فیروزآبادی گفت: در حالی‌که فرد دانشگاهی در ایران با صنعت ناآشنا است، بسیاری از برندگان جایزه نوبل در عرصه صنعت حضور فعال دارند و علم و کاربرد آن را همزمان پیش می‌برند. در چنین چرخه‌ای علم دانشگاه بلافاصله به صنعت تزریق می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سید حبیب‌الله فیروزآبادی،؛ برگزیده جایزه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم تزریق تفکر نخبگانی به جامعه، پرهیز از فعالیت صرف نظری را نیاز اصلی کشور دانست.

وی افزود: حصول ثروت از راه علم یکی از پایدارترین سرمایه‌گذاری‌ها و از بهترین منابع درآمدی است. به عنوان نمونه تقریباً همه صنایع پیشرفته دنیا با علم شیمی ارتباط دارند و از دستاوردهای این علم در ارتقاء محصولات و خدمات خود بهره‌ می‌برند به همین دلیل دانش‌آموختگان و متخصصان این شاخه از علم غالباً به لحاظ شغلی و درآمد مالی وضعیت مناسبی دارند.

فیروزآبادی با اشاره به لزوم پرهیز از نگاه سیاسی به حوزه علم و فناوری، ادامه داد: در ایران به دلایل متعدد مانند رشد بی‌رویه تعداد دانشجویان خاصه در دوره دکتری در سال‌های اخیر و یا اقتصاد دولتی هرگز نتوانسته‌ایم در اقتصاد علمی به موفقیت چشمگیر برسیم. دولت در هیچ جای دنیا تاجر خوبی نیست و تجربه ثابت کرده است اقتصاد دولتی نمی‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه باشد. از سوی دیگر صنعت نیز به معنا و مفهوم جهانی در ایران وجود ندارد اما همین میزان هم دولتی اداره می‌شود.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی ادامه داد: ایجاد زیربنای مدیریتی صحیح و تصحیح نگرش اقتصادی و رسیدن به این اصل که پیشرفت و توسعه اقتصادی از راه علم می‌گذرد، از راه‌کارهای مهم در رسیدن به توسعه است. قطعاً تحریم‌ها و پیش از آن جنگ تحمیلی موانع بسیاری را پیشروی کشور قرار داد که رفع آنها هزینه و زمان بسیاری را طلب می‌کرد اما این نباید ما را از ضعف‌های خود غافل کند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شیراز اضافه کرد: کشوری مانند آلمان که امروزه قطب اقتصاد دنیا است، الگویی مناسب است. کشوری که پس از شکست در جنگ جهانی (و نه پیروزی در آن) توانست با مدیریت صحیح داشته‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب اقتصادی و از سوی دیگر جهت‌دهی صحیح به تحقیقات و بکارگیری علم خیلی زود خود را قله اقتصاد جهان برساند. قطعاً شرایط و مقتضیات هر کشوری متفاوت است و نمی‌توان برای همه نسخه یکسان پیچید اما می‌توان با بررسی روند حرکتی کشورهای موفق به الگویی درست از پیشرفت و توسعه دست یافت.

وی به نقش مهم تحصیلات‌تکمیلی در پیشرفت یک جامعه اشاره کرد و گفت: آنچه مهم است کیفیت است و نباید به بهانه کمیت، سطح کیفی را تنزل داد. متاسفانه در کشور ما به بهانه‌های مختلف مسیر دانشگاه از راه اصلی خود که ارتقاء سطح زندگی بشر بود، منحرف شد. سیاست‌گذاری‌های نادرست سبب شد تحصیلات‌تکمیلی به سرگرمی جوانان تبدیل شود و در این راه حتی به راه‌اندازی دانشگاه‌های متعدد پرداخته شود در حالی‌که با همین امکانات موجود می‌شد به بهترین شکل نیروی‌انسانی متخصص و در خدمت جامعه تربیت کرد.

فیروزآبادی مهارت‌افزایی را یکی از ارکان اصلی توسعه دانست و ادامه داد: جامعه باغبان متخصص هم نیاز دارد، کشاورز کاربلد هم لازم دارد، جوشکار و برق‌کار هم می‌خواهد. قرار نیست همه آحاد یک جامعه دانشمند و یا دکتر شوند. بسیاری از چالش‌ها و مسائل موجود در کشورهای پیشرفته توسط افراد «ماهر» و تکنیسین‌ها رفع می‌شود. این دسته از جامعه افرادی هستند که هر کدام در یک شاخه و یا گرایش مهارت عملیاتی دارند و به راحتی می‌توانند علاوه بر ارتزاق خود، کارآفرینی کنند و حتی در نمونه‌های متعددی محصولات خود را صادر کنند.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی تصریح کرد: میلیاردها تومان سرمایه کشور صرف ساخت فضای فیزیکی و دانشگاه شد. حال اینکه همین هزینه اگر صرف تغییر فرهنگ جامعه و در پی آن تربیت نیروی ماهرِ عملیاتی به جای دانشجوی دکتریِ پرتوقع می‌شد، ایران امروز شرایط بهتری داشت و در سطح بالاتری به حیات خود ادامه می‌داد.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه شیراز اضافه کرد: اهمیت دادن به صرف رشد کمی و آماری آسیب‌های جدی به بدنه آموزش عالی کشور وارد کرده است که تنها یکی از این آسیب‌ها موضوع مقاله‌محوری است. دانشجو یا بهتر بگویم دانشگاهی به جای حرکت به سمت نیازهای جامعه و تطبیق داشته‌ها و دانسته‌های خود به چالش‌های موجود، در پی نوشتن مقاله و چاپ آن است فارغ از اینکه این مقاله کاربردی هست یا نه، بر اساس نیازهای بومی هست یا نه؛ کیفیت بالایی دارد یا نه.

فیروزآبادی بیان کرد: در این سال‌ها فقط مقاله نوشتیم. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته این موضوع بخوبی حل شده است. فرد بر اساس نیازهای موجود و یا برای ارتقاء و بهبود صنعت و جامعه تحقیق و پژوهش می‌کند و در برخی موارد! مقاله نیز به عنوان محصول جانبی از تحقیقات او استخراج می‌شود نه اینکه هدف او از تحقیق و پژوهش صرف چاپ مقاله باشد.

وی ادامه داد: این همه سال است صنعت خوردوسازی به کشور وارد شده است ولی نه تنها در صادرات موفق نبوده است بلکه نتوانسته است حتی مشتری داخلی را ارضا کند. این ضعف هم متوجه دانشگاه است و هم صنعت. در بسیاری از کشورها که امروزه به عنوان قطب صنعتی در جهان شناخته می‌شوند، دانشجویان دوره‌هایی چندماهه را در صنعت می‌گذراند و از نزدیک با مسائل آن آشنا می‌شوند.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: در حالی‎که فرد دانشگاهی در ایران با صنعت ناآشنا است، بسیاری از برندگان جایزه نوبل در عرصه صنعت حضور فعال دارند و علم و کاربرد آن را همزمان پیش می‌برند. در چنین چرخه‌ای علم دانشگاه بلافاصله به صنعت تزریق می‌شود.