علیشاهی با اشاره به اینکه تولید باید در نظام‌اقتصادی کشور توجیه‌پذیر و سودآفرین باشد، گفت: دانشگاه مولد علم، دولت حامی و دانش‌آموخته باانگیزه و پرتوان سه ضلع مثلث پیشرفت کشور در بخش تولیدی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، محمدمهدی علیشاهی؛ برگزیده جایزه علامه طباطبایی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز با اشاره به لزوم گسترش راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: این شرکت‌ها بهترین محل برای تبدیل ایده به عمل است.

وی افزود: عدم‌وجود ارتباط منسجم بین دانشگاه و صنعت، همواره یکی از مشکلات کشور در بخش تولیدی بوده و هست. راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان بهترین اقدام برای رفع این مشکل است.

علیشاهی با بیان اینکه رسالت دانشگاه تولید علم است خواه این علم بنیادی باشد و خواه کاربردی، ادامه داد: دانشگاه نمی‌تواند و نباید وارد بخش تولید فناوری شود چراکه این حوزه مقتضیات و ابزار خاص خود را دارد با این حال دانشگاه می‌تواند بر اساس پدیده‌های علمی، ایده‌های کاربردی و نابی برای رونق بخش تولید در قالب تحقیقات و پایان‌نامه‌ها و تحقیقات، پردازش کرده و ارائه دهد تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتواند نتایج این پژوهش‌ها را به‌ محصول نیمه‌صنعتی کارگاهی تبدیل کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز اظهار داشت: در شرایط کنونی که استخدام دولتی یا وجود ندارد و یا بسیار کم است و از سوی دیگر موضوع اشتغال دانش‌آموختگان به یکی از مسائل اصلی کشور تبدیل شده است، حضور در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند راه‌حل بسیار مناسبی باشد که هم فرد را در شغلی مناسب با رشته‌تخصصی شاغل کند و هم با ثروت‌آفرینی از راه به‌کارگیری علم، زمینه‌ساز رونق‌پایدار اقتصادی باشد.

محقق برجسته مکانیک‌سیالات اضافه کرد: خوشبختانه با رویکرد جدید، معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در سال‌های اخیر با حمایت‌های قابل توجه از فعالان عرصه دانش‌بنیان نقش بسزایی در ترغیب دانشگاهیان به حضور فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است.

علیشاهی با اشاره به نقش مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تولید، تصریح کرد: یکی از شاخصه‌های ویژۀ این شرکت‌ها توان بالا در تولید محصولات است. همین توانایی سبب می‌شود شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت حمایت هدفمند بتوانند با تولید کالاهای باکیفیت و بازارمحور، عقب‌ماندگی کشور در بخش تولیدی را جبران کنند.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی در ادامه بر لزوم حمایت از محصولات دانش‌بنیان در بازار رقابت تأکید کرد و با اشاره به لزوم برگزاری جشنواره های فرهنگی همچون «ایران ساخت»، گفت:  نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان چه در مرحله تولید و چه در بازار با نیازهای بخش‌های تولیدی بزرگ دولتی و خصوصی متفاوت است. این شرکت‌ها غالباً نوپا و نوزاد هستند به‌همین دلیل نیاز است حمایت بیشتری از آنها صورت گیرد. بخشی از این حمایت‌های در قالب اعطای تسهیلات مالی و تولیدی است و بخش دیگری که از اهمیت بالایی برخوردار است، پشتیبانی فرهنگی از محصولات دانش‌بنیان است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: رونق عرصه دانش‌بنیان در بازار سرمایه نیازمند عزم ملی است. از سویی دولت باید واردات را کنترل کرده و در منافذ قاچاق را ببندد تا تولیدکننده داخلی بتواند در فضایی آرام و مطمئن رشد کرده و به‌تدریج خود را برای حضور در بازار رقابت با نمونه‌های خارجی آماده کند؛ البته فرهنگ‌مصرف موجود در جامعه نیز باید تغییر کند. 

علیشاهی در پایان تأکید کرد: روند باید به‌گونه‌ای باشد که اعتماد ملی به کالا و محصول ایرانی افزایش یافته و تولید در نظام‌اقتصادی کشور توجیه‌پذیر و سودآفرین باشد. باید دانست دانشگاه مولد علم، دولت حامی و دانش‌آموخته باانگیزه و پرتوان سه ضلع مثلث پیشرفت کشور در بخش تولیدی هستند.