محققان با الهام از موجودات دریایی نرم ربات هایی ابداع کرده اند که می توانند مانند زنجیره بهم متصل شوند و در ماموریت های فضایی از آنها استفاده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛ به نقل از نیواطلس، هنگام طراحی ربات برای اکتشاف اقیانوس ها یا سیارات دیگر ، باید ابزاری مستحکم و کارآمد طراحی کرد که بتوان به راحتی آن را در فضاپیما جای داد. در همین راستا نرم ربات هایی با الهام از ارگانیسم های دریایی کارآمدترین گزینه هستند.

سالپ جانداران کوچک دریایی هستند که در اقیانوس های سراسر جهان زندگی می کنند. آنها برای حرکت کردن، آب را از طریق بدن شان که شبیه بشکه ای ژلاتینی است پمپاژ می کنند. این موجودات بخشی از چرخه عمر خود را تنها می گذرانند و بخشی از آن را به سالپ های دیگر می چسبند و زنجیره ای طولانی می سازند.

گروهی از محققان دانشگاه بریستول به رهبری والنتینا لو گاتو با الهام از سالپ، ربات های زیر آبی ساختند که «ربو سالپ» نام گرفتند.

هریک از این ربات ها بدنه ای لوله ای شکل از جنس سیلیکون نرم دارد و داخل آن یک موتور الکتریکی پهپاد مانند و پروانه ای قرار گرفته است. پروانه به کار رفته در این ربات دو جهتی است و آب را به داخل بدنه می کشاند. به این ترتیب ربات می تواند به سمت بالا، پایین و جلو حرکت کند. البته چنین مکانیسم ساده پیشرانشی فقط برای حرکات ساده مناسب است.

ربو سالپ با در نظر گرفتن محدودیت ها می تواند به همنوعان خودش متصل شود و زنجیره ای تشکیل دهند.

لوگاتو در این باره می گوید: این ربات ها به دلیل وزن کم و قدرت شان برای ماموریت های اکتشافی زیر آبی فرازمینی ایده آل هستند. به عنوان مثال می توان در اقیانوس های زیر سطح قمر اروپا (متعلق به سیاره مشتری) از آن استفاده کرد.

دیگر کاربردهای چنین رباتی شامل بررسی تونل های فاضلاب و سیستم های خنک کننده صنعتی است.