رگولاتور حریم خصوصی فرانسه جریمه ای ۶۰ میلیون یورویی برای مایکروسافت تعیین کرده است زیرا این شرکت تایید کرد که دسترسی به کوکی های تبلیغاتی را برای کاربران تسهیل کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ به نقل از آر اف آی، این بیشترین جریمه ای به حساب می آید که ناظر مذکور در سال ۲۰۲۲ وضع کرده است.
«کمیسیون ملی فناوری و آزادی های فرانسه»(CNIL) سال گذشته اعلام کرد درباره شرکت هایی تحقیق می کند که قوانین GDPR اتحادیه اروپا را رعایت نمی کنند. طبق این قانون وب سایت ها ملزم هستند قبل از نصب کوکی ها (ردیاب های آنلاین) رضایت کاربران را دریافت کنند.
CNIL اعلام کرد موتور جستجوی «بینگ» (متعلق به مایکروسافت) تا پایان ماه مارس، قبول کرده است دسترسی به این نوع کوکی ها را نسبت به رد کردن آنها تسهیل کرده بود. با قبول کوکی های مذکور فایل های داده ای روی رایانه کاربر نصب می شد که جستجوهای آنلاین وی را رصد می کرد.
بینگ یک کلید قبول تمام کوکی ها را برای کاربران فراهم کرده بود اما برای رد کردن آنها کاربر باید دو بار روی دکمه کلیک می کرد.
همچنین این رگولاتور اشاره کرد ۲ کوکی بدون رضایت کاربران برای مقاصد تبلیغاتی به طور سیستماتیک روی رایانه آنها نصب می شدند.
CNIL دلیل وضع جریمه ۶۰ میلیون یورویی برای مایکروسافت درآمدهای تبلیغاتی از داده هایی بود که به وسیله کوکی ها جمع آوری کرده بود. به شاخه مایکروسافت در اتحادیه اروپا که در ایرلند مستقر است، ۳ ماه فرصت داده شده تا کوکی های مذکور را اصلاح کند و در غیر اینصورت به ازای هر روز تاخیر ۶۰ هزار یورو جریمه می شود.
مایکروسافت در بیانیه ای اعلام کرد حتی قبل از شروع تحقیقات فرانسه، تغییراتی کلیدی در عملکرد کوکی های خود را آغاز کرده بود. این شرکت معتقد است موضع CNIL درباره کوکی ها به شهروندان و کسب و کارهای فرانسوی لطمه می زند.
این ناظر فرانسوی در پایان سال گذشته میلادی گوگل و فیس بوک را به ترتیب ۱۵۰ و ۶۰ میلیون یورو برای مواردی مشابه و شیوه استفاده آن شرکت ها از کوکی ها جریمه کرده بود.