محققان آمریکایی در یک آزمایشگاه در ایالت کالیفرنیا به دستاوردی بزرگ در زمینه انرژی پاک دست یافته اند. آنها برای نخستین بار یک آزمایش همجوشی هسته ای انجام دادند تا به انرژی خالص دست یابند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛   به نقل از ایندپندنت، این آزمایش در هفته های اخیر و در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در ایالت کالیفرنیا انجام شد و طی آن محققان از فرایندی به نام هم‌جوشی اینرسی محصور شده (inertial confinement fusion) استفاده کردند. فایننشال تایمز به نقل از ۳ منبع آگاه از نتایج اولیه آزمایش این خبر را اعلام کرده است.

تست مذکور شامل بمباران کردن یک پلت پلاسمای هیدروژن با بزرگترین لیزر دنیا بود تا واکنش هم‌جوشی هسته ای روی دهد. همین فرایند در خورشید نیز انجام شود.

محققان توانستند ۲.۵ مگاژول انرژی تولید کند که ۱۲۰ درصد بیشتر از ۲.۱ مگاژول انرژی به کار رفته برای انجام این آزمایش بود.

آزمایشگاه به فایننشال تایمز اعلام کرده اخیراً یک آزمایش موفقیت آمیز در واحد ملی احتراق انجام داده اما از اظهار نظر بیشتر در این باره خودداری کرده است.

در بیانیه این سازمان آمده است: اطلاعات تشخیصی اولیه نشان دهنده یک آزمایش موفقیت آمیز دیگر در واحد ملی احتراق است. با این وجود میزان دقیق انرژی تولید شده هنوز مشخص نیست و نمی توانیم آن را تعیین کنیم.

به نوشته تلگراف این روند نشان دهنده نقطه عطفی فرایند تولید انرژی پاک است که به آمریکا و دیگر کشورهای بزرگ کمک می کند از سوخت های فسیل تولید کننده کربن فاصله بگیرند.