طراحی و پیاده‌سازی اتاق آکوستیک جهت اندازه گیری شدت صوت نازل‌های پایه و شورون جت مادون صوت توسط دانش آموخته مهندسی هوافضا دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی انجام شد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ به نقل از دانشگاه خواجه نصیر، پژمان سرمست دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا در این باره گفت: طراحی و ساخت اتاق آکوستیک جهت اندازه گیری شدت صوت نازل های پایه و شورون جت مادون صوت با استفاده از یک سنسور اندازه گیری که به طور خودکار توسط نرم افزار، موقعیت آن از قبل برنامه ریزی شده است، می تواند مختصات خود را نسبت به منبع صوت با دقت بالا تنظیم کند.

وی افزود: این قابلیت دستگاه باعث می شود، تعداد دفعات اندازه گیری در موقعیت های مختلف را در مدت زمان کوتاهی، افزایش داده و تکرارپذیری مناسب و همچنین خطای بسیار کمی در انجام آزمایش به همراه داشته باشد.

این محقق دانشگاه خواجه نصیر ادامه داد: این دستگاه می تواند در سایر صنایع نیز، همانند لوازم خانگی و خودرو بکار رود و پیشنهادهایی در رابطه با کاهش سطح آلودگی صوتی جهت استفاده کاربر ارائه دهد.

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اعلام کرد: اتاق اکوستیک با استفاده از سنسورهای مختلف از فرکانس های پایین تا فرکانس های بالاتر فراصوتی که هم مربوط به حوزه شنیداری گوش انسان و هم محدوده فراصوتی گوش حیوانات است، فشارهای صوتی را اندازه گیری کرده و داده های مربوطه را جهت تحلیل و آنالیز ارائه می دهد.