکور نباید در هیچ فضای عمومی استفاده شود.

فناوری LFR تصاویر افراد را با چهره هایی که در مخازن دوربین های امنیتی ذخیره شده، مقایسه می کند تا گزینه های یکسان را بیابد. چین و برخی از کشورهای دیگر نیز از این فناوری استفاده می کنند.

پلیس انگلیس در شرایط مختلف این فناوری را برای مقابله با جرم و تروریسم آزمایش کرده است. پلیس متروپولیتن و ساوث ولز در ۲ مورد از LFR برای اسکن صورت افراد و مقایسه آنها با فهرست مجرمان تحت نظر استفاده کردند. در موردی دیگر افسران پلیس از اپلیکیشن های موبایل برای اسکن صورت افراد حاضر در جمعیت و شناسایی مجرمان تحت تعقیب استفاده کردند.

به گفته محققان، پلیس در این موارد اطلاعات درباره شیوه استفاده از داده ها را پنهان کرده بود.

اوانی رادیا دیکسیت مولف ارشد پژوهش در این باره می گوید: نیروهای پلیس لزوما مجبور به پاسخگویی نیستند یا مسئولیت آزاری که فناوری شناسایی چهره ایجاد می کند را برعهده نمی گیرند.

در این میان پلیس متروپولیتن اعلام کرد جدیدترین الگوریتم ها دقت فناوری LFR را افزایش داده و هشدارهای اشتباه به کمتر از ۰.۸ درصد کاهش یافته است.

از سوی دیگر این سازمان ادعا می کند استفاده از فناوری منطبق برقانون است. پلیس متروپولتین در این باره به گاردین می گوید: LFR تحت نظارت چند سازمان قانونی است. این منابع حقوقی در کل یک ساختار حقوقی چند لایه برای استفاده، قانونمندسازی و نظارت بر استفاده از LFR توسط سازمان های مجری قانون فراهم می کنند.