دبیر تجاری سازی کنگره کنسرژنومیکس با اشاره به اینکه سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشورمان است، تاکید کرد که در چنین شرایطی، شبکه سازی و حمایت از استارتاپ های فعال در این عرصه، برای تولید محصول و ایجاد راه های پیشگیری و درمانی نوین، امری ضروری و حیاتی محسوب می شود.

 

به گزارش دبیرخانه دومین کنگره کنسرژنومیکس، سومین نشست تخصصی کمیته تجاری‌سازی دومین کنگره کنسرژنومیکس با هدف شبکه سازی و توسعه زیست‌بوم استارتاپی و بهره‌گیری از پتانسیل‌های نوین در تشخیص و درمان سرطان برگزار شد.

پرویز کرمی دبیر این کمیته، با اشاره به آمارهای جهانی مرگ و میر ناشی از سرطان و میزان بالای آن در ایران، بر اهمیت پیشگیری و اجرای درمان‌های شخصی‌سازی شده و آموزش‌های پیشگیرانه تأکید کرد و گفت: براساس آماری رسمی، بیماری سرطان، دومین عامل مرگ و میر در کشور است و در سال های گذشته، صدها هزار نفر، به این بیماری مبتلا شده اند. نرخ ابتلای جدید به سرطان سالیانه حدود 140 هزار نفر است که این مقدار حدود 140 همت بار مالی برای کشور خواهد داشت. تجربه در دنیا ثابت کرده که حدود 40 درصد از ابتلا به سرطان از طریق فرهنگ‌سازی روش پیشگیری و حدود 40 درصد از طریق درمان شخصی‌سازی در کاهش این نرخ مرگ و میر کمک می‌کنند.

 کرمی، با بیان اینکه در حوزه تشخیص و درمان سرطان، تحولاتی همچون تشخیص‌های جامع مولکولی و درمان‌های هدفمند رخ داده است، افزود: در این میان، حلقه مفقوده ای وجود دارد که در مورد سایر علوم و بخش های دانشی نیز، صدق می کند و آن حلقه مهم، تجاری سازی دستاوردهایی است که توسط دانشمندان و پژوهشگران کشور ارائه می کنند. البته آنچه که برای کار، ضروری و لازم است، بومی‌سازی این فناوری‌ها، ایجاد شبکه‌ای منسجم و یک زنجیره کامل برای رفع نیازهای کشور است که خوشبختانه توانایی لازم در این عرصه وجود دارد.

وی افزود: برای سرعت بخشیدن به کار بومی سازی و تجاری سازی دستاوردها در حوزه درمان سرطان، حمایت از استارتاپ ها امری لازم و حیاتی به حساب می آید. بر همین اساس، تولید محصولات بومی شده، به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت و  امیدواری ها برای درمان های نوین، شخصی سازی شده و کم هزینه بیماری سرطان، افزون خواهد شد.

دبیر کمیته تجاری‌سازی دومین کنگره کنسرژونومیکس، با تاکید بر شناسایی و طراحی مدل‌های درآمدی و حمایت از تولید محصولات مرتبط با درمان سرطان، ابراز کرد: از آنجا که افراد زیادی در کشور و حتی دنیا، با این بیماری درگیر هستند و براساس آمارهای جهانی، سالانه 25 تریلیون دلار صرف درمان این بیماری می شود، سرمایه گذاری در این بخش، می تواند زودبازده، سودآور، اقتصادی و از همه مهم تر، در راستای مسوولیت های اجتماعی انسانی، ماندگار و اثربخش باشد.

کرمی در ادامه، گفت: پزشکی فرد محور یک رویکرد تازه در تشخیص و درمان بیماری ها به حساب می آید که براساس پژوهش های صورت گرفته، یکی از بهترین و سریع ترین راه ها برای درمان بیماری سرطان به حساب می آید، بنابراین استارتاپ ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه گذاران، می توانند با نگاه به این مهم، رویکرد تازه ای در درمان بیماری سرطان، به کار گیرند و با توجه به تجربه صورت گرفته در رشته های دیگر، می توانیم به صادرات محصولات و خدمات نوین شرکت های ایرانی و درآمدزایی قابل توجهی از این طریق نیز، دست یابیم. در تشخیص و درمان بیماری‌ها معرفی نمود که بر اساس ویژگی‌های ژنتیکی و ژنومیکی افراد، درمان‌های متناسب‌تری را ارائه می‌دهد.

مدیرعامل کارخانه نوآوری آمپر با اشاره به تجارب کشورهای پیشرفته، در دستیابی به فناوری‌های نجات‌بخش، تاکید کرد: برگزاری رویداد مهمی همچون کنگره کنسرژنومیکس، به ایجاد شبکه ای کارآمد از پژوهشگران و فناوران و سرمایه‌گذاران منجر خواهد شد که از این طریق، می توانیم علاوه بر افزایش امید در درمان بیماری سرطان، به اصلاح سبک زندگی و ارتقای سلامت جامعه نیز، امیدوار باشیم.

دبیر کمیته تجاری سازی کنگره کنسرژونومیکس، با اشاره به نقش بیمه ها در درمان بیماری سرطان، ابراز کرد: با توجه به اینکه ما در کارخانه نوآوری و صنایع خلاق آمپر، تجربه خوبی در زمینه استارتاپ های بیمه ای داشته ایم، می توانیم در کنار، استارتاپ های دارویی و درمانی، بر روی استارتاپ های خدماتی، مانند حوزه بیمه و سوق آنها به سمت این مهم تمرکز داشته باشیم تا به اجماع خوبی برای رفع رنج ها و دردهای بیماران سرطانی، از طریق شناسایی ‌راههای نوین در حوزه بیمه و فینتکدست یابیم.

دومین کنگره بین المللی ژنومیکس در پاییز سال 1403 در سه محور علمی، تجاری سازی و مسئولیت پذیری اجتماعی در تهران برگزار خواهد شد.

هدف از برگزاری این رویداد، اطلاع رسانی و همگرایی متخصصین در حیطه‌های مختلف سرطان است. برای حضور در این کنگره، ۲۵۰۰ پزشک، دانشجو و محقق ثبت نام کرده اند و بیش از ۲۰ سخنران خارجی به طور مجازی در این کنگره سخنرانی خواهند کرد. ریاست این کنگره را مصطفی قانعی، دبیر ستاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی و فناوری و دبیری یکمیته علمی سید جواد مولی برعهده دارند.