عمده ترکیبات موثره در عصاره مخمر شامل ویتامین های گروه B است، به همین دلیل می توان از مخمر به عنوان یک کارخانه تولید کننده ویتامین های طبیعی و سایر ریز مغذی ها نام برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، عصاره مخمر یکی از اجزاء اصلی محیط کشت باکتری به شمار می رود و با توجه به داشتن نقش حیاتی در محیط کشت نمی توان آن را با ترکیب دیگری جایگزین کرد همچنین به عنوان یک ماده غنی کننده اغلب محصولات صنایع غذایی و خوراک دام بسیار مورد توجه صاحبان صنایع است. و همچنین این عصاره تولید شده در دسته مواد پیچیده قرار می گیرد و کامپوزیست های آن قابل فرمولیزه شدن و تفکیک نیست.

عصاره مخمر تولید شده مرغوبیت بالایی دارد

زیست فناوری دانشی استبرگرفته از گرایش های مختلف در شاخه های علوم زیستی ( میکرو بیولوژی، بیو شیمی، مهندسی ژنتیک ...) که در ارتباط با بکار گیری ارگانیزم های زنده، اندامک های آنها، مولکول ها و فرآیندهای زیستی در جهت بهبود و توسعه خدمات پزشکی، دارو سازی، صنعتی شیمیایی و کشاورزی است.
عصاره مخمر ( YEAST EXTRACT) به عنوان یک منبع غذایی است که از سلول مخمر ساکارومایسس سروژیه ( SACCHAROMYCE CEREVISIAE) به عنوان ماده اصلی تهیه می شود.
عمده ترکیبات موثره در عصاره مخمر شامل ویتامین های گروه B به ، 16 نوع اسید آمینه، 14 نوع ماده معدنی، پروتئین، فیبر و بتا گلوکان است. و همچنین این عصاره شامل ترکیبات محلول در آب سلول های مخمر است و عمدتا از اسیدهای آمینه، پپتیدها، کربو هیدرات ها؛ و نمک ها تشکیل می شود.

منبع اصلی غذایی محیط کشت های میکروبیولوژی با عصاره مخمر
به گفته کیوان بهشتی مآل عضو هیات مدیره شرکت تولید کننده عصاره مخمر، یکی دیگر از مواد ارزشمند عصاره مخمر بتا گلوکان است، که یک آنتی اکسیدان قوی بوده و در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است، این عصاره شامل ترکیبات محلول در آب سلول های مخمر است و عمدتا از اسیدهای آمینه، پپتیدها، کربوهیدرات ها و نمک ها تشکیل می شود.

بهشتی ادامه داد: وجود ترکیبات نیتروژنی و ویتامینها به علت ویژگی های مهم تغذیه ای باعث ارزش بالای عصاره مخمر به عنوان یک منبع غذایی شده اند، از این رو دارای کاربردهای وسیعی در صنایع غذایی همچون مکمل غذایی دام و طیور، غذای حیوانات خانگی، مواد غذایی گیاهی، مکمل پروتئینی و ویتامینی است و مهمتر از همه به عنوان یکی از منابع اصلی غذایی محیط کشت های میکروبیولوژی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: عصاره تولید شده به خاطر ایجاد طعم گوشتی به عنوان ماده طعم دهنده در انواع سوپها، سسها، خورشتها، غذاهای اسنکی و غذاهای کنسرو شده به مقدار زیاد مورد استفاده قرار می¬گیرد.

این فعال حوزه فناوری خاطر نشان کرد: شرکت تالی ژن پارس توان تولیدی بالایی داشته و میزان تولید سالانه هر کدام از محصولات خود را بر اساس تقاضای بازار هماهنگ میکند. متاسفانه تا کنون در زمینه صادرات اقداماتی صورت نگرفته ولی در صدد اخذ مجوزهای لازم برای شرکت هستیم. 

مزیت رقابتی عصاره مخمر 

بهشتی در ادامه با اشاره به مزیت های عصاره مخمر تالی ژن در مقایسه با سایر محصولات خارجی موجود در بازار گفت: عصاره مخمر رقیب ایرانی ندارد و برای اولین بار در کشور تولید شده است، محصول حاضر علاوه بر تضمین موقیت کاربر، حصول همزمان کار با صرف حداقل هزینه را در بر دارد.
وی افزود این عصاره تولید شده با کیفیت بالاتر نسبت به محصولات خارجی موجود ( بر اساس نتایج حاصل از آنالیز ( HPLC) از قیمت پایین تر نسبت به نمونه خارجی و همچنین بسته بندی مناسب برخوردار است.

برابری کیفیت عصاره مخمر با رقبای تجاری خارجی
مدیر عامل شرکت تالی ژن پارس گفت: عصاره مخمر تولید شده با توجه به مرغوبیت بالای آن قابل مقایسه با نمونه های اروپایی و آسیایی است و از جهت کیفیت و نیز قیمت تمام شده قابل جایگزینی با نمونه های مشابه خارجی است.
وی افزود: از جمله شرکت های خارجی تولید کننده این محصول شرکت شارلو اسپانیا، مرک آلمان، های مدیا هند، فلوکت انگلیس، و نیز شرکت های چینی و... هستند.
این فعال حوزه فناوری بیان کرد: محصولات مذکور دارای گرید میکرو بیولوژی و نه گرید غذایی هستند و این در حالی است که عصاره مخمر تالی ژن دارای 9 گرید مختلف از غذایی تا میکروبی و مکمل غذایی دام و طیور است.