محققان در مطالعه‌ای جدید به بررسی استفاده از روش ویرایش ژن برای کاهش عوارض جانبی احتمالی درمان بیماری لوکمی حاد میلوئیدی به کمک سلول‌های CAR-T پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، برای درمان AML به کمک سلول‌های CAR-T ، محققان مارکر CD33 را که بر روی سلول‌های توموری و هم سلول‌های بنیادی پیش‌ساز خونی مورد هدف قرار می‌دهند. به این دلیل که این مارکر در سلول‌های نرمال نیز بیان می‌شود این روش می‌تواند علاوه بر از بین بردن سلول‌های توموری موجب مرگ سلول‌های نرمال نیز شده و عوارض جانبی ایجاد کند.

جهت افزایش کارایی درمان، محققان با کمک ویرایش ژن، ژن بیان‌کننده مارکر CD33 را در سلول‌های نرمال حذف کردند. مطالعات پیشین نشان داده است که حذف این ژن هیچ اثر نامناسبی بر روی سلول‌های نرمال در مدل‌های حیوانی نمی‌گذارد. محققان این رویکرد را در مدل‌های موشی و میمون و همچنین سلول‌های انسانی در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دادند و آن را موثر دانستند.

گام بعدی برای محققان بررسی این روش در کارآزمایی‌های بالینی است. علی‌رغم نتایج قابل توجه در آزمایشگاه، محققان خاطر نشان کردند که قصد دارند با احتیاط و دقت بالایی در مطالعات بالینی عمل کنند.

در همین راستا ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌منظور رشد هرچه بیشتر سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در ایران فعالیت دارد.