شرکت مدرنا با کمک فناوری mRNA واکسنی شخصی سازی شده برای سرطان توسعه داده که در آزمایش ها، مرگ و میر و عود کردن سرطان در بیماران را کاهش داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛  به نقل از بیزینس اینسایدر، شرکت فناوری زیستی مدرنا اعلام کرد به پیشرفت های قابل توجهی برای درمان سرطان دست یافته است.

این شرکت اعلام کرد آزمایش واکسن شخصی سازی شده سرطان این شرکت برای درمان بیماران سرطان پوست در مرحله میانی موفقیت آمیز بوده است. درنتیجه فناوری پیامرسان آر ان ای این شرکت می تواند فراتر از واکسن کووید ۱۹ به کار رود.

در تحقیق مذکور ۱۵۷ بیمار مبتلا به انواع سخت ملانوما (نوعی از سرطان پوست) شرکت کردند. بیماران برای از بین بردن سرطان خود جراحی انجام می دادند و در مرحله بعد درمان آنها یا با داروی سرطان شرکت مرک به نام کیترودا(Keytruda- داروی استاندارد فعلی که برای درمان سرطان به کارمی رود) یا ترکیب کیترودا و واکسن مدرنا ادامه یافت.

مدرنا با استفاده از فرایندهای آزمایشگاهی خودکار، هر واکسن را براساس دی ان ای یگانه تومور سرطانی هر فرد طراحی کرد. گروه دریافت کننده واکسن مدرنا در مقایسه با افرادی که فقط داروی کیترودا را دریافت کردند، با کاهش ۴۴ درصدی نرخ بازگشت سرطان و مرگ کمتر روبرو شدند.

استفان بنسل مدیر ارشد اجرایی مدرنا، نتایج تحقیق سرطان را با زمانی مقایسه کرد که پس از شیوع کووید ۱۹ مدرنا تلاش کرد با توسعه یک واکسن بیماری مذکور را درمان کند.

او در این باره گفت: نتایج این تحقیق برای من لحظه ای بود که گویی به ژانویه ۲۰۲۰ بازگشته ام. احساسم همان است. اکنون دشمن سرطان است. ما می دانیم که فناوری کارآمد است.

به گفته بنسل روش mRNA مدرنا کلیدی برای موفقیت است. مدرنا از این واکسن برای ورود به سلول های ایمنی و دستور دادن به آنها برای تولید نوع خاصی از پروتئین استفاده کرد که به مقابله با سرطان منجر می شود.

او معتقد است روش مذکور پتانسیل بزرگی دارد و در این باره افزود: این واکسن ممکن است به اندازه کیترودا یا حتی از آن کارآمدتر شود.

در حقیقت ارجاع او به داروی سرطان شرکت مرک است که درآمد فروش آن در ۹ ماه نخست ۲۰۲۲ میلادی به ۱۵.۵ میلیارد دلار رسید.

بنسل اعلام کرد مدرنا و شریکش (مرک) چند تحقیق مرحله نهایی در ۲۰۲۳ میلادی انجام می دهند تا واکسن سرطان را نه تنها روی بیماران مبتلا به ملانوما بلکه روی انواع دیگر سرطان نیز آزمایش کنند.