برپایی 14 پنل و سمپوزیوم علمی یکی از برنامه‌های هفتمین همایش بین‌المللی علوم شناختی است که به تشریح نتیجه پژوهش‌های صاحبنظران حوزه‌های گوناگون علوم شناختی اختصاص دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، مهدی تهرانی دوست دبیر علمی هفتمین همایش بین المللی علوم شناختی در تشریح برنامه های این همایش اظهار کرد: توسعه دانش و کاربردهای علوم شناختی برای همه اقشار جامعه از اهداف همایش دوسالانه علوم شناختی است. این هدف در همایش هفتم که به مدت پنج روز در تهران برگزار می شود نیز دنبال می شود. در این همایش ١٣ استاد داخلی و خارجی به عنوان سخنرانان اصلی، موضوعات گوناگون علوم شناختی را ارائه خواهند کرد.

وی ادامه داد: 49 مقاله برگزیده علمی نیز توسط مولفان به صورت شفاهی به شرکت کنندگان همایش ارائه می شود. از مقاله‌های علمی رسیده به همایش، خلاصه 89 مقاله منتخب حاوی نتیجه تحقیقات محققین به صورت پوستر چاپ و ارائه خواهد شد. برپایی 14 پنل و سمپوزیوم علمی نیز از دیگر برنامه های هفتمین همایش بین المللی علوم شناختی است که به تشریح نتیجه پژوهش های صاحبنظران حوزه های گوناگون علوم شناختی اختصاص دارد.

تهرانی دوست همچنین ابراز کرد: یکی از پنل ها، "آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز" را معرفی خواهد کرد. "آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز" از یک سال پیش با استفاده از آخرین فناوری ها و تجهیزات روز دنیا با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی راه اندازی شد و از پیشرفته ترین آزمایشگاه های جهان در نوع خود است.

دبیر علمی هفتمین همایش بین المللی علوم شناختی  با اشاره به برگزاری ١٢ کارگاه آموزشی برای دانشجویان رشته های علوم شناختی و دیگر علاقمندان گفت: این کارگاه ها با حضور اساتید ایرانی و خارجی از برنامه های دو روز نخست همایش است. در این کارگاه های آموزشی 3 تا 6 ساعته موضوعات گوناگون حوزه های علوم شناختی از جمله نقشه برداری مغز، کارکردهای مغز، توانبخشی شناختی و زبانشناسی شناختی، تشریح می شود.

تهرانی دوست در تشریح نحوه شکل گیری ایده برپایی همایش های دوسالانه علوم شناختی بیان کرد: ایده برپایی همایش های علوم شناختی با تاسیس و راه اندازی پژوهشکده علوم شناختی شکل گرفت و این همایش بین المللی از سال ١٣٧٩ هر دو سال یکبار برگزار می شود. هدف از برگزاری این همایش، ایجاد و برقراری ارتباط اساتید، صاحبنظران، دانشجویان و علاقمندان ایرانی و خارجی است.

در واقع با راه اندازی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، شاهد شتاب بیشتر در انجام تحقیقات مرتبط با علوم شناختی بودیم. دهها پروژه ملی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در کشور انجام شده یا در دست انجام است. این پروژه ها در هفتمین همایش بین المللی علوم شناختی معرفی و عرضه خواهد شد.

هفتمین همایش بین‌المللی علوم شناختی 10 تا 14 اردیبهشت ماه 1396 در مرکز بین الملی همایش های رازی توسط پژوهشکده علوم شناختی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی ایران و حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی برپا می‌شود.