«نه» کلمه ارزشمندی است که اهمیت زیادی در برنامه‌ریزی شما برای زندگی شخصی‌تان دارد. کافی است تصور کنید که تمام وقتی را که برای حل مشکلات و کمک به دیگران می‌گذارید، معطوف به اولویت‌های مهم کاری یا درسی یا زندگی خودتان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، احتمالا استفاده از کلمه «نه» یکی از سخت‌ترین کارهایی است که در طول روز مجبور به انجامش هستید و خیلی سخت آن را بر زبانتان جاری می‌کنید. حتما برای شما هم پیش آمده که به‌خاطر فشار زیادی که روی خودتان احساس‌ می‌کنید و صرفا به دلیل احساس گناه یا خجالت و...، به درخواست‌های کاری و غیرکاری پاسخ مثبت می‌دهید که انجامشان برایتان گران تمام می‌شود. اگرچه در محیط کار، دانشگاه و گروه‌های اجتماعی، توانایی «نه» گفتن یک مهارت مهم به حساب می‌آید، چون به شما کمک می‌کند به جای این‌که در پی خشنودی دیگران باشید، کنترل زندگی خود را به دست بگیرید و به اولویت‌های خودتان برسید. اگرچه در چنین شرایطی احساس گناه ممکن است یقه‌تان را بگیرد، اما نباید فراموش کنید که پاسخ مثبت دادن در شرایطی که نمی‌توانید به قول یا تعهدی که می‌دهید عمل کنید، صرفا باعث می‌شود رئیس، کارمند، همکار، هم‌کلاسی، شریک یا ارباب رجوعتان را ناامید کنید. 

چرا «نه» گفتن مهم است؟

1. نه گفتن به شما کمک میکند زمان خود را مدیریت کنید

هر وقت به درخواست‌های دیگران بله می‌گویید، درواقع باید بخشی از زمان خود را برای به نتیجه رساندن درخواستی که به آن پاسخ مثبت داده‌اید، اختصاص دهید و این مسئله قطعا روی توانایی شما برای مدیریت زندگی‌تان تاثیر منفی می‌گذارد. درواقع «نه» کلمه ارزشمندی است که اهمیت زیادی در برنامه‌ریزی شما برای زندگی شخصی‌تان دارد. کافی است تصور کنید که تمام وقتی را که برای حل مشکلات و کمک به دیگران می‌گذارید، معطوف به اولویت‌های مهم کاری یا درسی یا زندگی خودتان شده است، آن وقت می‌بینید که با همین نه کوچک، چه تغییرهای بزرگی در زندگی‌تان اتفاق می‌افتد.

2. مراقب علایق و اولویتهای شماست

تلاش برای شاد کردن و رضایت دیگران درحالی‌که نیازهایی را که برای خودتان مهم است، فراموش می‌کنید، فقط شما را از اولویت‌های مهمتان در زندگی دور می‌کند. اما نه گفتن، به شما کمک می‌کند روی این اولویت‌‌ها و اهداف متمرکز شوید. بنابراین مهارت نه گفتن  شیوه مناسبی است تا به کمک آن از علایق شخصی خود مراقبت کنید و کنترل زندگی‌تان را به دست دیگران ندهید. شاید این جملات کمی خودخواهانه به نظر برسد، اما به این موضوع فکر کنید که چقدر می‌توانید به خودتان و البته دیگران کمک کنید اگر در مواقع ضروری بتوانید به آن‌ها نه بگویید.

3. حد و مرزهای شخصی شما را به دیگران نشان میدهد

وقتی حریم شخصی‌تان را برای دیگران مشخص می‌کنید، به آن‌ها کمک می‌کنید بفهمند چه زمانی به درخواست‌هایشان پاسخ مثبت خواهید داد و چه زمانی باید از شما توقع نه گفتن داشته باشند. درواقع با این کار به دیگران نشان می‌دهید که شما تصمیم‌گیرنده اصلی برای زندگی‌تان هستید.

چطور بدون احساس گناه نه بگوییم؟

1. همین حالا نه بگویید

به جای این‌که وقتی با درخواستی مواجه می‌شوید پاسخ مثبت بدهید و بعدا با انجام ندادن، درست انجام ندادن و دیر انجام دادن آن کار، طرف مقابل را ناامید کنید، بهتر است از همان ابتدای کار نه بگویید تا شأن و اعتبار خود را حفظ کنید.

2. پاسخ نه را با صراحت کامل و مستقیم بگویید

وقتی کسی از شما درخواستی دارد، برای نه گفتن به او از کلماتی مثل «شاید» یا «احتمالا» استفاده نکنید. چون در این حالت پیام شما به صورت روشن و مشخص به طرف مقابلتان نمی‌رسد. اغلب ما یک «نه» صریح را به شاید و احتمالا ترجیح می‌دهیم. فراموش نکنید نداشتن شفافیت در گفت‌وگو به هر دو طرف آسیب زیادی می‌زند.

3. برای نه گفتن، دروغ نبافید

دروغ گفتن به‌خاطر دادن پاسخ منفی به درخواست‌های دیگران باعث می‌شود خیلی زود دچار احساس گناه شوید.  بنابراین در مورد دلایلی که برای نه گفتن به یک درخواست دارید، به طرف مقابلتان دروغ نگویید. فراموش نکنید که شما برای پاسخ منفی خود توضیحی به دیگران بدهکار نیستید و آن‌ها هم کنترلی روی زندگی شما ندارند و نمی‌توانند به شما بگویند که چه کاری را باید یا نباید انجام بدهید. البته در ارتباط با دوستان نزدیک یا اعضای خانواده بهتر است دلیل واقعی خود را برای نه گفتن توضیح دهید، چون همین صداقت و شفافیت شما سبب ایجاد اعتماد و صمیمیت بیشتر می‌شود.

4. قاطعانه پاسخ دهید

دیگران برای گرفتن پاسخ «بله» از شما، روش‌های گوناگونی دارند؛ از غرغر و گله و شکایت گرفته تا تحت فشار قرار دادنتان  با زورگویی و تحکم. اما قاطعیت، همان عاملی است که شما را از بازی آن‌ها نجات می‌دهد.

5. مودبانه نه بگویید

نه گفتن به این معنا نیست که شما می‌خواهید به طرف مقابلتان بی‌احترامی کنید. در واقع مودبانه نه گفتن به شما کمک می‌کند از شر احساس گناه خلاص شوید. فراموش نکنید پاسخ و طرز فکر یا قضاوت دیگران در مورد نه گفتن شما، هرچه باشد، به این معنا نیست که شما آدمی خودخواه یا بی‌توجه هستید، بلکه مهارت نه گفتن به دیگران نشان می‌دهد که شما آدمی قوی هستید و از اولویت‌های خودتان در زندگی پیروی می‌کنید. پس جوری با دیگران برخورد کنید که بدانند حرفتان چقدر اهمیت دارد.