شمسی‌پور با اشاره به اینکه ارتقاء کیفی مقدمه فرهنگ‌سازی برای مصرف تولیدات داخلی است، گفت: پتانسیل بالای علمی کشور در صورت مدیریت صحیح می‌تواند در کمترین زمان سبب رونق بخش تولید و ارتقاء کیفی و کمّی محصولات شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مجتبی شمسی‌پور؛ برگزیدۀ جایزه علامه طباطبایی و عضو هیأت‌علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، ثروت‌آفرینی را یکی از رسالت‌های علم دانست و گفت: علم علاوه براینکه فی‌نفسه ارزشمند است اما برای تأثیرگذاری بیشتر و ملموس در زندگی بشر نیاز است به محصول تبدیل شود.

وی افزود: با مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی دقیق می‌توان امکان و بستر مناسب برای تبدیل علم به کالا و یا خدمات بدیع و بهینه را فراهم کرد و از این راه کیفیت زندگی جامعه را بهبود بخشید.

رئیس انجمن شیمی ایران ادامه داد: هم جامعه علمی ودانشگاهیان و هم بخش‌های صنعتی و تولید نیازمند برقراری ارتباط منطقی بین علم و صنعت هستند. در دنیای امروز، دورۀ خام‌فروشی به اتمام رسیده و زمان تبدیل منابع و داشته‌های ذاتی به محصولاتی با ارزش‌افزوده بالا فرارسیده است چراکه این اقدام هم زمینه‌ساز رونق و توسعۀ پایدار اقتصادی کشورها است و هم در بخش اشتغال‌زایی اثرات چشمگیری دارد.

برگزیدۀ جایزه علامه طباطبایی با اشاره به توان بالای جامعه علمی کشور، دستیابی به علم‌روز شیمی را یکی از مزایای کشورهای توسعه‌یافته برشمرد و اظهار داشت: بسیاری از کشورهای پیشرفته و حتی در حال‌توسعه سرمایه‌گذاری بسیاری در علم شیمی داشته و دارند و از راه ارتقاء سطح علمی خود و دستیابی به دانش‌فنی و فناوری‎روز توانسته‌اند بخش زیادی از منابع مالی خود را از راه محصولات و فرآورده‌های صنایع شیمیایی و دارویی تأمین کنند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه رازی کرمانشاه تصریح کرد: تبدیل علم به محصولی بازارمحور که بر نیازهای واقعی جامعه منطبق است، در واقع حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است.

وی گسترش واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) در صنعت را یکی از راه‌کارهای تزریق توان جامعه علمی به بدنۀ تولیدی کشور دانست و بیان داشت: در همۀ کشورهای پیشرفته، واحدهای R&D حدواسط بین صنعت و دانشگاه هستند و نقش بسزایی در ارتقاء کیفی محصولات صنعتی و همچنین کاربردی‌شدن تحقیقات دانشگاهی دارند. در واقع این واحدها با در اختیار داشتند دانش‌آموختگان دانشگاهی، هم با دانشگاه و هم با صنعت ارتباط مستقیم و گسترده دارند به‌همین دلیل به‌خوبی فاصلۀ میان این دو را پُر می‌کنند.

 شمسی‌پور با بیان اینکه ارتقاء کیفی مقدمه فرهنگ‌سازی برای مصرف تولیدات داخلی است، خاطرنشان کرد: پتانسیل علمی بالایی در کشور وجود دارد که اگر با مدیریت صحیح و اصولی به بخش تولید تزریق شود در کمترین زمان سبب رونق این بخش و ارتقاء کیفی و کمّی محصولات خواهد بود و از این طریق با اقدامات فرهنگی مناسب می‌توان الگوی مصرف جامعه را نیز به سمت مصرف تولیدات داخلی اصلاح کند گرچه در حال‌حاضر مصرف تولیدات خارجی برای برخی نوعی تفاخر است.

برگزیدۀ جایزه علامه طباطبایی واردات بی‌رویه، قاچاق و صادرات مواد اولیه را ازجمله معضلات جدی صنعت و سد بزرگ برای حضور فعال جامعه علمی در بخش تولیدی برشمرد و ادامه داد: این قبیل مسائل سبب می‌شود تولیدات داخلی نتوانند در بازاررقابت به موفقیت برسند و در نتیجه پس از مدتی فلج شوند. روند باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر زمینه‌سازی برای حضور صنایع پیشرفته و بدیع، صنایع کهنه نیز با تفکر و ایده نخبگانی احیا شده و به چرخۀ تولیدی کشور بازگردند.

عضو هیأت‌علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در پایان با تأکید بر لزوم حرکت دانش‌آموختگان به‌سمت شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، یادآور شد: همکاری، تعامل، مشورت و هماهنگی همۀ دستگاه‌ها برای استفاده از نیروی‌انسانی متخصص و بومی ضرورتی انکارناپذیر برای توسعه و پیشرفت پایدار کشور است.