جدیدترین نسخه از ربات پوشیدنی اسکلت بیرونی پایین تنه (ExoSkeleton) برای راه رفتن ۳ بیمار دارای ضایعه نخاعی بستری در بیمارستان توانبخشی رفیده دانشگاه علوم توانبخشی استفاده شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری؛  به نقل از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، جدیدترین نسخه از ربات پوشیدنی اسکلت بیرونی پایین تنه (ExoSkeleton) برای راه رفتن ۳ تن از بیماران ضایعه نخاعی بستری در بیمارستان توانبخشی رفیده استفاده شد.

ربات پوشیدنی اسکلت بیرونی «اکسوپد»، در حضور رئیس، معاون درمان، روسای بخش های فیزیوتراپی و ضایعات مغزی – نخاعی و معاون پژوهشی بیمارستان توانبخشی رفیده، برای راه رفتن سه تن از بیماران ضایعه نخاعی این بیمارستان استفاده شد.

ربات «اکسوپد» شخصی که بر روی لباس های توانخواه پوشیده می‌شود، قادر است وزن بیمار را تحمل کرده و با استفاده از چهار موتور الکتریکی پر قدرت در مفاصل لگن و زانو، پاهای بیمار را بصورت نرم و روان با الگوهای حرکتی گوناگون و سرعتهای مختلف حرکت دهد. بدین ترتیب بیمار ضایعه نخاعی قادر است در جابجایی های روزمره بدون نیاز به صرف انرژی چندانی به کمک اکسوپد شخصی راه برود.

افرادی که عمدتاً بدلیل ضایعه نخاعی دچار فلج پایین تنه (paraplegia) هستند و همچنین افراد دچار ضعف عضلانی و یا اختلال حرکتی در اندام تحتانی می‌توانند از «اکسوپد» برای جابجایی های روزمره استفاده کنند. برای استفاده از آن لازم است که توانخواه توانایی کافی در کنترل بدن خود به کمک دستهایش را داشته باشد.

به گفته دکتر محمدحسن آذرسا رئیس بخش فیزیوتراپی بیمارستان توانبخشی رفیده، تعامل نزدیک و کاربردی میان حوزه‌های فناوری و مهندسی با حوزه توانبخشی، می‌تواند به خلق پروژه‌های فناورانه میان‌رشته‌ای و تولید و ارتقای محصولات کاربردی و پیشرفته منجر شود و چالش‌های حوزه سلامت و مشکلات پیش روی بیماران را حل کند.

آذرسا ابراز امیدواری کرد، با حمایت و مساعدت ریاست بیمارستان و امضای تفاهم نامه همکاری با شرکت سازنده این ربات، در سال آینده بتوانیم از این ربات پیشرفته در جهت کمک به راه رفتن بیماران ضایعه نخاعی در بخش فیزیوتراپی بهره ببریم.