استارت‌آپ‌ ژیکال فعال در حوزه ارتودنسی دندان زیرمجموعه کارخانه نوآوری آمپر موفق به طراحی و تولید ارتودنسی‌های شفاف ایران ساخت همراه با وب‌اپلیکیشن هوشمند برای پزشک و بیمار شد.

فاطمه محمدی، بنیانگذار، ابوالفضل ذاکری و حسین حبیب زادگان از هم بنیان‌گذاران و اعضای تیم استارت‌آپ ژیکال، فعال در حوزه تولید الاینرهای شفاف هستند، که جایگزینی برای ارتودنسی های براکت سنتی است. بیمار در ارتوندنسی‌های ثابت قدیمی، باید هر ماه به پزشک مراجعه کند و حرکات فک و دندان با سیم‌های موجود، چک شود. ارتودنسی‌های شفاف از لایه‌های مهندسی ‌شده‌ای برای کنترل حرکات دندان‌های بیمار، تشکیل شده است. پیش بینی میشه این روش ارتودنسی تا ۲۰۳۵ کاملا جایگزین ارتودنسی سیمی معمول شود. در ارتودنسی‌های شفاف به‌دلیل شیت‌های ویسکو الاستیک (لایه‌های کنترل‌کننده حرکت فک) به‌کار رفته در آن، نیازی به مراجعه ماهانه و هفتگی بیمار به دندانپزشک نیست. ورق‌های شفاف پلیمری به کمک پرینت سه بعدی تولید و مکانیزم اثرشان برخلاف ارتودنسی سنتی، به صورت آهسته و پیوسته طبق خواص ویسکو الاستیک ورق پلیمری حرکت دندانی انجام میشود.

 اگر بخواهیم به خواص و مزیت‌‎‌های این ارتودنسی‌‌های شفاف اشاره کنیم، استفاده از این ارتودنسی‌ها، باعث کاهش تورم لثه، کاهش التهاب، کاهش درد و کاهش مراجعه مرتب به دندانپزشک می‌شود.  یکی دیگر از مزیت‌های این ارتودنسی های شفاف کاهش طول درمان را برای بیمار می باشد.

 استارت‌آپ ژیکال، درباره قابلیت درمان از راه‌ دور ارتودنسی‌ها با نصب یک وب‌اپلیکیشن برای دندانپزشک، معتقد است: درمان از راه دور یکی دیگر از ویژگی‌های این محصول است که فقط با نصب یک وب‌اپلیکیشن روی گوشی موبایل پزشک مرتبط، تمام اطلاعات بیمار با مراجعه اول، ثبت الکترونیک می‌شود. در همین راستا برای بیمار هم کاربری ایجاد می‌شود و بیمار می‌تواند تمام فرآیند درمان و همچنین قالب‌گیری و ساخت ارتودنسی‌ها را روی اپلیکیشن دنبال کند. به کمک این اپلیکیشن می توان تعداد ویزیت توسط دندانپزشک رو تا یک سوم کاهش داد.

 فاطمه محمدی، هم بنیان‌گذار این سیستم پزشکی جدید در حوزه دندان، به تجاری‌سازی این محصول در کارخانه نوآوری آمپر اشاره کرد و گفت: تاکنون حدود ۱۰ دندانپزشک به‌صورت آزمایشی از این وب‌اپلیکیشن و محصول جدید استفاده کرده‌اند؛ البته تولید انبوه نیاز به زمان بیشتری دارد.

 محمدی درباره مزیت‌های فناورانه این محصول، اطلاعات بیشتری ارائه داد و گفت: دو مزیت فناورانه در تولید این ارتودنسی‌های شفاف، به‌کار رفته است.  براساس همان چیزی که در دنیا در تولید ارتودنسی‌های شفاف یا "الاینر" به‌کار می‌رود، دو فرآیند ازُت‌سازی و هوشمند‌سازی برای تولید این بسیار تاثیرگذار است.

 کارشناس این محصول استارت‌آپی، به مخاطبین هدف ارتودنسی‌های شفاف اشاره کرد و گفت: قشر جوان و نوجوان جامعه که زیبایی دندان‌ها به‌خصوص هنگام صحبت‌کردن یا سخنرانی‌کردن، برای‌شان مهم است، مخاطب اصلی ارتودنسی‌های شفاف هستند.

در انتها محمدی ضمن تشکر از دکتر حمیدرضا صمدی بنیان‌گذار کارخانه نوآوری آمپر برای به وجود آوردن ادبیات نو و جدیدی در حوزه کارآفرینی فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: از آقای دکتر صمدی و آقای پرویز کرمی مدیرعامل کارخانه نوآوری آمپر کمال تشکر را دارم که در تمام طول مسیر رشد ایده تا محصول در کنار استارت آپ ما بودند و چتر حمایت خود را بر سر تیم ما داشتند.