در فرایندهای نوآورانه، رکتها معمولاً از پرسشنامه و مصاحبههای تخصصی به عنوان بخشی از فرآیند پژوهش خود استفاده میکنند و برخی نیز از تجربهی خود بهره میبرند. با این حال تعجب برانگیز نخواهد بود که بواسطهی این شیوههای پژوهشی به چالش و یا معضل نوآوری حقیقی در بازار دست نمییابند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، در طی سالیان متمادی کارهای مختلفی در
زمینهی شیوههای پژوهشی خلاقانه صورت گرفته است. به بیانی ساده روشهای
جایگزین متعددی برای درک شکاف حقیقی در بازار و بازگرداندن محصول شما در
جایگاه نهایی خود وجود دارد.
ساختار
به منظور دستهبندی شیوههای پژوهشی مختلف،
از منابع محدودی برای ایجاد یک فرایند پژوهشی عمومی استفاده شده است. به
طور متوسط میتوان گفت که هر مسیر تحقیق و توسعه شامل مراحل ذیل میباشد:
• اکتشاف
• توصیف
• گردآوری
• تشریح
• تجربه
• تجزیه و تحلیل
• آزمودن
• ارزیابی
به علاوه بر اساس جعبه ابزار پژوهشی بدست آمده از شیوههای آزمایشگاهی، چهار پارامتر مختلف برای هر روش پژوهشی وجود دارد:
میزان تخصص مورد نیاز
مجموع سرمایه گذاری مورد نیاز
میزان زمان مورد نیاز
تعداد کارکنان مورد نیاز
بر اساس این پارامترها، یک محقق نوآوری قادر به انتخاب دقیق شیوهای که باید مورد استفاده قرار دهد و تشریح علت آن خواهد بود.
۵۰ شیوهی تحقیقی
شیوههای تحقیقی که در ادامه آمده مرتبط با فرایند نوآورانه است:
جستجوی پستهای مردم در وب: پیگیری تمامی شایعات منتشر شده در خصوص یک موضوع خاص.
بررسی اجمالی رسانهها: بررسی فعالانه رسانهها جهت به روز ماندن در خصوص یک موضوع خاص.
سناریوها:استفاده از روشهای طراحی سناریو برای پیشبینی وضعیتهای مختلف.
پیگیری گرایش: پیگیری گرایشات فنی کلان اقتصادی تأثیرگذار بر تجارت شما.
تجزیه و تحلیل رقابتی: مقایسهی نظامند محصولات، پیشنهادات و روشهای رقبا با یکدیگر و نتیجهگیری در مورد آن.
نقشه راه ذینفعان: ترسیم نمودارهای بسیار دقیق ذینفعان و تشریح تا حد امکان قابل درک این ارتباطات.
بررسی کتب: بررسی کتب موجود به منظور یافتن تمامی اطلاعات شناخته شده و ناشناخته مرتبط با موضوع شما.
تحقیقات بازار: بررسی اطلاعات بازار جهت کسب تمامی دیدگاههای شناخته شده و ناشناخته در خصوص بازار مورد نظر شما.
مصاحبه کارشناسان: مصاحبه با متخصصین حوزهی مورد نظر جهت دریافت دیدگاه کلی در خصوص محصولات شما.
پرسشنامه: توزیع پرسشنامه در میان کاربران احتمالی(در کل یک جمعیت) جهت کسب دیدگاههای جالب.
اجتماع نگاری و رواننگاری:بررسی عمیقتر سبک زندگی و استدلالهای انگیزشی و عاطفی کاربران احتمالی.
پرس و جوی موقعیتی: دریافت پرسشنامههای پویا در زمینههای خاص جهت مقایسه مشاهدات خود با واکنشهای کاربران.
مشاهدات انسانشناختی: مشاهدهی مشتریان احتمالی در قالب رفتارهای طبیعی خودشان (از راه دور)
مشاهدات غیرمستقیم: استفاده از ویدیو (و یا ابزارهای دیگر) برای مشاهدهی غیرمستقیم رفتارهای مشتریان احتمالی.
نقشه راه کاربر: پیدا کردن و مشاهدهی تمام نقاط ارتباط یک کاربر مشخص با برند و محصول شما.
هدایت تعامل کاربر: یافتن و مشارکت دادن کاربران حائز اهمیت در فرایند تحقیق.
سنجش رقابتی: تست محصولات رقبا برای رسیدن به دیدگاههای سودمند.
نقش گزاری: بازنمایی شرایط زندگی حقیقی به منظور مشاهدهی واکنش کابران.
دیوارنگاری: قرار دادن ورقههای کاغذی بزرگ روی دیوار و درخواست از کابران برای پاسخگویی به سوالات در طول زمان.
انبوه سپاری: استفاده از خرد جمعی برای دریافت دیدگاههای جدید.
بررسی رسانههای اجتماعی: استفاده از رسانهی اجتماعی به منظور بررسی واکنشها و حس کلی میان کابران.
نظرسنجیها: استفاده از نظرسنجیهای تنظیم شده به منظور تست فرضیهها.
گروههای کانونی: دعوت از گروههای متنوعی از افراد برای بحث در خصوص ایدهی محصولات با شما.
جرقههای فکری: استفاده از تکنیکهای خلاقانه همراه با گروه متنوعی از ذینفعان برای جمع آوری ایدههای جدید.
bodystorming: شکل فعالانهتر تولید ایده.
نمونهسازی سریع: استفاده از پیش نمونههای سریع برای طراحی و تست محصولات ممکن.
تحلیل طولی: زیر نظر گرفتن کاربران برای مدت زمان طولانی جهت مشاهد تغییر رفتاری و دیدگاههای آنها در طول زمان.
تعقیب: تعقیب مداوم کاربران جهت توجه به اقدامات و تفکرات آنان.
مشاهده مستقیم: مشاهدهی مؤثر مصرفکنندگان هنگام برخورد با محصولات شما.
ردیابی چشم: یک تکنیک کامپیوتری جهت پیگیری تحرکات چشم کاربران هنگام مشاهدهی صفحه تلفن همراه و کامپیوتر جهت بررسی کاربرد محصول شما.
ناهار: دعوت از یک فرد غیرمتخصص برای ناهار و بحث جامع و مفصل با وی در خصوص یک محصول.
پیگیری درونی: استفاده از اطلاعات تحلیلی اضافه شده به نرمافزارها و وب سایتها جهت پیگیری دقیق رفتار کابران.
تست آلفا: بررسی نمونهی اولیه محصولات شما با گروه کوچکی از مشتریان به صورت کاملاً رایگان.
بررسی کاربردی: بررسی دقیق نحوهی استفاده کاربران از محصولات شما و ویژگیهای سودمند آن.
درگاه جعلی: ایجاد محصولات جعلی جهت مشاهده میزان علاقمندی مصرف کنندگان احتمالی.
جعلکننده هویت: جعل سیستم هوش مصنوعی خدمات مشتری (ایمیل، تلفن) جهت بررسی مناسب بودن یا نبودن این گزینه.
تحلیلگر وب: استفاده از اطلاعات وبسایت و موتورهای جستجو جهت بهینهسازی فرایند بازاریابی.
طرح ریزی و گردآوری: استفاده از اشکال مختلف نمودارها به منظور جمع آوری ایدهها، دیدگاهها و نتایج جهت رسیدن به پیشنهادات آتی.
تحلیل محتوای نظامند: استفاده از روشهای نظامند جهت تجزیه و تحلیل و تعیین کیفیت محتواها. به عنوان مثال مصاحبههای ضبط شده.
مطالعات موردی: رویکرد نظامند جهت تجزیه و تحلیل موارد متعددی از کاربران و مشتریان محصولات شما و مقایسهی آنها با یکدیگر.
شبیه سازی: ارائهی شبیهسازی کاربرد محصولات جایگزین به منظور بررسی نتایج و اثرات آن.
مثلثسازی: استفاده از حداقل سه روش پژوهشی برای یک سؤال یکسان جهت بررسی اعتبار و صحت نتایج بدست آمده.
ماتریس SWOT: طراحی نتایج تحقیقات قبلی در نمودار SWOT به منظور دستیابی به راهحلهای آتی.
ماتریس معیار ارزشمند:شرح نتایج معیارها و ملاکهای حاصل از روشهای تحقیقی مختلف جهت یافتن راهحلهای موفق.
تجارب مستقیم: کسب تجربه از محصولات شما در شرایط زندگی حقیقی جهت آزمایش چیزی بدون آگاهی کاربر.
تست بتا: آزمایش اولین نسخهی رسمی محصول شما(برای قیمتگذاری متداول) برای جمعیت.
تست A/B: آزمایش همزمان دو نسخهی مختلف از محصول شما جهت دستیابی به تفاوتها و کاربردهای آنها.
پژوهش ارزشگذارانه: استفاده از روشهای تحقیقی با هدف کسب بازخورد در خصوص محصول شما.
مصاحبه کاربر: مصاحبه با کاربران به منظور کسب بازخورد در خصوص محصول و کاربرد آن.
تجزیه و تحلیل نظرات: تحلیل نظرات آنلاین در خصوص محصولات شما جهت دستیابی به راهحلهای احتمالی جدید