محققان کشور موفق به استفاده از نوعی تکنولوژی شدند که منجر به بهبود روند بیماری بیماران کرونایی می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ محمدحسین کارآموز ایده پرداز پروژه «بررسی تأثیر فناوری پلاسماکلاستر یونی بر بهبود علائم بیماری، بیماران مبتلا به کوید -۱۹» گفت: هدف از اجرای این طرح تأثیر پلاسماکلاستر روی بهبود حال عمومی بیماران کووید -۱۹ بود.

وی گفت: استفاده از تکنولوژی پلاسما کلاستر در دنیا حدود دو دهه سابقه دارد و در حال حاضر در کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی از این فناوری به صورت گسترده استفاده می‌شود. پلاسما کلاستر یک یک ماژول الکتریکی است که روی بعضی از دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

کارآموز عنوان کرد: مطالعات و پژوهش‌های فراوانی در خصوص تأثیر این فناوری صورت گرفته؛ به طور مثال تأثیر روی درمان آلرژی و بیماری‌هایی مثل آسم. اما تا کنون گزارشی مبنی بر پژوهشی در ارتباط با تأثیر این تکنولوژی روی بیماری کوید -۱۹ ثبت نشده است.

این محقق ادامه داد: پلاسما کلاستر با تخلیه پلاسما باعث تولید یون‌های مثبت و منفی می‌شود که در نهایت یون‌های منفی هیدروکسید با ایجاد یک پیوند با غشا پروتئینی ویروس باعث نابودی ساختار ویروس‌ها خواهند شد.

به گفته وی، پس از حدود ۸ ساعت حضور بیماران در مجاورت دستگاه در کنار روند رسیدگی عادی، می‌توانیم شاهد تغییرات مثبتی در روند درمانشان باشیم.

وی افزود: اکنون در مرحله پایان بیمار گیری هستیم و تا چاپ نتایج مربوطه در یک ژورنال پزشکی حدود چند ماه فاصله داریم.

وی گفت: هدف از اجرای این طرح بهبود نسبی حال عمومی بیمار است و قبل از اینکه بیمار نیاز به دستگاه اکسیژن و یا وِنتیلاتور داشته باشد می‌توان از این روش بهره برد.

به گفته وی، در واقع استفاده از پلاسما کلاستر با از بین بردن غشا پروتئینی ویروس باعث از بین رفتن تعداد زیادی از ویروس‌های کرونا می‌شود؛ به این صورت روند تصاعدی تکثیر ویروس با اختلال مواجه می‌شود و سیستم دفاعی بدن فرصت بیشتری دارد تا با تولید آنتی بادی به مقابله با ویروس بپردازد.

وی گفت: از طرفی با کاهش بار میکروبی داخل ریه که به صورت عادی وجود دارد باعث می‌شود ریسک ابتلاء به عفونت ثانویه ناشی از بیماری کرونا کاهش پیدا کند.

این محقق خاطر نشان کرد: باید در کنار روند عادی رسیدگی پزشکی به بیماران از این روش استفاده شود اما مزیت این روش درمانی به گونه‌ای است که می‌توان به سادگی و با کمترین هزینه، به صورت همزمان چندین بیمار را تحت درمان قرار داد.

کارآموز اضافه کرد: در بیمارستان‌های صحرایی یا در سالن و چادرهای امدادی با کمترین تجهیزات امکان استفاده از این روش وجود دارد.

این محقق بیان کرد: دستگاه پلاسما کلاستر با تأثیر روی هوای محیط پیرامون بیماران باعث می‌شود بعد از چند ساعت استراحت در محیط تغییراتی در حال عمومی بیماران مشاهده شود و حتی خیلی از مراجعین برای ادامه روند درمان می‌توانند به منزل مراجعه کنند.

وی گفت: از طرفی به دلیل اینکه محیط‌هایی که بیماران زیادی در آن حضور دارند به شدت آلوده بوده و این دستگاه می‌تواند باعث از بین رفتن ویروس موجود در محیط شود و به این صورت ریسک ابتلاء کادر درمان به بیماری کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش مهر، این طرح توسط معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و با سرپرستی دکتر محمدامین یونسی و همکاری دکتر محمد رضا تقوی و سایر همکاران به انجام رسیده و دارای کد اخلاق در وزارت بهداشت است.