ایزدپناه؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز گفت: اقدام خصمانۀ یک‌کشور خاص نباید منجر به منزوی‌شدن جامعه علمی کشور، رنگ‌باختن اهمیت مبادلات علمی و یا بدبینی به ایجاد و گسترش دیپلماسی علمی با دیگر کشورها شود.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، کرامت‌الله ایزدپناه؛ برگزیده جایزه علامه طباطبایی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، گسترش دیپلماسی علمی را یکی از ملزومات توسعه مرزهای دانش دانست و گفت: دیپلماسی به یک کشور خاص محدود نمی‌شود.

وی با اشاره به لزوم استقلال علمی کشور، افزود: ایرانیان مقیم آمریکا همواره در علم و تجارت و بازرگانی از سرآمدان محسوب شده و می‌شوند با این حال در اقدام اخیر دولت ایالات‌متحده دو نکته اساسی وجود دارد؛ اول اینکه آمریکا در همۀ حوزه‌های علمی سرآمد نیست و دوم اینکه در بسیاری موارد که جامعه علمی ایران برای ادامه تحصیل و تحقیقات خود به کشورهای اروپایی و حتی آسیایی سفر کرده، نتایج بسیار بهتری حاصل شده است.

ایزدپناه ادامه داد: اقدام خصمانۀ یک‌کشور خاص نباید منجر به منزوی‌شدن جامعه علمی کشور، رنگ‌باختن اهمیت مبادلات علمی و یا بدبینی به ایجاد و گسترش دیپلماسی علمی با دیگر کشورها شود. علم ذاتاً برای رشد و پیشرفت به ارتباط نیاز دارد و این مهم نباید مغفول واقع شود اما از سوی دیگر اولویت‌بخشیدن به این مهم نباید در استقلال علمی خلل ایجاد کند.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی با بیان اینکه دیپلماسی علمی یک اقدام دوسویه است، اظهار داشت: علاوه بر حضور دانشگاهیان ایرانی در مجامع بین‌المللی، زمینه باید برای حضور فعال دانشمندان و محققان برجسته کشورهای دیگر در مراکز علمی-تحقیقاتی کشور فراهم شود تا بتوان از ظرفیت این افراد در قالب فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی و یا حتی تدریس به‌عنوان استاد مدعو بهره برد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز تصریح کرد: کاهش بروکراسی اداری و تسهیل در صدور روادید در کنار حمایت مالی و معنوی می‌تواند اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور را برای دعوت از دانشمندان و محققان بزرگ جهان یاری دهد.

محقق برجسته کشاوری و اصلاح‌نباتات با اشاره به اینکه ایران پتانسیل ذاتی بالایی در بسیاری از زمینه‌های علمی دارد، تأکید کرد: در شاخه‌های علمی متعددی مانند بخش کشاورزی، زیرساخت و منابع ذاتی فراوانی در کشور وجود دارد که متأسفانه به‌دلیل فقدان امکانات و ابزارهای تحقیقاتی نه‌تنها نمی‌توان از توان متخصصان خارجی استفاده کرد بلکه محققان بومی نیز ناگزیر هستند از امکانات مراکز تحقیقاتی دیگر کشورها استفاده کنند.

ایزدپناه در ادامه با بیان اینکه آموزش‌عالی کشور رقیق شده است، یادآور شد: توجه اکید به آمار کمّی، افزایش تعداد دانشجویان و حتی تعداد دانشکده‌ها را در پی داشت و این موضوع کیفیت را تحت‌تأثیر قرار داد تاجایی که حتی در دانشگاه‌های بزرگ نیز کیفیت آموزش‌ها تنزل داشته است که یکی از معایب این نگرش بروز معضلی مانند اشتغال دانش‌آموختگان است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت دولت محدود است، افزود: نمی‌توان و نباید انتظار داشت همۀ دانش‌آموختگان وارد سیستم‌دولتی شوند و در اشتغال استخدامی فعالیت کنند بلکه باید به‌سمت کارآفرینی و خوداشتغالی متمایل شوند؛ این موضوع در همۀ کشورهای پیشرفته وجود دارد.

برگزیده جایزه علامه طباطبایی ارائه آموزش و مهارت‌های لازم و همچنین حمایت مالی و معنوی از دانش‌آموختگان کارآفرین را امری ضروری توصیف کرد و اظهار داشت: این مسیر باید با دقت و حساسیت تمام و البته کارشناسی‌شده طی شود چراکه در غیر اینصورت نه‌تنها فعالیت‌های فرد پس از مدتی به شکست می‌انجامد بلکه در روحیه او نیز تأثیرات بدی مانند سرخوردگی از ادامه فعالیت و پژوهش، برجا می‌گذارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دوران استخدام دولتی پایان پذیرفته و در عصر حاضر باید برای اشتغال دانشگاهیان تمهیداتی دیگر اندیشیده شود که حضور در عرصۀ کارآفرینی یکی از این سیاست‌ها است.