پیام پرویز کرمی؛ دبیرتجاری‌سازی دومین کنگره کنسرژنومیکس


سرطان یک بیماری نیست، مجموعه ای از دردها و رنج‌هاست. سرطان، دردها و رنج‌ها را فقط نصیب یک بیمار نمی‌کند، بلکه خانواده و اطرافیان او نیز، در آن شریک هستند. این بیماری، هزاران سال پیش، انسان ها را در دام انداخته است اما در همه این سال‌های طولانی، راه پیشگیری یا درمان زیادی برای آنها شناسایی نشده. شاید بخت، یار نسل ما باشد که بتوانیم از پس همه این قرن ها و هزاره ها، وبا بهره گیری از تجربه و دانش انباشته ، راه درمان این بیماری شوم را به دست آوریم. گرچه این اژدهای هزار سر، هر روز با شکل و شمایلی تازه و در عضوی دیگر، چهره می نماید و انسان ها را به مرزهای مرگ و نابودی می کشاند.
اما جدای از پیچیدگی های علمی در درمان سرطان، موضوعات اقتصادی و مشکلات مرتبط با آن، بیماران را زودتر از پا در می‌آورد. پس چرا، در جوامع مختلف، کمتر درباره پیشگیری و راه‌های مفید در این عدم ابتلا به سرطان، صحبت می شود؟ ما در کنگره کنسرژنومیکس، نه تنها قصد داریم صدای مان را در بلندترین و رساترین شکل ممکن، در مورد اهمیت پیشگیری و پیش آگاهی از بیماری سرطان به گوش مردم برسانیم، بلکه به دنبال تازه ترین و موثرترین راه ها به کمک فناوری های روز و نواوری های اجتماعی برای درمان شخصی سازی شده و خدمات و پوشش هزینه‌های آن هستیم. بله، کار دشواری به نظر می‌رسد، اما ما با کمک و یاری اکوسیستم فناوری و نوآوری، تاکنون توانسته‌ایم از بحران‌های بزرگ عبور کنیم؛ پاندمی کرونا، یکی از آخرین‌ها بود. پس در کنگره کنسرژنومیکس، بخشی را ذیل کمیته تجاری سازی راه اندازی کرده ایم با عنوان جشنواره ایده تا استارتاپ. در این رویداد، قصد داریم علاوه بر شبکه‌سازی و شکل‌دهی به اکوسیستم پیشگیری و درمان بیماری سرطان، گروه‌هایی که صاحب ایده‌های نو هستند را شناسایی و حمایت کنیم. در این زمینه، آنهایی که در حوزه هایی همچون تشخیص ،درمان،انواع داروها و مکمل‌ها ، بیمه و خدمات مالی، هوش مصنوعی و دیتاماینینگ، غربالگری و شخصی سازی درمان و روش‌های نوین دیگری همچون بهره‌مندی از فناوری نانو، آماده راه‌اندازی یک استارتاپ هستند یا یک شرکت راه‌اندازی کرده‌اند، با آغوش باز ما مواجه خواهند شد.
تصور کنیم آن روزی را که مردم با شنیدن کلمه سرطان، دیگر نگرانی و دلهره تمام وجودشان را فرا نمی‌گیرد و نگران رنج‌های جسمانی و دل مشغولی هزینه‌های بسیار آن و آینده نامعلوم‌اش نخواهند بود. آن روز، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین روزهای خداوند برای انسان‌ها خواهد بود. ما در کنار هم، می‌خواهیم بخشی از سازندگان آن روز باشکوه باشیم. چنین باد.