محققان آزمایشگاه فناوری اعصاب دانشگاه اصفهان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی می‌کوشند، با توسعه واسط‌های مغز رایانه به درمان افراد مبتلا به اختلالات عصبی کمک کرده یا کیفیت زندگی را برای این افراد در سطح کشور ارتقا دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، امین مهنام مجری طرح پژوهشی "واسط مغز و رایانه کاربردی" درباره انجام این طرح پژوهشی اظهار کرد: فناوری اعصاب جنبه ای از مهندسی پزشکی است که با استفاده از ابزارها و رویکرد مهندسی، به دنبال درک سیستم عصبی یا بهبود عملکرد آن، جایگزین کردن یا تصحیح عملکرد بخشی از سیستم اعصاب است. ابزارهایی که حاصل تحقیقات در این حوزه هستند، ممکن است بصورت تهاجمی یا غیر تهاجمی بر روی مغز تاثیر بگذارند و اطلاعاتی را با مغز رد و بدل کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: با افزایش درک انسان از مکانیزم های پیچیده سیستم عصبی، این حوزه به سرعت در سطح دنیا در حال پیشرفت است، بطوری که در سال های نه چندان دور می توان تحولی بزرگ را در توانبخشی و درمان اختلالات عصبی انتظار داشت.

مهنام با اشاره به اینکه  گروهی از افراد در جامعه به شکلی دچار مشکلات عصبی یا عضلانی هستند که قادر به حرکت اندام های خود و حتی صحبت کردن نیستند، عنوان کرد: محدودیت حرکت و ناتوانی در صحبت کردن منجر به کیفیت بسیار پایین زندگی برای این افراد می شود و سختی¬ها و محدودیت¬های زیادی را نیز برای اطرافیان و دوستان آنها به دنبال دارد.

وی همچنین ابراز کرد: واسط های مغز رایانه یک مسیر جایگزین برای ارتباط با دیگران و کنترل وسایل، در اختیار این افراد قرار می دهد تا بتوانند نیازها و مشکلات خود را با دیگران در میان بگذارند و با دوستان خود ارتباط برقرار کرده و استقلال بیشتری در زندگی داشته باشند.

محقق طرح پژوهشی "واسط مغز و رایانه " که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در حال اجرا است گفت: در آزمایشگاه فناوری اعصاب دانشگاه اصفهان، یک سیستم کمک ارتباطی مبتنی بر پتانسیل¬های برانگیخته حالت دایمی بصورت کاربردی و کامل توسعه یافته است که امکان تایپ و بیان منظور را برای افراد با ناتوانی حرکتی و گفتاری فراهم می کند، در این سیستم کافی است که کاربر به گزینه هایی نگاه کند تا براساس سیگنال الکتریکی مغز وی، انتخاب او در بیان حروف و کلمات تشخیص داده شود. این فناوری در آینده برای افراد عادی نیز به شکل کارآمدی در دسترس خواهد بود تا با بهره گیری از یک سربند الکترونیکی، به سرعت و راحتی وسایل اطراف خود را کنترل کنند.

مهنام همچنین بیان کرد: توسعه سیستم هایی کارآمد مبتنی بر بازخورد زیستی از دیگر حوزه های مورد بررسی در این آزمایشگاه است، که به درمان اختلالات روحی و شناختی کمک می¬کند. این سیستم ها با ارزیابی شناختی مبتنی بر سیگنال الکتریکی مغز، بازخوردی را به خود مغز ارایه می¬کنند و مغز با بهره گیری از این بازخورد می تواند عملکرد خود را به سمت بهبودی تغییر و ارتقا دهد.

محقق دانشگاه اصفهان که عضو گروه مهندسی پزشکی این دانشگاه است، گفت: تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه فناوری اعصاب، بصورت بین رشته ای و با همکاری شماری از اساتید رشته های روانشناسی، علوم اعصاب، توانبخشی و مرکز بازی های رایانه ای دانشگاه اصفهان انجام می‌شود.