معاونان بنیاد ملی نخبگان با حضور در بیمارستان ایرانمهر از استاد ادیب‌سلطانی عیادت کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نواوری؛ دکتر الستی؛ معاون فرهنگی، سید مهدی موسوی‌کوهپر؛ معاون توسعه‌مدیریت‌ومنابع و استاد داوری‌اردکانی؛رئیس فرهنگستان علوم و برگزیده جایزه علامه طباطبایی با حضور در بیمارستان ایرانمهر از استاد میرشمس‌الدین ادیب‌سلطانی؛ از بزرگان زبانشناسی و فلسفه کشور عیادت کردند.

در این دیدار، ادیب‌سلطانی با اشاره به لزوم ارج نهادن به شخصیت‌های فاخر کشور، گفت: ایران سرزمینی است که در گوشه آن می‌توان ردی از بزرگان فرهنگ و هنر و علم را به وضوح دید. این سرزمین اعجاب‌انگیزترین منطقه در جهان است که هر شهر و یا روستای آن زادگاه یکی از چهره‌های بزرگ است که حتی به معروفیت جهانی نیز رسیده‌اند.

ادیب‌سلطانی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های منحصربفرد زبان فارسی، اظهار داشت: تئوری وجود دارد مبنی بر اینکه تنها با زبان فارسی می‌توان شعر سرود. نظم زبان فارسی در بین تمام زبان‌ها شاخص و سرآمد است و کوچکترین تخطی در این زبان وجود ندارد در حالیکه این تخطی در آثار بزرگ یونانی مانند ایلیاد و ادیسه هم به چشم می‌خورد. به معنایی می‌توان ادعا کرد زبان فارسی بهترین الگو برای زبان جهانی است.

وی ادامه داد: نویسنده کتاب language وقتی با زبان فارسی مواجه می‌شود، می‌گوید Persian high Prestige!. این یعنی قدر و منزلت بالای زبان فارسی.

این زبانشناس برجسته اظهار داشت: امروز همه دنیا به صلابت و زیبایی شعر فارسی اذعان دارند و این اشعار به حدی با روح آدمی عجین است که حتی مردمان زبان‌های غیرفارسی نیز به خوبی می‌توانند زیبایی صورت و مفهوم آن را درک کنند. به عنوان مثال امروزه شعر مولانا در امریکا پرفروش‌ترین کتاب است و یا رباعیات خیام پس از انجیل پرتیراژترین کتاب در کشورهای مسیحی است.

وی در بخش دیگری با بیان اینکه هر ایرانی باید به ملیت و سرزمین خود ببالد، تصریح کرد: ایرانی نباید منفی‌باف باشد و فقط جنبه‌های منفی فرهنگ خود را ببیند، فرهنگ سرزمین ایران به حدی غنی و فاخر است که همواره باید به ایرانی‌بودن خود افتخار کردم.

در پایان این عیادت، استاد داوری‌اردکانی لوحی را از طرف بنیاد ملی نخبگان به منظور پاسداشت شخصیت علمی-فرهنگی استاد میرشمس‌الدین ادیب‌سلطانی و قدردانی از خدمات و اقدامات کم‌نظیر ایشان به وی اهداء کرد.

لازم به ذکر است میر شمس‌الدین ادیب‌سلطانی؛ پزشک، فیلسوف، زبان‌شناس، نقاش، نویسنده و مترجم متون ادبی و فلسفی در سال 1310 دیده به جهان گشود. ترجمه منطق ارسطو، سنجش خرد ناب کانت و همچنین رساله منطقی-فلسفی ویتگنشتاین به زبان فارسی تنها بخشی از خدمات ارزنده این استاد شاخص است. وی همچنین به‌زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسه، یونانی، عربی، ایتالیایی، روسی، عبری، ارمنی، لاتین، پهلوی، اوستایی و زبان‌های پارسی باستان مسلط است.