چندین دهه است که مطالعات متعدد نشان داده است که رژیم‌های سخت و کم کالری می‌توانند کلیدی برای داشتن یک زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر باشند. اما دلیل آن چیست؟ مطالعه جدیدی که اثرات ناشتا در موش‌ها را بررسی می‌کند به نظر می‌رسد که پاسخی برای این سؤال داشته باشد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، 24 ساعت محدودیت کالری باعث تغییر مسیر متابولیکی در سلول‌ها شده و می‌تواند فرایند تکثیر سلول‌های بنیادی در روده را تقویت کند. این سلول‌ها قابلیت ترمیم بافت‌های آسیب دیده در روده که با افزایش سن رابطه مستقیم دارند را می‌توانند داشته باشند بنابراین نقش کلیدی در سلامت فرد دارند.

Omer Yilmaz زیست‌شناس دانشگاه MIT می‌گوید: روزه‌داری تاثیرات فراوانی بر روی عملکرد روده دارد که شامل افزایش فرایند ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده و همچنین مقابله موثرتر با عفونت‌ها و سلول‌های سرطانی می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد که مسیر متابولیکی سلول‌های بنیادی روده از مصرف کربوهیدرات به مصرف چربی تغییر می‌یابد. که این تغییر باعث تغییر در فعالیت آن‌ها نیز می‌شود.

محققان سلول‌های بنیادی محیط روده را به اصطلاح «نیروی محرکه روده» می‌نامند. در حالت عادی این سلول‌ها سطح روده را هر پنج روز یک‌بار بازسازی می‌کنند درحالی‌که با تغییر مسیر متابولیکی از قند به چربی این بازسازی می‌تواند زودتر انجام گیرد. در محیط آزمایشگاه، تیم تحقیقاتی Yilmaz سلول‌های بنیادی روده موش‌هایی که به مدت 24 ساعت تحت رژیم غذایی بودند را استخراج کرده و کشت دادند و مدل ارگانوئید آن را تولید کردند. آن‌ها مشاهده کردند که قدرت تکثیر و بازسازی سلول‌های بنیادی استخراج شده از موش‌های تحت رژیم غذایی دو برابر موش‌های شاهد است.

در بررسی RNA موش‌ها مشخص شد که رژیم غذایی باعث افزایش بیان یک فاکتور رونویسی به نام  PPARsمی‌شود که در متابولیسم اسیدهای چرب نقش دارد و این فرایند باعث تغییر متابولیسم سلول از مصرف گلوکز به چربی می‌شود که محرک افزایش قدرت‌ترمیم و بازسازی سلول‌ها می‌شود.