بازار شامی در جهان تکنولوژی آی‌تی وجود دارد؛ تجهیزات هوشمندی که قرا راست زندگی ما را متحول کنندف در ادامه نگاهی به سمت ‌و سوی تکنولوژی‌های آی‌تی در سال پیش رو و آینده نزدیک داریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، آیا 2016 سال تلفیق دنیای مجازی و واقعیت فیزیکی خواهد بود؟ بازار شامی در جهان تکنولوژی آی‌تی وجود دارد؛ تجهیزات هوشمندی که می‌توانند صدا، تصویر و متن بفرستند و با یکدیگر داده‌های دیجیتالی رد و بدل کنند. پهپادها و اپ‌ها، امکان یادگیری ماشین‌ها، پردازش نورومورفیک و اطلاعات همگی در مسیر پیشرفت قرار دارند و زندگی ما را متحول می‌کنند. در ادامه نگاهی به سمت ‌و سوی تکنولوژی‌های آی‌تی در سال پیش رو و آینده نزدیک داریم.

اینترنت اشیا

هر روز حجم زیادی از داده‌ها به‌ وسیله انواع تجهیزات تکنیکی تولید می‌شود. اینترنت اشیا این جریان داده را با استراتژی‌ها و تکنولوژی‌هایی جهت‌بندی می‌کند تا بین داده‌ها و منابع مختلف ارتباط برقرار شود. اطلاعات همیشه و همه‌ جا وجود داشته است اما به‌ صورت تکمیل‌نشده، جدا از هم، غیرقابل ‌دسترس و غیرهوشمند. پیشرفت در تکنولوژی‌های آی‌تی مانند بانک‌های داده گرافیکی و ظهور دیگر تکنیک‌های طبقه‌بندی و آنالیز داده می‌تواند به این ریخت ‌و پاش داده‌ها پایان ببخشد. این راهکار اطلاعات همه ‌چیز، اینترنت اشیا یا اینترنت داده‌ها نامیده می‌شود. چیزی که قطعی است تولید حجم زیادی از داده‌هاست که امسال مرتب‌تر و هماهنگ‌تر از سال‌های پیشین خواهند بود.

شبکه وسایل

گوشی‌های هوشمند را فراموش کنید؛ آن‌ها تازه آغازگر ماجرا بودند. عصر شبکه وسایل به این معناست که می‌توان با هر وسیله‌ای - از تلفن‌های هوشمند گرفته تا ساعت‌ها و تلویزیون‌های پوشیدنی و همچنین حسگرهای نصب ‌شده در خانه یا داشبورد اتومبیل - به اطلاعات دسترسی یافت. در واقع، شبکه وسایل جزئی از اینترنت اشیاست و حتی اپ‌هایی مانند waze قسمتی از این کل است که اتومبیل‌ها را به داده‌های ترافیکی تبدیل می‌کند.

پرینت سهبعدی

عده‌ای اعتقاد دارند در مورد پرینت سه‌بعدی کمی بزرگنمایی شده است اما پتانسیل رشد در این زمینه بسیار زیاد است. هم‌زمان با رشد موادی که می‌توان روی آن‌ها چیزی را پرینت کرد، کاربردهای عملی چاپگرهای سه‌بعدی هم افزایش می‌یابد. هوافضا، پزشکی، اتومبیل‌سازی، انرژی و ارتش همه می‌توانند از کاربردهای تکنولوژی چاپ سه‌بعدی بهره‌مند شوند. در واقع، سخت‌افزارهای باز و دموکراتیزه شده این‌ چنینی می‌توانند آغازگر عصر صنعتی سوم باشند. امکان چاپ با خوراکی‌ها - مانند شکلات - در سال 2016 رشد خواهد یافت. یکی از عرصه‌های تحقیق روی چاپ سه‌بعدی، امکان چاپ زیستی است به این صورت که خوراک نقطه ‌به ‌نقطه چاپ می‌شود تا غذاهای قابل‌ خوردن تهیه شود. هدف این است که بازه‌ای از جوهرهای خوراکی از آب و ژلاتین تهیه شود. به ‌این ‌ترتیب، به غذاها جان داده می‌شود و شاید زنجیره‌های تولید غذا در کارخانه‌های صنایع غذایی به تاریخ بپیوندند.

رابطه جدید انسان و کامپیوتر

اکنون نوعی ارتباط جدید بین انسان با کامپیوتر یا گوشی‌های هوشمند به کمک محیط‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده وجود دارد. در حال حاضر، این رابطه جدید بر اساس ارتباط بین وسایل و مکان ایجاد می‌شود که به زبان ساده‌تر می‌شود دخالت کمتر کاربر در فشردن دکمه‌ها یا لمس صفحات. به ‌عنوان ‌مثال، به ‌جای این‌که کاربر به دنبال هتلی خاص بگردد، خود وسیله ارتباطی (کامپیوتر، تبلت، گوشی و...) بر اساس تجربیات قبلی می‌داند که کاربر از چه هتلی با چه قیمت‌ها و امکاناتی استفاده می‌کند. این ارتباط جدید از دو قسمت تشکیل ‌شده است؛ انسان و عناصر فیزیکی. اولی با احساسات، عادت‌ها، علایق، برهم‌کنش‌های اجتماعی و... مرتبط است و دومی با موقعیت کاربر، عناصر جوی مانند نور و دما، سر و صدا و محیط کار می‌کند.

یادگیری پیشرفته ماشینها

یکی دیگر از سمت‌ و سوهای گسترش آی‌تی در سال پیش رو و آینده نزدیک که به میزان زیادی با اینترنت اشیا گره‌ خورده است، امکان یادگیری سریع ماشین‌هاست؛ یعنی کامپیوترها یاد می‌گیرند و خودشان را تطبیق‌پذیرتر می‌کنند. اگر در این مسیر حرکت کنیم، در نهایت به هوش مصنوعی می‌رسیم. برای جمع‌ و جور کردن حجم زیادی از داده‌ها به شبکه‌های عمیق عصبی یا DNN (deep neural nets) نیاز است که می‌تواند به کامپیوترها امکان درک دنیا و عناصر آن را بدهد. باوجود DNN ماشین‌ها باهوش به نظر می‌آیند و به ماشین‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری امکان درک داده می‌شود. به‌ این ‌ترتیب، ساده‌ترین مفاهیم تا پیچیده‌ترین آن‌ها را می‌فهمند!

دستیار مجازی

سخت‌افزار مرده است، نام یک نرم‌افزار است که از پیشتازان دستیاری مجازی است. صورت‌های آینده تکنولوژی، ماشین‌های خودکار نیستند بلکه دستیارها یا مشاوران مجازی هوشمندند که شرکت‌های مطرحی مانند گوگل، آلکسا، کورتانا و سیری مشغول کار روی آن‌ها هستند. در پنج سال آینده با اپ‌های جدیدی مواجه می‌شویم که کارهای اعجاب‌انگیزی انجام می‌دهند. شرکت‌های آی‌تی به دنبال یافتن راه‌هایی برای خلق مفاهیم مجازی خودکار و هوشمند هستند تا نیروی کار انسانی در جهت‌های دیگری به کار گرفته شود. البته یادمان باشد که این پدیده جدید است و احتمالا دو دهه طول می‌کشد تا نتایج واقعی و عملی آن را ببینیم.

معماری امنیت تطبیقپذیر

هرچه اقتصاد دیجیتالی‌تر می‌شود، به شمار هکرها هم افزوده می‌شود و با تولد تهدیدات جدید، مرگ آنتی‌ویروس‌ها پیش می‌آید. بدافزار «سدر فرار» از نرم‌افزارهای ویروس‌کش در امان می‌ماند. این یکی از مثال‌هایی است که ضرورت ایجاد نوعی معماری امنیتی تطبیق‌پذیر را ایجاد می‌کند. این بدافزار می‌تواند به حالت خفته باقی بماند و فرایندهای سیستم را به ‌صورت یک اسب تروای هوشمند رصد کند. وجود سیستم‌های خودحفاظتی نرم‌افزارها و آنالیز رفتار کاربر به اجرای معماری امنیتی تطبیق‌پذیر کمک می‌کند.

برجهای بلوتوث

فانوس‌ها یا برج‌های بلوتوث به ‌مرور در مراکز خرید، موزه‌ها، فرودگاه‌ها و حتی اداره‌ها نصب می‌شوند. این برج‌ها وسایل هوشمند مانند گوشی، ساعت و... را ردیابی می‌کنند و برای آن‌ها اطلاعات می‌فرستند. به ‌این ‌ترتیب، مشتری می‌تواند مکان مغازه‌های مختلف، تاریخچه ساخت موزه، ساعات کاری اداره و موارد مشابه را بدون مراجعه به دکه اطلاعات دریافت کند. تکنولوژی 2/4 بلوتوث یکی از سمت ‌و سوهای مهم و جذاب سال 2016 و سال‌های آینده است که تکنولوژی را از بازاریابی به سمت اینترنت اشیا می‌برد. برج‌های بلوتوث پل ارتباطی بین اینترنت اشیا، شهرهای هوشمند و خانه‌های هوشمند خواهند بود.

اینترنت اشیا

روزی نیست که بگذرد و وسیله جدیدی بر پایه اینترنت اشیا عرضه نشود. در واقع، این پدیده پلت‌فرمی برای نمایش آن چیزی است که آی‌تی در پشت‌صحنه از دیدگاه تکنولوژی و معماری انجام می‌دهد. اینترنت اشیا قسمتی از شبکه دیجیتالی و رابط آن با کاربر است. اکنون بسیاری از سازندگان وسایل زندگی آدمی چیزهایی می‌سازند که با اینترنت اشیا کار می‌کند که در نهایت استانداردسازی این پدیده را دچار مشکل خواهد کرد.