خلاقیت یعنی مواجهه با یک وضعیت، مسئله، مشکل یا چالش به شیوه‏ای جدید. کسانی که از تفکر خلاق استفاده می‏‌کنند، از محدودیت‌‏هایی که استانداردهای روتین برایشان ایجاد کرده، عبور می‏کنند و به دنبال راه‏‌حل‏‌های تازه و نو می‏‌روند.

 رئیستان از شما انتظار دارد که توانایی بالایی برای مشارکت در کار گروهی داشته باشید، اما دقیقا چه مهارت‏های زیربنایی برای موفقیت در جریان و فرایند یک کار گروهی نیاز است؟ ما در این مقاله به برخی از این مهارت‏ها که توانایی هر فرد را به‌عنوان یک عضو کار تیمی می‏تواند بالا ببرد، اشاره می‏کنیم.

شنونده فعال: فراموش نکنید که شما در  هر لحظه از حواس پنج‌گانه خود استفاده می‏کنید، اما منظور ما در این قسمت استفاده آگاهانه از این حواس است. تکنیک شنوندگی فعال ترکیبی از گوش ‏دادن آگاهانه و نشان دادن توجه به کمک زبان بدن به فرد گوینده است. استفاده از این مهارت سبب بالا رفتن اعتماد بین اعضا می‏شود و سطح تمرکز آن‌ها را روی موضوعات خاص افزایش می‏دهد. برای تقویت این مهارت باید روی حرف‏های  فرد مقابل خود تمرکز کنید. حتی می‏توانید از بازخوردهای کلامی نظیر می‏فهمم، می‏دانم و حتما، برای نشان دادن توجهتان به طرف مقابل استفاده کنید.

همکاری: امروزه توانایی همکاری می‏تواند سطح کارکرد سازنده افراد را در گروه افزایش دهد. البته همکاری نیازمند داشتن روح مشارکت و احترام دوجانبه اعضا به یکدیگر خواهد بود.

نکاتی که شما را به سوی همکاری موفق سوق خواهند داد، عبارت‌اند از: شرح آشکار و شفاف مسئولیت‏ و توافق بر سر نقش هر فرد در جریان همکاری،  ارتباط پذیرا و صریح با هم‌تیمی‏ها برای درمیان گذاشتن اطلاعات ضروری برای موفقیت کار،  مشخص کردن موانع پیشرفت کار و  مشارکت با همکارانتان برای فرایند حل مسئله،  قرار دادن اهداف تیمی در جایگاه بالاتر از رضایت شخصی و آمادگی برای عذرخواهی هنگام ارتکاب اشتباه و بخشیدن دیگران هنگامی‌ که از شما معذرت‌خواهی می‏کنند.

تفکر خلاق: خلاقیت یعنی مواجهه با یک وضعیت، مسئله، مشکل یا چالش به شیوه‏ای جدید. کسانی که از تفکر خلاق استفاده می‏کنند، از محدودیت‏هایی که استانداردهای روتین برایشان ایجاد کرده، عبور می‏کنند و به دنبال راه‏حل‏های تازه و نو می‏روند. به‌عنوان مثال برای افزایش خلاقیت در محیط کار می‏توان جلسات گروهی توفان ذهن را راه انداخت تا تک‌تک اعضا شروع به ایده‏پردازی در مورد چالش یا موضوعی خاص ‏کنند. این ایده‏پردازی‏ها شما را به‌عنوان عضوی از تیم به سوی انتخاب راه و روشی خلاقانه سوق می‏دهد و سبب تاثیرگذاری بیشتر کار تیمی در کنار جلوگیری از صرف انرژی بیهوده می‏شود.

تفکر انتقادی: جالب است بدانید که تفکر انتقادی یکی از مهم‌ترین مهارت‏های یک فرد در فرایند کار تیمی از دیدگاه مدیران شرکت ارزیابی می‏شود. تفکر انتقادی به ارزیابی اطلاعات، داده‏ها، پدیده‏های قابل مشاهده و یافته‏های تحقیقاتی گفته می‏شود. فردی که از مهارت تفکر انتقادی برخوردار است، می‏تواند با در نظر گرفتن تمام اطلاعات موجود، منطقی‏ترین نتیجه‏گیری را برای فرایند حل مسئله داشته باشد. جمع‏آوری اطلاعات یک بخش عمده از وظایف کار تیمی را به خود اختصاص می‏دهد. بنابراین می‏توانید اهمیت مهارت تفکر انتقادی را در فرایند صرفه‏جویی و انرژی به‌خوبی ببینید.

توانایی ارتباط بین فردی: این توانایی شامل مهارت ارتباطی شما با دیگران و تعامل با آن‌هاست. به‌خوبی می‏توانید از این تعریف، اهمیت این مهارت را در روند پویایی گروه ببینید. پس اصلا جای تعجب نیست که مدیران شرکت شما و مهارت‏های بین فردی‌تان را زیر ذره‏بین بگیرند. البته فراموش نکنیم که همه ما سطح مشخصی از این مهارت‏ها را به صورت طبیعی در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می‏دهیم، اما استفاده هدفمند از آن‌ها - مثلا در جریان کار تیمی - می‏تواند تاثیرگذاری بسیار زیادی روی موقعیت شغلی ما بگذارد.

تفکر منطقی: تفکر منطقی قدرتمند به همراه مهارت بیان استدلال در اعضای تیم، همیشه سبب راحتی خیال رئیس آن تیم می‌شود، زیرا به این ترتیب مطمئن می‌شود که تصمیم‌های شما بر پایه اطلاعات حقیقی قرار دارد و از روی احساسات و واکنش‏های هیجانی گرفته نشده است. افرادی که از تفکر منطقی بهره‌مند هستند، پدیده‏ها را مورد مشاهده و تحلیل قرار می‏دهند و  رفتار، واکنش و تصمیم‏گیری خود را بر پایه نتایج استدلال‌هایشان قرار می‏دهند.

مهارت‏های انگیزشی: آیا می‏توانید به دیگران انگیزه بدهید؟ اگر جواب شما مثبت است، پس باید بدانید که در هر گروه و تیمی جایگاه ویژه‏ای برای شما در نظر گرفته خواهد شد. مهارت‏های انگیزشی در محیط کار به‌عنوان رفتار یا استراتژی ارزیابی می‏شود. ایجاد انگیزه در دیگران به معنای انرژی دادن به آن‌ها برای انجام هدفی خاص است، البته منظور ما از هدفی خاص همان نتیجه نهایی و کارکرد تیمی بالای فرد است. پس هر تیم با توجه به مشکلات و چالش‏هایی که با آن روبه‌رو می‏شود، نیاز دارد تا افراد با مهارت‏های انگیزشی بالا در آن حضور داشته باشند.

توانایی انجام چند وظیفه خاص به‌طور هم‌زمان: امروزه در محیط کار از شما انتظار می‏رود که توانایی مدیریت و انجام چند کار و وظیفه را با هم داشته باشید.  عملکرد چند وظیفه‏ای را می‏توان این‌گونه توصیف کرد؛ کار کردن روی چند فعالیت و داشتن توجه مشخص و منظم نسبت به هر کار. اما خطری که عملکرد چند وظیفه‏ای ممکن است به همراه داشته باشد، کاهش سطح عمکرد مثبت فرد است که وقتی با چند جنبه مواجه می‏شود، کاهش می‏یابد.

مهارت‏های غیرکلامی: نکته جالب در مورد حرکات غیرکلامی یا همان زبان بدن این است که در یک ارتباط، 55 درصد از  پیام واقعی شما را به طرف مقابل انتقال می‏دهد. بنابراین استفاده مناسب از تکنیک‏های زبان بدن می‏تواند در ارتباط میان اعضای یک تیم اهمیت بالایی داشته باشد. برای مثال زمانی که در جلسه قرار دارید و یکی از اعضای گروه مشغول ارائه پیشنهادهایی در مورد فرایند کار ارائه می‏دهد، بهتر است شما از زبان بدن بسته استفاده نکنید تا او احساس راحتی کند.

حل مسئله: و درنهایت مهارت حل مسئله که به نوعی آن را می‏توانیم به‌عنوان مهم‌ترین مهارت در کار تیمی ارزیابی کنیم.

برای تقویت مهارت حل مسئله بهتر است از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

عوامل و دلایل رویداد مشکل و چالش را به‌دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهید.

مجموعه‏ای از  راه‏حل‏های مشکل که شما را به هدفتان نزدیک‏تر می‏کند، آماده کنید.

بهترین راه‏حل را با دقت ارزیابی کنید و برنامه مشخصی را برای حل مشکل طراحی کنید.

و درنهایت راه‏حل خود را مورد ارزیابی قرار دهید.